اگر باردار هستيد و قصد سفر در اين ايام را داريد توصيه مي كنيم به موارد زير توجه كنيد.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، وسيله سفر: وسيله سفر بايد راحت بوده و جاي كافي داشته باشد تا خانم حامله بتواند به راحتي بنشيند و پايش را حركت دهد بيشتر شركت هاي هواپيمايي تا اول هفته 36 حاملگي مسافر حامله را مي‌پذيرند ميزان اشعه اي كه در جريان پرواز هوايي وارد مي‌شود بسيار كم و در حد مجاز است.

طول سفر و مقصد: مدت اقامت محل اقامت، فعاليت ها و تماس ها در طول سفر و مقصد مدت اقامت بايد در حدي باشد كه خانم حامله رفع خستگي و به حد كافي در مقصد استراحت كند تا بتواند خستگي راه برگشت را بپذيرد. محل اقامت در منزل بستگان يا هتل بهتر از اقامت در چادر است.

فعاليت سفر و تماس ها در سفر

گاه سفر جنبه كاري اجتماعي يا آموزش دارد اين سفرها با خستگي بيشتري همراهند و خستگي آن براي خانم حامله بيشتر و مضرتر است مقصد سفر موضوع بسيار مهمي است و خانم حامله بايد از سفر به مناطقي كه دور از امكانات درماني است اجتناب كند چون حتي حاملگي طبيعي در هر لحظه ممكن است غير طبيعي شود لذا كوهنوردي و بيابان نوردي و غارنوردي به طور كلي توصيه نمي‌شود.

طول سفر و راه: سفرهاي طولاني تر از شش ساعت معمولا خسته كننده هستند سفر ممكن است از نظر مسافت كوتاه، ولي ناهموار، كوهستاني يا مال رو باشد كه اين براي خانم حامله مضر است. براي جلوگيري از عارضه لخته شدن خون در عروق كه عارضه خطرناك حاملكي است در حين سفر به اصول زير توجه داشته باشيد و هر يكي دو ساعت يكبار كمي راه برويد وقتي روي صندلي نشسته ايد دست و پا و تنه را تكان دهيد و گاه بايستيد لباس گشاد و راحت بپوشيد لباس تنگ مضر است يك پا را روي پاي ديگر نيندازيد مايعات كافي بخوريد حتما غير الكلي جوراب شلواري يا جوراب واريس بلند نه زير زانو بپوشيد در طول سفر به ويژه سيگار نكشيد قرص آرامبخش و خواب آور مصرف نكنيد زيرا باعث بي حركتي شما مي‌شود.

تغذيه در سفر: آب سالم و گوشت و لبنيات سالم و ميوه و سبزي سالم بايد مصرف شود و اگر آب منطقه مشكوك باشد بايد براي خوردن و مسواك زدن از آب معدني بسته بندي شده استفاده كرد و از مصرف دوغ محلي كه با آب مشكوك درست شده و نيز يخ محلي اجتناب ورزيد آب آلوده عامل انتقال الكل ها و نيز هپاتيت A, E و اسهال مسافرتي است جوشاندن آب به مدت 3 دقيقه يا افزودنBLEACH سفيد كننده 5 درصد مثل وايتكس يا 5 قطره TINCTUER IODION بتادين به نيم ليتر آب در مدت 30 دقيقه بيشتر ارگانيسم ها را مي‌كشد و مي‌توان از اين آ‌ب براي مصارف مختلف استفاده كرد جوشانيدن سيست ژيارديا و آميب روده اي را از بين نمي‌برد گوشت و ماهي بايد كاملا پخته شده باشد گوشت كبابي نيم پر توصيه نمي‌شود لبنيات محلي خوشمزه پرچرب اند و بيشتر احتمال آلودگي دارند تا لبنيات پاستوريزه و كم چرب ميوه به سبزي در سفر ارجحيت دارد ميوه را حتما خودتان پوست بكنيد از مصرف آجيل بيش از يك قاشق در روز اجتناب كنيد زيرا نمك و چربي آن مي‌توان مضر باشد.

گزش حشرات و عفونت منطقه اي: لباس پوشيده شلوار بلند،‌آستين بلند، استفاده از پشته بند و ملافه تميز و ترجيحاً شخصي در سفر به مناطق خاص حتما بايد درنظر باشد پس از تاريكي هوا كه هجوم حشرات بيشتر است بيرون نباشيد راه رفتن با پاي برهنه يا كفش باز و دمپايي در خاك احتمال عفونت پوست پا را افزايش ميدهد و اگر خاك آلوده به مدفوع سگ يا انسان و داراي عامل آلودگي كرم قلابدار باشد از راه پوست انتقال مي‌يابد.

همراه داشتن وسايل شخصي: همراه بردن داروهاي مصرفي عينك آفتابي كرم ضد آفتاب و بستن كمربند ايمني در طول سفر نبايد فراموش شود مسافرت ترجيحاً در روز صورت گيرد چون احتمال تصادف وسايل موتوري در شب بيشتر است.

ديد و بازديد نوروزي: خانم حامله بهتر است در ديد و بازديدهاي نوروزي به احوالپرسي كلامي بسنده كرده و از روبوسي اجتناب كند اگر خانم حامله اي سابقه زايمان زودرس، سقط سه ماهه دوم يا در حاملگي فعلي تاخير رشد جنيني جفت سر راهي، فشار خون حاملگي يا چند قلويي دارد حاملگي غير طبيعي محسوب مي‌شود كه اين افراد ممنوعيت نسبي سفر دارند از آنجايي كه افراد حامله الزاما شرايط مشابهي سفر دارند از آنجايي كه افراد حامله الزاما شرايط مشابهي ندارد لذا بهتر است براي تصميم گيري جهت مسافرت از پزشك خود نظر بخواهيم/عط

منبع: دنياي سلامت
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.