دوازدهمین کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران با دستور جلسه بررسی وضعیت شرکت های فرآوری تخم مرغ در کشور شروع شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛‌ در آغاز دوازدهمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران شاهرخ ظهیری به تدوین سند راهبردی صادرات غیرنفتی توسط سازمان توسعه تجارت پرداخت و از تمام فعالان بخش خصوصی به خصوص فعالان حوزه کشاورزی و صنایع غذایی خواست تا این سند را که بر روی سایت سازمان توسعه تجارت قابل دسترسی است، مطالعه کنند.

*دولت کلید کارخانه های ما را بگیرد

ظهیری همچنین به برگزاری جلسه ای با حضور محمدصادق مفتح معاون فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از تولیدکنندگان مواد غذایی اشاره کرد که در آن عنوان شد با توجه به تعیین قیمت دستوری از طرف سازمان حمایت ادامه کار در بخش تولید ناممکن شده و بهتر است که کلید کارخانه ها را در اختیار دولت قرار دهیم تا خود آن ها را اداره کند.

وي ادامه داد: قرار بر این شد که مفتح با رییس اتاق تهران و وزیر صنعت، معدن وتجارت هم گفت و گو کند و در نهایت طرحی برای سازمان حمایت تدوین شود که براساس آن اختیارات و محدودیت های این سازمان مشخص شود. مثلا چرا باید دولت قارچ را که یک محصول کشاورزی است و نه یک کالای اساسی و ضروری، قیمت گذاری کند و به تولیدکنندگان آن مانند سایر محصولات کشاورزی اجازه قیمت گذاری نمی دهد؟.

*مهاجرت روستانشین ها به شهرها نگران کننده است

پس از سخنان ظهیری دیگر اعضای کمیسیون نیز به ارائه جدیدترین اخبار و اطلاعات پیرامون حوزه کشاورزی و صنایع غذایی کشور پرداختند که مصطفی مهاجرانی در این میان با اشاره به انتشار نتایج اولیه آمار مهاجرت روستانشینان به شهر را نگران کننده خواند.

مهاجرانی توضیح داد: «در نتایج اولیه آمارگیری سراسر کشور که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است جمعیت روستانشین کشور 3 درصد نسبت به سال 1385 کاهش یافته و به 29 درصد جمعیت کل کشور تقلیل یافته است».

مهاجرانی ادامه داد:این یعنی کاهش نیروی کار در روستاها و کاهش تولید که می تواند برای کشور نگران کننده باشد چرا که اکنون 79 درصد جمعیت کشور ما شهرنشین شده اند.

*مراقب آفات باشیم

اما رضا ارجمندی بار دیگر میوه و به خصوص مرکبات را مورد اشاره قرار داد. این کارشناس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران به دیده شدن مجدد آفتی به نام مگس مدیترانه در شمال ایران اشاره کرد که پیش از این نیز دوبار به مزارع مختلف کشور آسیب وارد کرده است.

ارجمندی گفت: این آفت وارداتی برای اولین بار در سال های قبل از انقلاب بر روی هلو و در مشهد دیده شد. یک بار هم در سال های 59، 60 و 61 در شمال کشور مشاهده شد. در آن سال یک ژاندارم برای من یک کیسه نارنگی آورد که من با باز کردن اولین نارنگی متوجه کرم این آفت در داخل نارنگی شدم و با اطلاع داده به تهران موفق شدیم با سمپاشی 11 هزار خانه آفت را کنترل کنیم.

وی افزود: خطر بروز مجدد این آفت الان وجود دارد و علاوه بر این که آفت دیگری به نام واشنگتن ناول هم در مرکبات دیده شده است.

*مشکل سوءمدیریت است نه پسوند و پیشوند

ابوالحسن خلیلی موضوع کمبود شیر و فروش آن به قیمت 680 تومان اشاره کرد و گفت: کماکان به تولیدکننده های شیر و فرآورده های لبنی اجازه واردات شیرخشک داده نمی شود و طبیعی است که تا پایان سال شاهد افزایش قیمت و کاهش تولید باشیم.

وي به اظهارنظر عجیب صادق خلیلیان وزیر جهادکشاورزی اشاره کرد که گفته بود در شأن کشاورزی نیست که پسوند اتاق بازرگانی باشد و افزود: باید دقت کرد که مشکل کشاورزی پیشوند یا پسوند بودن نیست. مشکل کشاورزی سوءمدیریت است که باید رفع شود.

تفضلی اما افزایش قیمت شیر را ناشی از برخورد عرضه و تقاضا در بازار دانست. تفضلی گفت: من از سال های 88 و 89 اطلاعات دقیق دارم. در این سال تقریبا تمام تولیدکنندگان خرد شیر از بین رفتند. فائو هم که تولید شیر ما را در سال 2010 برابر 8 میلیون تن محاسبه کرده بود پیش بینی داشت که در سال جاری تولید شیر ما تنها 100 هزار تن افزایش خواهد یافت.

نماینده معاونت برنامه ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اما در دفاع از وزارتخانه متبوع خود به کارگروه هایی که برای کالاهای اساسی تشکیل شده اشاره کرد و گفت: از بخش خصوصی هم دعوت شده تا در این کارگروه ها شرکت کند. ما باید تولید را به صورت زنجیره نگاه کنیم و مسایل را حل کنیم. به نظر ما هم نگاه ها بخشی است اما این گونه بخشی کار کردن و بخشی نگاه کردن در بخش خصوصی هم وجود دارد.

حمیدی به اقداماتی چون تخصصی کردن کارت های بازرگانی اشاره داشت و آن ها را گامی در جهت سامان دهی تولید، واردات، صادرات و توزیع کالاهای اساسی دانست.

این نماینده وزارت جهاد کشاورزی بر زنجیره ای دیدن تولید برای حل مسایل تاکید داشت.شاهرخ ظهیری از تشکیل کارگروه های کالاهای اساسی در وزارت جهادکشاورزی استقبال کرد و از آنان خواست تا حتما در جلسات خود تولیدکنندگان بخش خصوصی را هم دعوت و از آنان نظرخواهی کنند. 

*اختصاصی کردن کارت بازرگانی فقط رانت ایجاد می کند

توفیق مجدپور اما در سخنانی کوتاه خطاب به حمیدی گفت: «کدام یک از کشورهای بزرگ و پیشرفته اقتصادی دنیا کارت بازرگانی دارند که بعد شما از تخصصی کردن کارت بازرگانی سخن می گویید؟.

مجدپور از حمیدی خواست تا به آگهی های روزنامه های دولتی نگاهی بیندازد که در آنها هر روز عده ای آگهی کارت بازرگانی می دهند و از افراد دعوت می کنند تا از کارت بازرگانی آنان استفاده کنند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تنها نتیجه این کار را ایجاد یک رانت جدید برای عده ای خواند که به دنبال دلالی و کارچاق کنی هستند.

مجدپور افزود: اگر به بخش خصوصی آزادی عمل بدهید خودتان شاهد رشد اقتصاد خواهید بود.

*کشور ثروتمندی هستیم

پس از این سخنان بود که نشست کمیسیون وارد بحث اصلی خود یعنی بررسی وضعیت و مشکلات شرکت های فرآوری تخم مرغ شد و کامیار منتصر مدیر عامل شرکت صنایع غذایی بنا که به عنوان مهمان در نشست حضور داشت بحث در این مورد را آغاز کرد.

منتصر با برشمردن پتانسیل های بالقوه کشور از جمله دارا بودن 7 درصد منابع جهان در برابر یک درصد جمعیت جهان، چهارمین تنوع آب و هوایی در دنیا که امکان کشت و زرع محصولات مختلف را به ما می دهد، رتبه اول تولید زعفران، پسته و خرما و پنجم در رب گوجه فرنگی و رتبه های خوب در سی محصول مهم دیگر به این نتیجه رسید که کشور ما جزو کشورهای ثروتمند دنیاست.

کامیار منتصر همچنین با اشاره به وجود 1440 واحد تولیدی در کشور تولید تخم مرغ را سالانه 700 هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: کشور ما در رتبه 16 تولید تخم مرغ در دنیا قرار دارد اما از لحاظ کیفیت ایران در بین 5 کشور اول جهان است.

مدیر عامل شرکت صنعت غذایی بنا ادامه داد: تجارت تخم مرغ در همه جای جهان با دو مشکل عمده روبروست. اولی شکنندگی آن است که باعث می شود حمل و نقل آن سخت باشد و دوم هم فسادپذیری آن است. به همین دلیل کشورهای پیشرفته به فکر فرآوری تخم مرغ و حمل و نقل و تجارت محصولات فرآوری شده تخم مرغ رفتند.

منتصر این مشکل را یکی از معضلات عمده ایران نیز برشمرد و گفت: «ما هم در فصولی که مصرف تخم مرغ پایین می آید و تخم مرغ در کشور زیاد تولید می شود می مانیم که با این همه تولید چه کنیم و به جای ایجاد بازار مصرف و فرآوری آن در پی کاهش تولید هستیم وزمانی هم به دلیل کاهش تولید مجبور به واردات هستیم. فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و تغییر رژیم غذایی یکی از دوره هایی است که مصرف تخم مرغ پایین می آید.

این فعال صنایع غذایی همچنین به بیماری های مختلفی که از طریق طیور منتقل می شود اشاره کرد و گفت:کشور ما با 16 کشور همسایه است که هیچ کدام دارای قرنطینه مناسب برای دام و طیور نیستند. از طرف دیگر کشور ما در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد و این ها باعث شده تا مرغ و تخم مرغ در کشور ما همواره در معرض خطر باشد.

کامیار منتصر تنظیم بازار تخم مرغ در داخل کشور، تولید فرآورده های صادراتی تخم مرغ و بالا بردن سطح بهداشت و سلامت جامعه را از دلایلی دانست که باعث ایجاد شرکت های فرآوری تخم مرغ شده و در این میان وزارتخانه های صنعت،معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان هر کدام با دیدگاه خاص خودشان از این شرکت ها حمایت کردند.

*بار میکروبی محصولات ما صفر است

به گفته منتصر در حالی که وزارت بهداشت و درمان کارخانجات تولیدی را موظف به مصرف تخم مرغ بهداشتی و فرآوری شده برای استفاده در محصولاتی از قبیل کیک، کلوچه، بیسکویت، انواع سس... کرده است اما باز هم تولیدکنندگان تخم مرغ مورد نیاز خود را به طور مستقیم از تولیدی ها می خرند که از نظر بهداشتی و سلامتی بسیار آلوده است.

وی افزود: در حالی که مثلا در شرکت بنا که ما از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده می کنیم بار میکروبی را به صفر رسانده ایم.

*میانگین پایین مصرف تخم مرغ کشور

این فعال اقتصادی علاوه بر بالا بردن سطح بهداشت و سلامت جامعه به محصولات دیگر این کارخانجات اشاره کرد و گفت: مصرف سرانه تخم مرغ در کشور ما 135 عدد است. در حالی که این رقم در آمریکا 280 و در ژاپن بیش از 300 عدد است. میانگین جهانی مصرف سرانه تخم مرغ نیز 185 عدد است. برای افزایش این باید محصولات جانبی را افزایش دهیم چون برخی افراد نسبت به مصرف تخم مرغ حساس هستند. به همین منظور ما مثلا تخم مرغ را با شیرکاکائو مخلوط کردیم که قند آن نیز طبیعی است.

وی ادامه داد: برای بیماران قطع نخاعی غذایی از آمریکا وارد می شود که 90 درصد آن سفیده تخم مرغ است. از ما خواستند که این غذا را درست کنیم و ما دو سال تلاش کردیم تا این غذا درست کنیم اما هنوز صنعت بسته بندی آن وجود ندارد.

*صنایع غذایی تخم مرغ غیربهداشتی می خرند

مدیر عامل شرکت صنعت غذایی بنا در مورد مشکلات شرکت های فرآوری تخم مرغ نیز سخن گفت.

به گفته منتصر تهیه تخم مرغ مورد نیاز، عدم استفاده شرکت های صنایع غذایی از این محصولات بهداشتی و فرآوری شده و مالیات بر ارزش افزوده را از مشکلات این شرکت ها خواند.

منتصر توضیح داد: ما باید یک زنجیره کامل از تولید تخم مرغ گرفته تا فرآوری و توزیع و مصرف آن با کمک شرکت های خصوصی و اتاق تهران شکل دهیم تا مشکلات همه شرکت ها و فعالان این زنجیره و مصرف کننده حل شود.

وی ادامه داد: شرکت های صنایع غذایی از ما تخم مرغ نمی خرند و حق هم دارند چون تخم مرغ مرغدارها ارزان تر است. دولت واحدهای تولیدی را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده اما شرکت های فرآوری تخم مرغ را مشمول قرار داده است به همین دلیل شرکت های تولیدی برای مصرف تخم مرغ مورد نیاز خود به طور مستقیم به تولیدی ها مراجعه می کنند که آلودگی تخم مرغ هایشان زیاد است.

منتصر به افزایش بیماری هایی چون سرطان در کودکان و MS در کشور اشاره کرد و گفت: سرطان کودکان در کشور به مرحله خطرناک و ابتلا به MS از هر یک نفر در یک میلیون نفر به یک نفر در هر ده هزار نفر رسیده است. استانهایی که بیشتر از محصولات دام و طیور در رژیم غذایی خود استفاده می کنند مشکلات روده ای و معده ای بیشتری هم دارند. استان گیلان رتبه اول سرطان معده و استان گلستان رتبه اول سرطان روده را در کشور دارد.

این فعال صنعت غذایی به مخاطرات بهداشتی استفاده از تخم مرغ اشاره کرد و افزود: مطمئنا دولت و وزارت جهادکشاورزی که از کشاورز و دامدار حمایت می کند تولیدی ها را مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهند کرد پس حداقل می توانند هفت شرکت فرآوری تخم مرغ را معاف از مالیات بر ارزش افزوده کنند.

ظهیری رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی در پایان جلسه از این شرکت های فرآوری تخم مرغ خواست تا وضعیت و مشکلات خود را به کمیسیون ارائه دهند تا در اتاق تهران بررسی و به مسئولان مربوطه در دولت ارسال شود./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار