رسیدن ماه اسفند، کاهش بارندگی و آفتابی شدن آفتاب عالمتاب، همه نشانه هایی هستند که رسیدن بهار را نوید می دهند و خانم های خانه دار را به فکر انجام سنت دیرپا و زیبای خانه تکانی می اندازند؛

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ رسیدن ماه اسفند، کاهش بارندگی و آفتابی شدن آفتاب عالمتاب، همه نشانه هایی هستند که رسیدن بهار را نوید می دهند و خانم های خانه دار را به فکر انجام سنت دیرپا و زیبای خانه تکانی می اندازند؛ سنتی که سال های سال است مردم ایران زمین در آخرین ماه های سال با اشتیاق فراوان برای رسیدن بهاری زیبا آن را تمام و کمال انجام می دهند و بعد از دیدن خانه پاکیزه ای که گوشه گوشه اش از نگاه تیزبین یک ایرانی اصیل دور نمانده، لذتی وصف نشدنی می برند.

همه ما وقتی کار خانه تکانی را شروع می کنیم، اولین چیزی که ذهنمان را مشغول می کند، انتخاب مواد شوینده، سفیدکننده و لک برها هستند که معمولا برای پاک کردن در و دیوار، فرش و پتو، پرده و ملحفه و کف و سطوح به کار می روند که بعضی از آنها هم خطرناک و برای سلامتی مضرند.

صدماتی که این مواد ممکن است در اثر سهل انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی به پوست وارد کنند، جبران ناپذیر است؛ به طوریکه شاید این بار به جای خاطرات خوش، خاطراتی پر از سوزش و التهاب در ذهن ما به جا بگذارند، بسیار زیاد است.

اما در این میان، استفاده از دستکش های خانگی (لاستیکی و نخی) استاندارد و توجه به هشدارهایی که روی محصولات پاک کننده درج شده نقش مهمی را در حفظ سلامت، به خصوص سلامت پوست دارد.

در فصل های خشک سال مثل فصل زمستان، به علت خشک بودن هوا، میزان رطوبت در منازل به کمترین مقدار خود می رسد و متاسفانه خانم های خانه دار که در ماه های پایانی سال مشغول شست وشو و رفت وروب هستند اغلب دچار اگزمای پوستی یا درماتیت می شوند.

اگزما: اگزما به دو دسته آلرژیک زمینه ای و تماسی تحریکی تقسیم می شود، در نوع اول افراد به دستکش لاستیکی یا زینت آلات بدنی و اشیایی که دارای نیکل هستند حساسیت دارد و در نوع دوم دست ها در تماس طولانی با شوینده های قلیایی مثل وایتکس، صابون های مایع، مایع های ظرفشویی و دستشویی قرار می گیرد دچار اگزما و التهاب پوستی می شوند./ح

منبع :دنیای سلامت
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار