عارضه صافي كف پا كه در حقيقت از بين رفتن قوس كف پا است در افرادي كه به دليل استفاده نادرست از بدن خود دچار اين عارضه شده اند تا حدي قابل جبران است.

دكتر فرشته شهيدي، دكتراي فيزيولوژي در رابطه با صافي كف پا در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: صافي كف پا كه همان از بين رفتن قوس طولي كف پا است مراحل مختلفي دارد كه شديدترين آن به صورتي است كه اگر كف پاي خود را صاف خيس كنيم و بر روي زمين قرار دهيم كف پا به صورت كامل بر روي زمين نقش مي بندد.
وي ادامه داد: يكي از عوارض چاقي همين صافي كف پا است كه به خاطر فشار زيادي كه پاي اين افراد متحمل مي شود باعث مي شود تا هردو قوس طولي بزرگ و قوس طولي كوچك در اين افراد افت پيدا كند.
دكتر شهيدي تصريح كرد: عارضه كمر درد شايع ترين مشكل در اين افراد است و اين افراد در دومين مشكل دارند و ديسك كمر و گردن در اين افراد خيلي سريع ظاهر مي شود.
وي در خصوص فشاري كه در اين افراد به كمر منتقل مي شود چنين عنوان كرد: قوس طولي كف پا مانند فنر عمل مي كند و از ضربات مستقيم به كمر و گردن جلوگيري مي كند و اگر قوس كف پا از بين برود اين ضربات به طور مستقيم به كمر و گردن منتقل مي شود به همين خاطر پريدن براي اين افراد ممنوع است.
صافي كف پا تا حدودي قابل درمان است
وي در خصوص درمان صافي كف پا اظهار داشت: با كاهش وزن در افراد چاق و انجام دادن يك سري ورزش ها مي توان تا حدي بازگشت قوس طولي كف پا را داشته باشيم.
وي در ادامه گفت:‌ از جمله ورزش هايي كه قوس كف پا را تقويت مي كند باز و بسته كردن كاغذ با انگشتان پا و حركت دادن توپ پينگ پنگ با كف پا است.
وي خاطرنشان كرد: از عوارض ديگري كه اين افراد دچار مي شوند فرم گرفتن پا به صورت X است و اين افراد بايد از ورزش بدون كفي طبي كفش و راه رفتن و ايستادن طولاني مدت پرهيز كنند.
شهيدي در پايان عنوان كرد:‌ استفاده از كفش هاي استاندارد كه از قوس پا حمايت مي كند در كنار درمان صافي كف پا از آسيب هاي بيشتر جلوگيري مي كند همچنين افرادي كه به صافي كف پا مبتلا نيستند با استفاده از كفش هاي غيراستاندارد امكان افت قوس طولي كف پا را دارند./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار