خیابان های کم عرض و کوچه های باریک محله های منطقه گواهی روشنی بر قدمت منطقه 17 دارد. کوچه های در هم تنیده شده ای که طول شان به درازای دویست متر هم می رسد و خانه هایی که حداقل متراژشان به 25 متر مربع می رسد و شاید به ندرت بتوان خانه ای را پیدا کرد که متراژش به بالای 100 متر مربع برسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، اینجا خیابانی با قدمت 60 ساله است و دارای ساکنان خون گرمی است که با ورود به خیابان و تماشای ساختمان های قدیمی و کوچه تنگ و باریک آن احساس می کنی به عصر دیگری وارد شده ای و تهران 50 سال گذشته در نگاهت مجسم می شود. اینجا یکی از خیابان های فرعی اصلی ترین معبر منطقه 17 یعنی بیست متری ابوذر است؛ درست است که یکی از مهم ترین معابر محله مقدم محسوب می شود، اما اهالی آن از کم ترین امکانات رفاهی، فرهنگی، فضای سبز و ... نیز بر خوردار نیستند. اینجا جای نیست جزء خیابان شهسوار حقیقی.
پیاده روهای نامناسب !
احد اسدی یکی از شهروندان خیابان شهسوار حقیقی مهم ترین مشکل این خیابان را پیاده های نامناسب آن دانست و گفت: طرح مرمت و بهسازی پیاده روهای محله ها زمانی که به مرحله اجرا در آمد، بسیاری از مشکلات اهالی محل را بر طرف کرد، خیابان تمیز و نو شد. اما مشکل اصلی ما این است که در گذشته وقتی از پیاده روهای خیابان عبور می کردیم با چاله هایی رو به رو می شدیم و خیابان آسفالت نبود و به ناچار از عرض خیابان استفاده می کردیم و این باعث به خطر افتادن جان عابران پیاده می شد ، بعد مدتی پیاده روهای این خیابان را آسفالت کردند اما چه آسفالتی، نمی کردند بهتر بود ؛ چون علاوه بر این که چاله ها پوشیده نشده اند بلکه در زمستان هنگام بارش باران آب در چاله ها جمع می شود و حتی شیب آسفالت ها هم مناسب نیست و این موضوع مشکلات زیادی را برای شهروندان محل ایجاد کرده است، و چون سطح پیاده رو ها هم یکسان نیست و برای رفت و آمد ساکنان مناسب نیست شهروندان ترجیح می دهند از عرض خیابان استفاده کنند که امیدواریم مسئولان شهری به این موضوع هر چه زود تر رسیدگی کنند.
خیابان یا بازار میوه و تره بار؟
سعید صمد زاده 30 ساله یکی دیگر از شهروندان این خیابان از سر و صدایی دستفروشان و وانت بارهای میوه فروش در خیابان شهسوار حقیقی گلایه کرد و افزود: وقتی وارد خیابان شهسوار حقیقی می شویم با دست فروشانی رو به رو می شویم که هر کدام میوه های مختلفی را به فروش می رسانند و با بلندگوهایی که در دست دارند فریاد می کشند: بیایید و ببینید و بعد بخرید؛ که این موضوع باعث ایجاد سر و صدا و آزار و اذیت ساکنان محله شده است، نمی دانم اینجا خیابان است یا بازار میوه و تره بار؟ حتی دستفروشان پس از رفتن تمامی آشغال هایشان را برای محله به یادگار می گذارند و خیابان ما را کثیف و زشت می کنند. امیدوارم مسئولان اداره ساماندهی مشاغل به این موضوع رسیدگی کند تا مشکل دستفروشی و وانت بارهایی که هر دم به ساعت در خیابان می آیند و از شهروندان سلب آسایش کردند، بر طرف شود.
وی اظهارداشت: شهرداری هم دیر به دیر زباله های این خیابان را جمع آوری می کند و حتی هر گاه که برای جمع آوری زباله ها می آیند از ساعت 12 شب هم گدشته است که این کار سبب تذیت اهالی محل شده است زیرا شب هنگام صدای ماشین زباله ها آلودگی صوتی ایجاد می کند و در روز هم شاهد بوی نامطبوع زباله ها هستیم.
مشکل طولانی شدن ساخت خانه به دلیل مشکلات مالی
خیابان شهسوار حقیقی از سال 1330 شکل گرفته است و تا به امروز نیز دستخوش تغییرات شهری بوده است. این خیابان در ابتدا جزء املاک شخصی مرحوم حاج عین الله شاهسوندی و فلاح بوده است که با گسترش جمعیت و ساخت ساز در محل خیابان شهسوار حقیقی به شکل امروزی در آمده است. دبیر شوارایاری محله مقدم، یکی از مشکلات این محل را بافت قدیمی دانست و افزود: به دلیل این که خیابان شهسوار حقیقی دارای بافت شهری با مدت زمان 60 ساله است؛ دارای معابر کم عرض و کوچه های باریک و طولانی است. به طوری که شما در محله شاهد کوچه های با عرض یک متری هستید که دارای 5 الی 6 خانه آن هم با متراژهای بسیار پایین از 25 متر گرفته تا 50 متر هستند که این موضوع خود عاملی است که مسئولان شهری نتوانند به بهترین شکل به اهالی محل خدمت رسانی کنند.
سوری یکی دیگر از مشکلات اهالی محل را نظافت خیابان شهسوار حقیقی معرفی کرد و اظهارداشت: خیابان شهسوار حقیقی و دیگر معابر و کوچه های محله به دلیل این که شیب شان کم است مسئولان باید در این جوی های سرپوشیده آب های بیش تری بریزند تا آشغالی در جوی آب باقی نماند تا باعث آب گرفتگی و بوی نامطبوع در خیابان شود که امیدواریم مسئولان شهری در این خصوص توجهات بیش تری داشته باشند. درست است که این خیابان دارای کوچه های تنگ و باریک است و جمع کردن زباله ها را برای اکیپ های اجرایی شهرداری سخت کرده است اما نظافت محله مهم است و می بایست مسئولان بیش تر به آن توجه کنند.
دبیر شورایاری محله مقدم یکی دیگر از مشکلات ساکنان خیابان شهسوار حقیقی را ساخت و ساز عنوان کرد و ادامه داد: اگر که نوسازی بافت های فرسوده در محله رونق خوبی گرفته و باعث دگرگونی منطقه شده است اما متأسفانه شهروندان پس از خواباندن خانه هایشان با مشکلات مالی رو به رو می شوند و خانه آن ها در طول مدت زمان بیش از یک سال طول می کشد که این برای اهالی محل واقعاً دشوار است چرا که عبور و مرور شهروندان را به دلیل پخش شدن خاک ها با مشکل رو به رو کرده و دیگر آن ها نمی توانند به راحتی با ماشین در خیابان و کوچه عبور کنند که امیدواریم مشکلات مالی این افراد هم با اختصاص وام از سوی مسئولان و نهادهای زیربط هر چه سریع تر بر طرف شود تا هم محله نوساز شود و هم مشکل اهالی محل حل شود./ز
گزارش از رقیه بقائی
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار