نادر قشقايي دبير بخش مجسمه سازي چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر در گفتگو با
خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگارانگفت: جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر توجه به جايگاه هنرهاي تجسمي را در يك رويداد متمركز و با يك نگاه تخصصي موجب مي شود و برآيندي از تجربه يكساله هنرمندان رشه هاي مخلتف تجسمي است.
وي اظهار داشت: در جشنواره سوم هنرهاي تجسمي فجر رشته مجسمه سازي حضور نداشت چرا كه سال گذشته دوسالانه مجسمه سازي برگزار شد.
قشقايي در ادامه گفت: حضور آثار مجسمه سازي در جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر ميتواند فرصتي براي ارزيابي اين هنر فراهم آورد.
دبير بخش مجسمه سازي چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر گفت: دوسالانه مجسمه سازي به منظور ارائه رويكردهاي تخصصي مجسمه هاي در دوره معاصر برگزار مي شود و جشنواره فجر ميتواند در كنار آنكه اين نگاه يعني بيان رويكردهاي تخصصي به دنبال دارد ميتواند فرصتي براي ارزيابي رشته هاي مختلف هنرهاي تجسمي نيز موثر باشد.
وي در ادامه به تجربيات سه دوره گذشته اين جشنواره بين المللي اشاره كرد و گفت: به كارگيري تجربه هاي سه دوره گذشته جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر و برنامه ريزي و تمركز در يك دبيرخانه فعال ميتواند به جريان ساده اين رويداد بين المللي كمك كند.
قشقايي در ادامه اظهار داشت: اگر تجربه هاي مخلتف برنامه ريزي هاي شوراهاي سياستگذاري جشنواره هاي هنري به كارگرفته شود و در يك مسير فعال و به دور از موازي كاري حركت كنند ميتوان تاثيرات عملي را از جشنواره هاي تجسمي مشاهده كرد.
محمد مهدي رحيميان دبير بخش عكس چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر نيز در همين زمينه گفت: جشنواره ها زماين ميتوانند تاثيرگذار باشن كه در كنار آن ها كارگاه آموزشي برگزار شود و به دنبال آن يك جريان فكري شكل گيرد.
وي گفت: امسال در چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر دو رويكرد محلي ديده مي شود.
رحيميان اظهار داشت: يكي از اين رويكردها بيداري اسلامي است كه در همه رشته ها يكسان است و به ويژه در بخش عكس توجه ويژه اي به آن شده است و اهميت بيشتري پيدا كرده است چرا كه عكاسان بسياري از تحولات خاورميانه، آفريقا، و سراسر دنيا آثاري تهيه كرده اند به همين علت اين رويكرد ميتواند موضوع مناسبي در عكس چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر باشد.
وي رويكرد دوم را نيز اين طور بيان كرد و گفت: در رويكرد دوم به موضوع بخش عكس در اين جشنواره بين المللي بايد اشاره كرد چرا كه در آن چهره انسان در هزاره سوم كه ارتباط مستقيمي با پرتره دارد اما پرتره محض نيست مورد توجه قرار گرفته است و عكاسان به خوبي اين موضوع پرداخته اند.
دبير بخش عكس اين جشنواره بين المللي گفت: در انتخاب موضوع جشنواره ها بايد به مواردي توجه كنيم كه عينيت دارد و براي عكاسان مشخص باشد چرا كه در اين عكاسان ميتوانند لحظه هاي ناب تري را از طريق دريچه دوربين خود به ثبت برسانند.
كاظم چليپا، عضو هيئت انتخاب بخش نقاشي چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر نيز گفت: در دو سالانه ها به ويژه دو سالانه نقاشي به دنبال نوآوري هستيم در حالي در جشنواره تجسمي فجر در پي موضوعاتي چون برگزاري يك نمايشگاه و آثار هنرهاي تجسمي در هنر نوعي كه هست و نيز آثاري ارائه شود كه با موضوع فجر مرتبط باشد.
وي اظهار داشت: در جشنواره فيلم فجر فيلم هايي كه داراي كيفيت هستن شركت داده ميشوند و اين نكته يعني كيفيت مطلوب آثار در جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر توجه ميشود.
چليپا در ادامه درباره اوضاع كنوني هنر نقاشي نيز گفت: در هنر نقاشي وضعيتي ميانه داريم در حقيقت آثار نه در حد درجه يك و نه در سطح پائين واقع شده اند و بيشتر نقاشي حدي ميانه را دارد.
اين هنرمند برجسته نقاشي كشورمان تصريح كرد: براي رسيدن به شرايط مطلوب و بهتر در هنر نقاشي بايد كيفيت آموزش را بالا ببريم.
وي گفت: اطلاعات كافي داشتن از مباني هنرهاي تجسمي در كيفيت و چگونگي خلق يك اثر تاثير فراواني را به دنبال دارد.
گفتني است، چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر تا 14 اسفند در تهران و استان هاي كشور ادامه دارد./ي2