ظهور اقتصادهاي نوين و تحول در شرايط محيطي موجب تكوين نظريه هاي توسعه و تجارت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ جواد رضايي پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني گفت: در سند چشم انداز 20 ساله و برنامه چهارم توسعه نيز نظريه هاي مهمي از اصلاح حمايت به عنوان راهكاري مناسب براي مقابله با چالش هاي صنعت مورد توجه قرار گرفته است.

وي افزود: در اين رويكرد شناخت پارادايم نوين با مزيت رقابتي و الزامات آن مورد توجه قرار گرفته كه در اين نظريه به موازات شناخت نقش دانش و نوآوري در اقتصاد، سهم بخش ها و بنگاه ها در شكوفايي اقتصاد ملي مورد ارزيابي قرار گرفته است.

رضايي تصريح كرد: اين بنگاه ها هستند كه با ابتكار و كارايي مزيت ها را خلق مي كنند و نسبت موجودي عوامل توليد در برتري تجاري كشورها نقش كمرنگ تري دارد.

وي ادامه داد: با اين تحولات نظري و عملي، استراتژيست هاي ملي بايد با ملاحظات اقتصاد خرد به طراحي سياست هاي كلان از جمله سياست هاي تجاري بپردازند.

رضايي افزود: بررسي ها نشان مي دهد كه حمايت گرايي در كنار تمركز بالا در برخي صنايع كشور نظير خودرو، سيمان و فولاد موجب بروز چالش هايي چون پايين بودن رقابت، كاهش كارايي و قيمت بالاي محصولات شده است.

اين پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني خاطرنشان كرد:‌ ضمن اينكه آثار ركود و كمبود تقاضاي موثر در برخي از بازار اين محصولات مشهود است و در آينده نزديك هم با تداوم سياست هاي حمايت گرايانه صنايع داخلي با مشكل جدي مواجه خواهند شد.

وي افزود: در اين راستا به منظور مقابله با چالش هاي بخش صنعت بايد راهبرد تسهيل تجارت و اصلاح حمايت اجرايي شود چرا كه با گسترش بازار با كاهش تمركز، امكان اجراي سياست هايي چون ادغام بنگاه هاي داخلي براي رسيدن به مقياس اقتصادي توليد و صرفه جويي هاي ناشي از اين مقياس و در نتيجه كاهش هزينه را فراهم كنيم كه با تسهيل رقابت، انگيزه نوآوري و دانش محوري بنگاه هاي سازنده داخلي افزايش پيدا مي كند./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار