رییس کل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: صادرات به قاره آفریقا با توجه به ویژگی‌های این قاره باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان توسعه تجارت ايران؛ حمید صافدل در جمع روسای نمایندگی ها و سفرای جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا با بيان اينكه نرخ رشد اقتصادی قاره آفریقا در مقایسه با میانگین جهانی بالاتر است، گفت: جمهوري اسلامي ايران در ایجاد و بسط روابط با کشورهای آفریقایی اصول و اهداف خود را بر سه محور تحکیم، تعمیق و بسط روابط سیاسی، همکاری با کشورهای آفریقایی در سازمان ها و مجامع بین المللی و منطقه ای و همکاری های اقتصادی بازرگانی و سرمایه گذاری با این قاره در جهت حصول منافع و اهداف دو طرف و ایجاد توسعه برای کشورها و ملل آفریقایی استوار نموده است.

وی سهم قاره آفریقا از کل صادرات جهان را 3/5 درصد و واردات این قاره از جهان را در سال 2009 با 400 میلیارد دلار 2/8 درصد اعلام کرد.

صافدل اظهار كرد: کشورهای قاره سیاه با 922 میلیون نفر جمعیت، دارای سهم 30 درصدی از اعضای سازمان ملل متحد است و به ترتیب 40 و 50 درصد از اعضای کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و سازمان کنفرانس اسلامی را تشکیل می دهند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت بلوک های اقتصادی ادامه داد: قاره آفریقا با وسعت 2/30 میلیون کیلومتر مربع 6 بلوک اقتصادی بازار مشترک آفریقای شرقی و جنوبی (COMESA)، جامعه اقتصادی توسعه جنوب آفریقا (SADC)، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS)، اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (WAEMU)، اتحادیه گمرکی شرق آفریقا (EAC) و جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا(ECCAS) را در خود جای داده است.

صافدل میزان واردات کالا به آفریقا را 400 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: صادرات کالاهای ایرانی به آفریقا در سال 1382 با سهم 1/2 درصدی 127 میلیون دلار بوده است که این رقم در سال گذشته به 465 میلیون دلار رسید که با توجه به رشد صادرات غیر نفتی در سال های اخیر 8/1 درصد از کل صادرات جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران عمده اقلام صادراتی ایران به آفریقا را قير، وازلين ها بجز گريد دارویی وژله، کابل، آمونیاک بدون آب، متانول، کشمش بی دانه، کود اوره، سايرموم پارا فين ها، انواع پسته خندان،اجزاءو قطعات ماشين ها و ماشين آلات معدنی عنوان کرد.

 

وي با تاکید بر استفاده از روش های نوین صادرات و توسعه تجارت بین المللی افزود: چهار کشور آفریقای به عنوان در گاه ورودی کالا به قاره سیاه انتخاب شده اند و سازمان توسعه تجارت ایران سعی در توسعه و تکمیل زیرساختهای فیزیکی و حقوقی روابط اقتصادی و تجاری با این 4 کشور دارد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار