کارشناس مسائل بين الملل روزنامه گاردين در شماره امروز نوشت ، آمريکا و انگليس نبايد به اصرار برخي سياستمداران جنگ طلب ، اشتباه جنگ عراق را در ايران تکرار کنند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران  ؛ "مارينا هايد" کارشناس و تحليلگر روزنامه انگليسي گاردين در مقاله اي با عنوان " جنگ عليه ايران؟" نوشت : هنوز براي صحبت از خاطرات جنگ عراق بسيار زود است ، چه رسد که بخواهيم آن جنگ را در ايران نيز تکرار کنيم.

 

بر اساس اين گزارش ،وي در ادامه افزود : همان سياستمداران انگليسي و آمريکايي که در سال 2002 ميلادي مشوق اشغال عراق بودند، اکنون بر طبل جنگ عليه ايران مي کوبند، در حالي که هنوز از جنگ عراق فاصله چنداني نگرفتيم ، آنان از درس هاي گذشته عبرت نگرفته اند. اين نشانه جسارت بيش از حد اين افراد است.
 

اين که آيا جنگ عراق به خوبي تمام شد يا نه مهم نيست زيرا به نظر مي آيد حافظه مردم انگليس و آمريکا مانند ماهي قرمز بسيار کوتاه مدت و ضعيف است . اخيراً ديده ايم که بار ديگر کارشناسان سياسي و نظامي در تلويزيون هاي غربي ظاهر مي شوند و به همان سبکِ دورانِ پيش از اشغال عراق، به سخن پراکني در مورد ايران مي‌پردازند . در گذشته‌ي نه چندان دور که شبکه اينترنت در اختيار همگان نبود، تقريباً يک نسل طول مي کشيد تا مردم، تبعات جنگي ناموفق را فراموش کنند يا به سياستمداران اجازه دهند همان اشتباهات را در جنگي تازه، تکرار کنند. اين در حالي است که اکنون به نظر مي آيد، جوانان امروزي آنچنان غرق دنياي مجازي در شبکه اينترنت شده‌اند که فقط 10 دقيقه طول مي کشد ، جنگ‌هاي قبلي و تمامي خسارات و تلفات ناشي از آن را به بوته فراموشي بسپارند.
 

 

اين فرضيه که جنگ طلبان آمريکايي بار ديگر بخواهند ماجراجويي‌هاي جنگ عراق را در ايران تجربه کنند ، آنقدر غيرقابل باور است که حتي به عنوان موضوع برنامه‌هاي فکاهي نيز قابل تصور نيست . نويسنده اين مقاله افزود : هرچند حافظه مردم مدام کوتاه مدت‌تر مي شود، يک چيز است که هر بار، زمانِ به مراتب بيشتري مي برد، و آن رها کردن خودمان از جنگ‌هايي است که درگير آن مي شويم. به نظر مي آيد حزب جمهوريخواه آمريکا هم اکنون بيش از هر زمان ديگر، به وارد کردن آمريکا به جنگي تازه نياز داشته باشد، زيرا رهبران و اعضاي اين حزب، همواره خود را عليه دشمن به اصطلاح مشترک، متحدتر مي‌يابند./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار