شوراي هنري مجموعه تئاتر شهر و شوراي حمايت با توجه به شرايط پيش آمده براي بسياري از گروههاي تئاتري در مرحله حمايتي و پس از تصميم شورا،نبايد زحمات همديگر را خنثي كنند.

مسعود دلخواه كارگردان تئاتر،‌مدرس دانشگاه و از اعضاي شوراي هنري تئاتر شهر،در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران و در رابطه با عملكرد شوراي حمايت گفت:مسئله اساسي اين است كه رابطه بين شوراي هنري و شوراي حمايت به طور واضح تعريف نشده است و به نظرم اين مشكل اصلي است.

وي بيان كرد:اگر سياست هاي شوراي حمايت شفاف تر بيان شود و تعريف مشخصي داشته باشند،بسياري از مسائل حل مي شود.ما بايد به روشني بدانيم كه سياستگذاري هاي شوراي حمايت بر چه اساسي است و انتظارات آن چيست.در غير اين صورت زحمات يكديگر را خنثي خواهيم كرد.

وي گفت:ضرر خنثي شدن زحمات هر 2 شورا براي كل تئاتر است و فلسفه وجودي شورا زير سوال مي رود.

وي افزود:ما طبق وظايفي كه برعهده داريم؛متن ها را مي خوانيم و به طورمرتب هرهفته جلسه اي در رابطه با متون داريم و گاهي اوقات بدليل تقاضاهاي بسيار زياد،‌هفته اي 2 جلسه مي گذاريم.

دلخواه ادامه داد:هم اكنون تعداد متقاضي براي اجرا در سال 91 به 540 نفر رسيده است كه ما از اين ميان 30 اثر را مي توانيم،انتخاب كنيم.

دلخواه تصريح كرد:با توجه به بخش چشم انداز جشنواره فجر و برگزيده هاي جشنواره ها،ديگر تعداد آثار هنرمندان متقاضي كه به طور قطع انتخاب مي شوند،كم مي شود.

وي بيان كرد:اين انتخاب به هيچ عنوان نشان دهنده اين نيست كه متون ضعف دارد،بلكه چاره اي براي در تعداد زيادي از آثار نداريم و بايد بگويم فرصت براي خواندن اين همه متن نيز بسيار كم است.

اين كارگردان گفت:بايد اذعان كنم كه شوراي هنري يكي از معدود شوراهايي است كه به طورمرتب و با جديت كامل جلسات متعددي تشكيل داده و كسي حق وتو نداشته و با مشورت و بدون موضع گيري و غرض ورزي خاص كارخود را پيش برده است.

وي با بيان اينكه شوراي هنري هميشه به تقاضاي كارگردانها رسيدگي كرده و درحد توان آثار انتخابي را اعلام كرده است،ابراز داشت:من به عنوان يك كارگردان هر سال در جشنواره فجر شركت مي كنم،اما امسال به دليل مشغله زيادي و حضور در هيات داوران نتوانستم نمايشي در جشنواره داشته باشم،اما در سال 91 به طور قطع نمايشي را به صحنه مي برم و اين مسئله به حضور و يا عدم حضورم در شورا مربوط نمي شود.

دلخواه بيان كرد:ما در شوراي هنري،تمامي تعارفات را كنار گذاشتيم و سعي كرديم تعادل بين تقاضاي نسل جوان،‌پيشكسوت و كساني كه چند سال فعاليت نداشته اند برقرار كنيم و اين را هم مي دانيم كه كساني كه آثارشان براي اجرا در ليست قرار نمي گيرند،حق دارند از كار خود دفاع كنند و يا از شورا دلخور شوند.با وجود اين كه بسيار سخت است ما اين مسئله را پذيرفته ايم زيرا معتقديم كاري كه انجام مي دهيم درست است.

وي افزود:ما سعي مي كنيم بهترين آثار را انتخاب كنيم و تفاوتي ميان آثار قائل نمي شويم.تاريخ و سالن اجراي نمايشنامه هايي كه مورد تائيد همه اعضا قرار مي گيرد،مشخص مي شود و پس از آن شوراي حمايت بايد وارد مذاكره شود.

دلخواه اظهارداشت:گاهي متوجه مي شويم متون انتخابي ما در شوراي حمايت به مشكل برمي خورد و  مورد حمايت قرار نمي گيرد.در چنين مواردي يك نوع دوگانگي بوجود مي آيد و بسياري از اوقات زحمات شورا به هدر مي رود.

دلخواه خاطرنشان كرد:برنامه اجراهاي بهار 90 در تئاترشهر مشخص شده و برنامه هاي تابستان و پاييز نيز در دست بررسي است كه به زودي مشخص و اعلام مي شود./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.