هنگام استفاده از مواد شوینده ماسک های کارتریج دار استفاده کنيد و چنانچه ماسک در دسترس نداريد می توانيد از حوله نمناک جهت پوشاندن بینی استفاده کنند.

 

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر لطفعلیانی،دبیر کمیته تجویز منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به مسمومیت با گاز کلر در نتیجه استفاده نادرست از مواد شوینده قلیایی توصیه کرد: ماده جرم گیر حاوی 15 درصد و جوهر نمک حاوی 10 درصد اسیدکلریدریک و وایتکس حاوی 5 درصد هیپو کلرید سدیم است.

دکتر لطفعلیانی با بیان این مطلب که ترکیب این دو مواد با هم منجر به واکنش شیمیایی و آزاد شدن گاز کلر می شود تصریح کرد: این مهم به شدت سوزاننده بوده و حتی استنشاق 2 تنفس از این گاز در فضای بسته مثل حمام و وان موجب تخریب راههای هوایی و دستگاه تنفسی فوقانی و به خصوص ریه ها شود.

وي پوشیدن کلاه، پوشيدن لباس های آستین بلند و مقاوم، پوشیدن کفش مقاوم، پوشیدن کلاه و پیراهن آستین بلند و عینک محافظ را از نکات بسیار مهم هنگام کار با این مواد شوینده عنوان و خاطرنشان كرد: در مرحله بعد کلیه راههای ورود و خروج هوا را باز كرده و ه ضمن روشن بودن دستگاه تهویه بايد تمام در و پنجره ها کاملا باز باشند.

دبیر کمیته تجویز منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ضمن تاکید بر این که به هیچ عنوان مواد شوینده مثل جوهر نمک و وایتکس نبايد با هم مخلوط شوند یادآورشد: این کار نه تنها باعث افزایش تمیزی نمی شود بلکه به علت گاز خفه کننده که تولید می کند منجر به تخریب راههای تنفسی می شود به نحوی که مطالعات نشان می دهد، بیش از 300 مورد از مراجعه کنندگان به فوق تخصصان ریه این افراد هستند، که بایستی از اسپری های مخصوص به صورت مادام العمراستفاده کنند.

دکتر لطفعلیانی همچنین توصیه کرد: افراد هنگام استفاده از این مواد بلافاصله پس از پاشیدن مواد روی سطوح مورد نظر محل را ترک كرده و حداقل یک ربع بعد به محل مراجعه و شروع به شستشو كنند تا اثرات مسمومیت از بین رفته باشد.

وی با بیان این که افراد می توانند مواد کم خطر را جایگزین این گونه مواد كنند توصیه کرد: برای تمیز كردن شیشه ها می توان از سرکه سفید و آب بهره برد وبرای سینک ظرفشوئی می توان از مقداری جوش شیرین استفاده کرد.

دبیر کمیته تجویز منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پایان عنوان داشت: برای تمیز كردن سطوح فلزی نیز به لحاظ کم عارضه تر بودن آنها می توان از سرکه سفید و نمک استفاده کرد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار