رییس شورای فنی صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: هنر و صنعت نقره كاري آذربايجان شرقي براي بيش از هفت هزار نفر از شاغلان صنايع دستي ايجاد شغل كرده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، تراب محمدي افزود: با توجه به اينكه هنر نقره كاري به محدوده خاص اجتماعي منتهي نشده است و و امكان فعاليت افراد مختلفي از اقشار متفاوت جامعه در آن وجود دارد و همچنين ارزشمند بودن آن، گرايش عمومي نسبت به فراگيري و اشتغال در اين رشته افزايش يافته است.

وي با بيان اينكه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان از چند سال گذشته زمینه آموزش اين هنر را فراهم كرده، گفت: ثبت ملي هنر حكاكي روي نقره در فهرست ميراث ناملموس و كسب مهر اصالت يونسكو توسط يكي از هنرمندان اين رشته در سال  87 نيز زمينه ساز پرداخت بيشتر به اين رشته شده است.

محمدي با تاكيد بر اينكه تزيينات نقره و زيورآلات‌ نقش شايان توجهي در رشد صادرات اين هنرهاي سنتي ايفا مي‌کند، گفت: تزيينات روي نقره، قلم‌کاري، سفال لعاب‌کاري شده و ورني‌بافي از هنرهاي پررونق اين استان محسوب مي‌شوند که محصولات آن‌ها با بيشترين تقاضا مواجه است.

وي خاطرنشان كرد: شيوه توليد سنتي، حكاكي با استفاده از قلم هايي خاص، تركيبي بودن اين هنر كه نقايص آن را به حداقل مي رساند، تنوع در آثار توليدي و كاربردي بودن آنها، مقاوم بودن در هنگام استفاده، قابليت احيا، بازسازي و مرمت آثار از جمله ويژگي هاي منحصر به فرد اين نوع هنر نقره كاري است.

رئيس شوراي فني صنايع دستي استان با اشاره به اهميت صادرات محصولات نقره كاري يادآور شد: حضور اين آثار فرهنگي، هنري در اقصي نقاط كشور و خارج كشور و فروش آنها علاوه بر منافع اقتصادي، موجب معرفي اين هنر منحصر به فرد مي شود.

محمدي افزود: عرضه محصولات توليدي اين هنر همچنين سلايق و توانايي هاي هنرمندان اين منطقه را به مخاطبين منتقل نموده و باعث ايجاد رغبت در علاقه مندان براي خريد يك تكه صنايع دستي به عنوان يادماني از يك منطقه كشور مي شود.

وي با اشاره به آمار بالاي اشتغال جوانان آذربايجان شرقي در صنايع دستي، تصريح كرد: بيمه شاغلان صنايع دستي و اعطاي تسهيلات براي مشاغل خانگي از جمله اقدامات موثري بوده كه منجر به ايجاد فرصت هاي شغلي در اين صنايع شده است.

محمدي يادآور شد: در اين راستا، اعتبارات سال 90 براي مشاغل خانگي آذربايجان شرقي مبلغي در حدود 100 ميليارد ريال بوده كه بيش از سه هزار و 200 نفر  از اين اعتبارات بهره مند شدند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خاطرنشان كرد: هم اكنون 42 تعاوني آموزشي صنايع دستي در 20 شهرستان استان فعال است، كه اين دوره هاي آموزشي در فراهم آوردن زمينه اشتغال پايدار کارآموزان بسيار موثر بوده اند.

محمدي تصريح كرد: با ايجاد زمينه هاي هرچه بيشتر براي فروش و صادرات صنايع دستي به ويژه هنر نقره كاري مي توان شاهد رشد چشمگير اين هنر و اشتغال زايي بيش از حد تصور در آن شد.

گفتني است، حكاكي روي نقره بر روي ورقه هايي از آلياژ نقره و مس پس از پياده كردن طرح اوليه، با قلمزني و بنا به ضرورت طرح، برش كاري، خم كاري، لحيم كاري و در نهايت كمك گرفتن از برخي توانمندي هاي علوم و فنون مختلف همچون فعاليت هاي شيميايي، در قالب برخي ظروف، وسايل و تابلوهاي هنري و غيره انجام مي شود.  /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.