اردیبهشت سال 1390، مثل هر سال با هفته جهانی گرافیک مصادف بود واستان های مختلف کشور اقدام به برگزاری نمایشگاه های تجسمی در راستای بزرگداشت روز جهانی گرافیک کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران در هفته ی اول اردیبهشت ماه 1390، بزرگداشت روزجهانی و هفته گرافیک در مناطق مختلف کشور برگزار شد که از آن جمله می توان به برپایی مراسم درمشهد، سمنان، اصفهان، زاهدان، روستای کوتنا و تهران اشاره کرد.

دانشگاه فردوس مشهد با دعوت از مسعود سپهر و مصطفی اوجی طراحان گرافیک برجسته ایرانی، در هشتم اردیبهشت 1390 مراسم سخنرانی تخصصی را برگزار و در تاریخ نهم اردیبهشت نمایشگاه نشانه ای را در نگارخانه سلطانعلی مشهدی این شهر برپا کرد.

برپایی كارگاههاي آموزشي طراحی گرافیک در روز دوازدهم اردیبهشت در موسسه آموزش عالی فردوس از دیگر برنامه های هفته گرافیک درمشهد بود این کارگاه هنرجویان و دانشجویان جوان به کسب مهارت از ا ساتید طراحی گرافیک پرداختند.

شهر سمنان دراین هفته شاهد برگزاری نمایشگاهی از آثار زنده یاد مرتضی ممیز طراح گرافیک از سوی انجمن علمی گرافیک دانشگاه سمنان بود و علاقه مندان هنر، از هفتم تا پانزدهم اردیبهشت به بازدیداز این نمایشگاه در فرهنگسرای کومش رفتند.

این نمایشگاه با حضور افسانه و انوشیروان ممیز همسر و فرزند مرحوم مرتضی ممیز و نیز ساعد مشکی طراح گرافیک افتتاح شد و ساعد مشکی در سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر این شهر به سخنرانی پرداخت.

از دیگر برنامه های این هفته در سمنان، نمایش آثار تصویر سازی دانشجویان دانشکده هنر با موضوع داستان های قرآنی بود که در سالن مرکزی دانشکده هنر برپا شد.

دوشنبه دوازدهم اردیبهشت نیز حمیدرضا بیدقی مدرس هنر و طراح گرافیک، اقدام به برگزاری ورک شاپ تصویر سازی دیجیتال در دانشکده هنر کرد و سیزدهم اردیبهشت نیز ورک شارپ دیگری با موضوع طراحی گرافیک با تدریس جواد پویان استاد دانشگاه در همین دانشکده برگزار شد.

انجمن گرافیک موسسه آموزش عالی سپهر اصفهان در هفته گرافیک اقدام به برگزاری نمایشگاه آثار دانشجویان و اساتید این موسسه آموزش عالی نمود که از هفتم تا چهاردهم اردیبهشت در خانه هنرمندان اصفهان دایر بود.

همچنین نمایشگاهی با عنوان طراحان تاریخ ساز جهان در تاریخ هفتم اردیبهشت دردانشگاه سپهر افتتاح شد که به نمایش 30 پوستر از برترین طراحان پوستر جهان اختصاص داشته و تا یازدهم اردیبهشت در این مکان و ازدوازدهم تا بیست ودوم تالار سعدی و از بیست و چهارم تا پایان اردیبهشت نیز در خانه هنرمندان دایر بود سخنرانی احمد رضا میر مقتدایی طراح گرافیک واستاد دانشگاه در روز دوزاده اردیبهشت، دیگر برنامه هفته جهانی گرافیک در اصفهان بود.

دانشکده هنر پرتو شهر زاهدان نیز در هفته جهانی گرافیک شاهد برگزاری برنامه هایی متناسب با این مناسبت بوده که ازآن جمله می توان به برپایی ورک شاپ طراحی کارت پستال و گرافیک به همت گروه طراحان گرافیک کنتراست و تدریس سعید محمد شه اشاره کرد.

هفتم اردیبهشت ماه در روستای کونتا نمایشگاهی انفرادی از پوسترهای تجربی امید عزیزی رستم گشایش یافت که آثاری مبتنی بر سفارش و سفارش دهنده بودند و تا چهاردهم اردیبهشت به نمایش گذاشته شدند امید عزیزی رستم، مدیر گروه گرافیک حجم سبز بوده و دبیری نمایشگاه های گوناگون تجسمی و کسب رتبه های برتر در چندین جشنواره داخلی را درکارنامه دارد.

پایتخت کشور نیز در هفته جهانی گرافیک رویدادهایی را تجربه کرد که از این بین می توان به نمایشگاه آثار گرافیک تعدادی از طراحان در گالری فریاد اشاره کرد.

دراین نمایشگاه آثاری از سرژ آواکیان، ابراهیم حقیقی، مصطفی اسداللهی، مجید علم، کورش پارسا نژاد، فرزاد ادیبی، بهروز کیانی، حسین نوروزی و مریم کهوند به نمایش درآمده و تا چهاردهم اردیبهشت دایر بود.

در این هفته شماری از اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در خانه هنرمندان تهران گرد هم آمده و به تجدید دیدار با اساتید و مدیران عرصه گرافیک کشور و ثبت عکس یادگاری پرداختند.

صرف نظر از برنامه های هفته گرافیک درکشور، اردیهشت 1390 با اتفاقات دیگری نیز در حیطه ی گرافیک همراه بود که می توان از برپایی نمایشگاه پوسترهای تئاتر ایران در خانه هنرمندان نام برد. این نمایشگاه با عنوان « نمایش نما» در بر دارنده 50 پوستر بود که توسط انجمن طراحان پوستر تئاتر گردآوری شده و به نمایش در آمده بود.

دوازدهم اردیبهشت ماه نشست تخصصی «نگاهی به پوستر تئاتر در ایران» در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شده و پژوهشگران، وضعیت طراحی پوستر تئاتر را در دوره معاصر، تحلیل و بررسی کردند.

انجمن فرهنگی هنری تصویر گران نیز دراواخر اردیبهشت ماه کارگاه تخصصی 5 روزه ای برگزار كردکه طی این رویداد، فرشید مثقالی، محمد رضا دادگر، محمد علی بنی اسدی، بهزاد غریب پور و ابوالفضل همتی آهویی به تدریس مباحث مربوط به تصویر گری به هنر جویان و تصویر گران جوان کردند.

بیست و چهارم اردیبهشت، نمایشگاه «تصویر گری های ایرانی» در شهر برلین آلمان گشایش یافت که به عرضه 54 اثر از 15 تصویر گر ایرانی اختصاص داشته و آثاری از فرشید شفیعی، سحر بردایی، مرتضی زاهدی، عطیه بزرگ سهرابی، نازلی تحویلی، امیر شعبانی پور، علی بوذری، علیرضا گلدوزیان، فرشته نجفی، نگین احتسابیان، ندا عظیمی، صبا معصومیان،‌هدی حدادی و زنده یاد علی نامور تا نیمه خرداد در آن به نمایش در آمده بود./م/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار