دبير ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از شیرین‌سازی آب شور با بکارگیری نانوفیلترها با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري خبر داد.


به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران دکتر حسینعلی بهرامی در گفت وگو با خبرنگار دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محيط زیست این معاونت حول دو محور آب و خشکسالی و همچنین فرسایش و محیط زیست خلاصه می شود، افزود: در محور نخست یکی از اقداماتی که در دستور کار سال جاري هم قرار دارد، مدیریت صحیح منابع موجود است.

 

تمرکز بر تکنیک‌های نو و بومی برای مدیریت توزیع آب در کشاورزی

دبير ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در بخش کشاورزی كشور بیش از 93 درصد آب استحصالی مصرف می شود در حالی که شاید 80 درصد آن عملا بی مصرف است. با توجه به این موضوع، ستاد برای صرفه جویی در مصرف آب بر تکنیک های نو و بومی برای مدیریت توزیع آب در این صنعت تمرکز دارد.

وی افزود: به عنوان مثال، آبیاری زیر سطحی سفالی را در تهران، کرمان، جیرفت و کردستان مورد آزمایش قرار گرفته است که نتايج بسیار خوبی داشته است همچنین در تهران آبیاری زیرسطحی در دو منطقه براي كشت گیاهان دارویی در حال اجراست.

 

شیرین سازی آب شور با بکارگیری نانوفیلترها

دکتر بهرامی تصریح کرد: استفاده از منابع غیرمتعارف در بخش آب از دیگر مواردی است که می توان به آن به عنوان رو ش های شیرین سازی آب شور با بکارگیری نانوفیلترها اشاره کرد. در این راستا ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست از چند شرکت مجری این طرح حمایت کرده است.

دبير ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به غیر فعال کردن ین‌های مضر برای قابل استفاده کردن آب‌های شور تاکید کرد: این طرح نیز به استفاده از آب‌های شیرین در کشاورزی کمک می کند. بر این اساس این ستاد شرکت های مجری این طرح را که در حال اجرای آزمایشی طرح مورد نظر هستند مورد حمایت قرار داده است.

 

هماهنگی با دستگاه‌های متولی جهت شناخت و پایش دائمی کانون های بحران فرسایش

دکتر بهرامی با اشاره به اهميت بخش فرسایش و محیط زیست اظهاركرد: ‌در این بخش هماهنگی‌های اولیه با دستگاه های متولی جهت شناخت و پایش دائمی کانون‌های بحران فرسایش صورت گرفته است. پس از شناسایی کانون‌های انتشار ریزگردها، دستیابی به فناوری‌های نوین برای تثبیت این کانون‌ها ضروری است که در این راستا سفارش ساخت سه ماده جدید را به سه دانشگاه تهران، مالک اشتر و دانشگاه سبزوار داده‌ایم که هر سه دانشگاه این مواد را آماده کرده اند.

دبير ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: با توجه به اینکه برای اثبات اثرگذاری این مواد نیاز به دستگاه شبیه سازی بود، دانشگاه‌های متولی این دستگاه‌ها را با کیفیت بسیار خوب ساخته و ثبت اختراع کرده اند که در 20 نقطه در خوزستان کالیبره شده است. بنابراين از دیگر برنامه های امسال این ستاد تست این ماده‌ها در سطح هکتار است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از 10 درصد کانون های بحران ریزگردها در ایران واقع شده است و 90 درصد آن در کشورهای همسایه مانند عربستان، عراق و سوریه قرار دارد، خاطرنشان كرد: ‌حل مشکل ریزگردها نیاز به همکاری و تعامل منطقه‌ای دارد./ع


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار