روال هر ساله اين بوده كه تا اواخر دي ماه هرسال كاهش تراز در درياچه اروميه وجود داشته است و خوشبختانه ثابت ماندن تراز و يا افزايش ناچيز پنج سانتي متري، تحولي است كه بايد به فال نيك گرفته شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه خبري وزارت نيرو ،مشاور معاون وزير در امور مدیریت منابع آب و آب شناسی یونسکو، افزایش تبخير را يكي از عوامل اصلی خشكي درياچه اروميه در سال های اخیر دانست.
عليرضا دائمي اظهار داشت: بر اساس تحليل هاي علمي صورت گرفته، درجه حرارت درياچه اروميه هم اکنون دستکم دو درجه سانتيگراد در مقایسه با متوسط 60 ساله افزايش يافته است كه اين افزايش دو درجه اي دما، معادل با يك ميليارد متر مكعب افزايش تبخير است.
وي افزود: به ازاي هر يك درجه سانتيگراد كه حوضه درياچه اروميه گرم مي شود، حدود 500 ميليون مترمكعب آب از اين حوضه تبخير مي شود.
وي تصريح كرد: اگرچه در سال آبي جاري، حجم بارش هاي حوضه درياچه اروميه بهتر از گذشته بوده است اما اين بارش ها همچنان 13 درصد كمتر از دوره متوسط درازمدت است.
وي افزود: نكته قابل توجه در حوضه درياچه اروميه گرماي بسيار زيادي است كه درزمان كنوني در اين حوضه وجود دارد.
به گفته دايمي، درجه حرارت درياچه اروميه به طور متوسط بر اساس تحليل هاي علمي صورت گرفته، حداقل دو درجه سانتيگراد در مقایسه با متوسط 60 ساله افزايش يافته است و اين افزايش دو درجه اي دما كه براساس برآوردها امسال بيشتر هم شده است، معادل با يك ميليارد مترمكعب افزايش تبخير است.
مجري طرح انتقال آب از رودخانه ارس به درياچه اروميه ادامه داد: اگرچه حجم بارش ها در حوضه درياچه اروميه در سال آبي جاري، نزديك به نرمال شده است اما افزايش تبخير و از دست دادن سالانه حدود يك ميليارد مترمكعب آب از درياچه اروميه بحث مهمي است كه اكنون اتفاق افتاده است.
وي درخصوص وضعيت کنوني درياچه اروميه گفت: اكنون مدت چهار ماه است كه تراز درياچه اروميه بر روي تراز 05/1271 ثابت باقي مانده است و اين تراز 1271 تا پنج سانتيمتر بيشتر از آن در يك دامنه كوچك متغير بوده است.
به گفته وي، روال هر ساله اين بوده كه تا اواخر دي ماه هرسال كاهش تراز در درياچه اروميه وجود داشته است و خوشبختانه ثابت ماندن تراز و يا افزايش ناچيز پنج سانتي متري، تحولي است كه بايد به فال نيك گرفته شود.
دايمي ادامه داد: در حقيقت مسير كاهش كه تا اواخر دي ماه هر سال ادامه داشته، امسال متوقف شده است و اضافه شدن پنج سانتي متر معادل 300 ميليون مترمكعب آب است كه حجم زيادي را نشان مي دهد.
وي اضافه كرد: اين در شرايطي است كه وضعيت بارندگي بر روي درياچه هنوز خيلي مناسب نيست و اگرچه در مقایسه با گذشته وضع بهبود پيدا كرده است، اما شرايط بارندگي 145 ميليمتري بر روي درياچه هنوز قابل قبول نيست.
وي اظهار داشت: حجم بارش هاي 145 ميليمتري حوضه درياچه اروميه در شرايطي است كه از ابتداي سال آبي جاري تاكنون در استان تهران 263 ميليمتر بارندگي وجود داشته است.
مسئول بخش تدوين راهبردهاي آب و آبفا ادامه داد: از يك گروه متخصصان و استادان دانشگاه شريف خواسته شده است تا مطالعاتي را به صورت تخصصي در بحث تبخير آغاز كنند.
به گفته وي، خوشبختانه مطالعات بسيار فشرده اي در اين بخش آغاز شده است و گزارش بسيار خوبي در كارگروه آب درياچه اروميه كه روز هشتم اسفندماه جاری در شهر مهاباد تشكيل شد، ارايه داده شده است.
وي تشکیل گروه ديگري متشکل از متخصصان دانشگاه شريف در بحث شوري و نمك زدايي و تشكيل گروهي ديگر از موسسه تحقيقات آب در خصوص تغييرات گرمايش زير سطحي درياچه را از ديگر اقدام های مطالعاتي علاج بخشي درياچه اروميه عنوان كرد و گفت: يكي از تخمين هايي كه زده مي شود، اين است كه وجود ارتباط ميان آتش فشان هايي مانند آتش فشان سهند در فاصله حدود 12 کیلومتری دریاچه ارومیه و سازندهاي زير درياچه از دلایل گرم شدن حوضه دریاچه ارومیه است.
به گفته دايمي، مطالعات خوبي توسط كارشناسان و متخصصان بخش آب در موسسه تحقيقات آب در این زمینه آغاز شده است./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار