امروزه یکی از مهم ترین زمینه های رقابتی در جهان گسرتش فناوری فضایی در کشور و دولت ها نسبت به سایر کشورها است.

امیر برکاتی، کارشناس ارشد هوا فضا در گفتگو با خبرنگار گروه نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: در جهان امروز فناوری فضایی به عنوان یکی از مهم ترین زمینه های رقابتی در بین کشورها شناخته می شود به گونه ای که میزان دستیابی به اشکال گوناگون فناوری فضایی، مبنای دقیقی برای مقایسه کشورها از نظر توسعه اقتصادی و صنعتی محسوب می شود.
وی افزود: بهره برداری از فضا با اهداف مختلفی صورت می گیرد که از جمله آنها می توان به اکتشافات علمی، استفاده از منابع بیکران فضا، مخابرات، سنجش از دور، آموزش از دور، مکان یابی و ناوبری اشاره کرد.
برکاتی اظهار داشت: یکی از کاربرد های مهم و حیاتی فضا برای انسان مخابرات است و امروزه پیشرفت و تکامل جوامع بشری و افزایش روز افزون نیازهای ارتباطی را ضروری کرده است.
 

*** ماهواره های مخابراتی گام بزرگی در صنعت تجاری سازی
وی تصریح کرد: ماهواره های مخابراتی بهترین، کارآمد ترین و گاهی تنها راه ایجاد ارتباط بین دو نقطه از کره زمین محسوب می شود.
برکاتی عنوان کرد: از مزایای بیشمار فناوری فضایی می توان به سرعت عمل بالا، پوشش مناسب، امکان ارتباط با دور ترین وغیر قابل دسترس ترین مناطق اشاره کرد و به صدمه بودن استفاده از این ماهواره را اجتناب ناپذیر کرده است.
وی پخش انواع برنامه های تلویزیونی و رادیویی، شبکه انتقال داده جهانی و منطقه ای اینترنت، آموزش از دور، سمینار صوتی و تصویری، امداد و نجات ارسال اطلاعات و انواع مکالمات تلفنی ثابت و متحرک را از جمله کاربرد های گوناگون ماهواره ها دانست.
برکاتی تاکید کرد: ماهواره های مخابراتی گام بزرگی در صنعت تجاری سازی فضا محسوب می شود و از راه بهره برداری تجاری از این ماهواره ها بعد از جنگ سرد دهه 1990 گسترش یافته و همواره شده است.
وی خاطر نشان کرد: دستیابی به فناوری ساخت، توسعه پرتاب ماهواره به دلیل کاربرد های ارزشمند آن برای تمام کشورهای جهان حیاتی است./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار