رییس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقی از ثبت ملي درخت چنار كهنسال ارسي جلفا خبر داد و گفت: اين چنار کهنسال نمونه زنده و قابل توجهي از يك ميراث فرهنگي طبيعي در آذربايجان شرقي محسوب مي شود.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران، تراب محمدی افزود: چنار كهنسال روستاي ارسي جلفا هزار و 200 سال قدمت دارد كه با توجه به اين قدمت تاريخي، از جایگاهی ویژه در میان درختان چنار کهنسال در ایران برخوردار است.

محمدي با اشاره به ويژگي هاي اين درخت خاطرنشان كرد: چنار كهنسال ارسي با ارتفاع 15 متر، داراي تنه عظیمي با ارتفاع پنج متر بوده و از میان به وسعت پنج متر مربع توخالی است.

وي مكان اين درخت را در شمال شرق مسجد جامع المهدی روستای ارسی و به فاصله شش متر از آن عنوان كرد و گفت: اطراف تنه درخت به ابعاد هشت در پنج متر و در کناره شرقی دیوار صحن مسجد جامع روستا، با سنگ و ملات سکوسازی شده است.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان در فهرست آثار ملی يادآور شد: اهالی جهت مهار قسمت های پوسیده از بستن سیم بکسل به دور تنه درخت و وصله های فولادی استفاده كرده اند و با توجه به وزن زیاد شاخه ها، در محل اتصال این شاخه ها به تنه اصلی ترک های بزرگی دیده می شود.

محمدي با اشاره به وجه تسمیه محل قرارگيري چنار كهنسال ارسي اظهار داشت: تاريخ جلفا را برخی مورخان به قرن پنج قبل از ميلاد ارجاع مي دهند كه در آن زمان اسم جلفا، جولاء (بافنده) بود و پس از مكان گزيني ارامنه جولا به جوغا تغييركلمه داد، ولي پس از كوچاندن ارامنه توسط شاه عباس صفوي نام لاتين Jolfa به اين مكان تعلق گرفت.

وي تصريح كرد: این درخت با توجه به قطر 36 متري و قدمت هزار و 200 ساله يكي از شاخص ترين درختان كهنسال ايران به شمار مي رود كه به يكي از نمادهاي روستاي ارسي تبديل شده است.

محمدي با اشاره به فرهنگ عامه مردم نسبت به چنار كهنسال ارسي اظهار داشت: اين چنار نیز به مانند بیشتر چنارهای کهنسال ایران که بیشتر در مکانهای مقدس واقع گشته اند، در کنار مسجد واقع شده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تاكيد كرد: درختان جزو مهمترين ذخاير ژنتيکي گياهي کشور محسوب مي شوند و ارزش شناخت و حفظ اين منابع از ديدگاه علمي، تاريخ طبيعي و حتي به عنوان ميراثي فرهنگي قابل ارزيابي است.

محمدي خاطرنشان كرد: واقع شدن در ناحيه اي کوهپایه ای در مجاورت نواحي جلگه ای ارس و مناطق آزاد تجاری جلفا و مناطق مرزی و در کنار راه مواصلاتی ایران به قفقاز، و از سويي ويژگي هاي طبیعی و تاریخی اين منطقه، در کنار هم می توانند جاذبه ای بی بدیل جهت جذب گردشگران باشند.

وي يادآور شد: سازمان ميراث فرهنگي در سال جاري اقدام به شناسایی تعدادي از درختان چنار كهنسال آذربايجان شرقي نمود كه ثبت ملي پنج درخت چنار استان در چهارمين همايش ثبت ملي آثار در جزيره قشم حاصل آن بود/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.