این قضیه دیگر به اثبات رسیده است که هیچ لیستی در تیم ملی نمی تواند همه را موافق کند و هر سرمربی هر قدر هم تمرکز و توجه خود را به کار بندد موفق نمی شود همه اهالی فوتبال و بازیکنان را راضی نگه دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران لیست 27 نفره بازیکنان کیروش چندین روز قبل اعلام شد تا بار دیگر سلایق مربی پر افتخار پرتقالی مشخص شود.

 یکی از عواملی که دخالت زیادی در لیست دعوتی یک سرمربی دارد عقاید و علایق خاص وی است به عنوان مثال ممکن است یک سرمربی علاقه خاصی به تکنیک و عملکرد یک بازیکن داشته باشد که سرمربی دیگر کاملا با آن مخالف است.

سید مهدی رحمتی، علیرضا حقیقی، محسن فروزان، سوشا مکانی، محمد باقر صادقی، خسرو حیدری، حسین ماهینی، هادی عقیلی، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، شجاع خلیل زاده، احسان حاج صفی، امیر حسین فشنگچی، جواد نکونام، مازیار زارع، رضا حقیقی، علی کریمی، محمد نوری، پژمان نوری، اشکان دژاگه، غلامرضا رضایی، محمد قاضی، کریم انصاری فرد، رضا نوروزی، محمد رضا خلعتبری، قاسم حدادی فر و یعقوب کریمی لیست 27 نفره کیروش در این دوره هستند.

*دروازه بانی در تیم کیروش

دروازه بانی در تیم کیروش استعداد زیادی می طلبد که در تیم وی، مهدی رحمتی با عملکرد بسیار خوبش مرد شماره یک گلری تیم ملی است.در حال حاضر در میان دروازه بانان ایرانی کسی به پای رحمتی نمی رسد.
رحمتی از همان نخستین دیداری که در مقابل روسیه در برابر دیدگان کیروش عملکرد ماهرانه ای داشت تا به امروز همواره جز 11 بازیکن ثابت تیم ملی بوده است.

در پست دروازه بانی دیگر بازیکنانی هم چون عباس محمدی، حسن رودباریان، ابراهیم میرزاپور، شهاب گردان، محمد باقر صادقی، میثاق معمارزاده، علیرضا حقیقی، سوشا مکانی و حامد لک نیز به اردوی تیم ملی دعوت شدند و در این دوره نیز علیرضا حقیقی، محسن فروزان، سوشا مکانی و محمد باقر صادقی گلرهایی بودند که به اردوی تیم ملی دعوت شده.

از مهم ترین دروازه بانانی که به تیم کیروش دعوت نشدند می توان به وحید طالبلو اشاره کرد که خود را مستحق حضور در تیم ملی می داند ولی کیروش از وی دعوتی به عمل نیاورده است.

آنچه مسلم است این می باشد که تیم ملی به طور کلی از لحاظ سنگربان دچار نقطه ضعف نیست چرا که در بسیاری از دیدارهای ملی تیم فوتبال کشورمان، رحمتی ستاره تیم محسوب می شده است.

*هافبک های دفاعی تیم کیروش

خط دفاعی هر تیم فوتبال را به سه دسته تقسیم می کنند دسته اول دفاع راست، دسته دوم دفاع چپ و دسته سوم دفاع میانی می باشد.

در دفاع راست تیم کیروش، خسرو حیدری بازیکنی است که مد نظر کیروش است بازیسازی و فکر و تمرکز و سرعت بالای حیدری وی را به مهره ای ثابت در تیم کیروش تبدیل کرده است.

در دفاع میانی سید جلال حسینی و هادی عقیلی دو مهره ای هستند که همواره به عنوان بازیکنان ثابت محسوب می شوند و در دفاع چپ نیز احسان حاج صفی مهره ثابت است.

در میان سرمربیان سابق تیم ملی نیز در پست دفاع میانی حسینی و عقیلی زوج مناسبی محسوب می شدند که توانسته بودند اعتقاد گذشتگان را نیز به خود جلب کنند.

هم چنین بازیکنانی چون پژمان منتطری، امیر حسین صادقی، محمد نصرتی، مرتضی کاشی، عبدالله کرمی ، فرشید طالبی، محسن بنگر، علیرضا نور محمدی و حنیف عمران زاده نیز در این پست عملکرد خوبی داشته اند.

در پست دفاع راست نیز بازیکنانی هم چون علی حمودی، سید محمد حسینی، میلاد فخر الدینی و حسین کعبی در این منطقه از زمین آزمایش شده اند.

در این دوره حسین ماهینی نیز در کنار خسرو حیدری در این پست حضور دارد.

در پست دفاع چپ نیز اگر چه در دور گذشته مهرداد پولادی توانسته بود با توجه به دوندگی بالا و رفت و برگشت های متوالی در طول زمین نظر کیروش را به خود جلب کند ولی در این دوره احسان حاجي صفي دفاع چپ را از آن خود كرده است.

در پست دفاع چپ در زمان علي‌دايي، حسن اشجاري هنر نمايي مي‌كرد كه كيروش در ليست دعوتي بازيكنانش نامي از او نبرده است.

*هافبك‌هاي مياني تيم كيروش

شايد در پست هافبك مياني تيم كيروش دو مهره اصلي جواد نكونام و آندرانيك تيموريان هيچ گاه جايي براي ديگر بازيكنان باز نكردند، نكونام به قدري مورد تاييد مرد پرتغالي بود كه صاحب بازوبند كاپيتاني شد. ديده شدن نام افرادي هم چون پژمان نوري را بايد به عواملي هم چون عملكرد خوب آنها در جام ملت‌هاي آسيا مربوط دانست.

آندو تيموريان كه در تيم باشگاهي خود نيز به عنان يكي از مهره‌هاي ارزشمند و تاكتيكي تاثير بسزايي در موفقيت تيم دارد در تيم‌ ملي نيز فاز تهاجمي و بازسازي فوق‌العاده‌اي داشته است كه البته چندي پيش در تيم باشگاهي خود مصدوم شد.

قاسم دهنوي، قاسم حدادي فر، حسين بادامكي، اميدابراهيمي، سامان آقازماني ومازيار زارع نيز ديگر گزينه‌هايي بودند كه در اين پست در گذشته در ليست كيروش ديده شدند كه نام قاسم حدادي‌فر و مازيار زراع باز هم در ليست جديد ديده مي‌شود اگر چه در گذشته انتقادهايي از جانب برخي در خصوص دعوت شدن كيانوش رحمتي، احمد جمشيدي و محمد نوري شاهين شنيده مي‌شد ولي در ليست جديد بالاخره محمد نوري به تيم ملي دعوت شد تا شعله اين انتقادها نيز تا حدي فروكش كند.

*هافبك‌هاي تهاجمي تيم كيروش

هافبك‌هاي تهاجمي نيز هم چون هافبك‌هاي دفاعي به سه دسته مركزي، چپ و راست تقسيم مي‌شوند.

بي‌شك همه بر اين باروند كه در پست هافبك تهاجمي علي كريمي، مهره بي‌چون و چراي تيم كيروش است كريمي با مهارت خاص خود در دريبل كردن بازيكنان حريف و نفوذ به لايه‌هاي دفاعي تيم مي‌تواند براي هر تيمي نقطه قوت محسوب شود و به ويژه اينكه كريمي در آماده سازي و آرامش رواني مجموعه تيمي هم موثر است ديگر بازيكني كه توانست در اين پست توجه كيروش را بخود جلب كند، مجتبي جباري بود جباري با عملكرد بسيار خوبش در تيم استقلال و بازي‌سازي و برهم زدن دفاع تيم‌هاي حريف نشان داد كه به خوبي قادر است در مواقع حساس كه تيمش نياز به گلزني دارد چنين وظيفه‌اي را به انجام برساند البته جباري مدتي است در تيم باشگاهي‌اش استقلال دچار مصدوميت شده و در ليست كنوني كيروش به اردوي تيم ملي دعوت نشده است.

ساير بازيكناني كه در تيم‌هاي باشگاهي‌شان مي‌توانند به مهره‌اي مناسب براي پست هافبك تهاجمي مركزي انتخاب شوند،‌ايمان مبعلي، مصطفي سيفي،‌ ميثم بائو،‌محرم نويد‌كيا، محمد نوري ،‌محسن مسلمان و بختيار رحماني هستند كه البته محرم نويد‌كيا چندي پيش از تيم ملي خداحافظي كرد.

به هر حال كيروش هم چنان گزينه اصلي خود در اين پست را علي كريمي با انگيزه و با تجربه مي‌داند كه در غياب فرهاد مجيدي، يكي از با سن‌وسال‌ترين و البته توانمندترين بازيكنان كيروش محسوب مي‌شوند.

*هافبك تهاجمي سمت چپ

در پست هافبك تهاجمي در جانب چپ،‌محمدرضا خلعتبري گزينه اصلي است كه براي خط حمله در اين قسمت در نظر گرفته شده است.
پست هافبك تهاجمي از جمله مهمترين و خطرسازترين قسمت در هر تيم است كه در جايگذاري مهره در آن مي‌بايست دقت فوق‌العاده‌اي شود.

خلعتبري در ديدار تيم ملي ايران با بحرين عملكرد مورد قبلو كيروش را نداشت تا مرد پرتغالي درديدار با اندونزي ميلاد ميداودي را جايگزين وي كند ولي در ليست جديد كيروش نام خلعتبري در اين زمينه مي‌درخشد.

محمد منصوري، اميرحسين فشنگ‌چي و عباس محمدرضايي از ديگر گزينه‌هايي هستند كه مي‌تواند در اين پست موفق عمل كنند كه نام اميرحسين فشنگ‌چي نيز در ليست جديد كيروش به چشم مي‌خورد.

ميلاد زنيدپور نيز از جمله ديگر گزينه‌هايي است كه مي‌تواند در اين پست به تيم ملي مان كمك كند.

* هافبك تهاجمي سمت راست

در پست هافبك تهاجمي در سمت راست غلامرضا رضايي مهره اي است كه تقريبا به صورت ثابت در تيم كيروش ديده مي شود.

هادي نوروزي و جواد كاظميان نيز ديگر بازيكناني هستند كه مي توانند در اين پست به هنرنمايي بپردازند.

به نظر مي رسد در آنچه در تيم كيروش مدنظر وي است دوندگي بسيار بالا فاكتوري اساسي است كه اين دوندگي و بازي درگيرانه در خصوص غلامرضا رضايي صدق مي كند.

اسماعيل شريفات ، اسماعيل فرهادي و ابراهيمي تراكتورسازي از جمله بازيكناني هستند كه هنوز در اين پست توسط كيروش به تيم ملي دعوت نشده اند.

* مهاجم نوك در تيم كيروش

شايد بتوان مهمترين بخش هر تيم در كنار خط دفاع نزديك به دروزاه را ، مهاجمين نوك دانست افرادي كه وظيفه خطير گلزني را به عهده دارند و اگر طراحان خوبي باشند تيم را در شرايط بحراني متحول مي كنند و نتيجه را در شرايط بحراني عرض چند ثانيه به نفع خود تغيير مي دهند.

در ابتدا گزينه مورد علاقه كيروش در قسمت مهاجمين نوكف كريم انصاري فرد بود. انصاري فرد كمتر در درگيري هاي براي تصاحب توپ استفاده مي كرد و گه گاه موقعيت هاي صد در صدي گل را به هدر مي داد.

فرهاد مجيدي نيز كه استعداد ويژه اي در پست مهاجمي نوك داشت از تيم ملي خداحافظي كرد.

محمد قاضي نيز ديگر گزينه اي است كه در اين پست مورد علاقه كيروش است قاضي در ديدارهاي اخير تيم ملي اگر چه چندان موفق به گلزني نشده است ولي در خلق موقعيت براي ديگران و بازي سازي تبحر ويژ ه اي دارد.

آرش برهاني ، محمد غلامي، سعيد دقيقي، رضا نووزي، مهرداد اولادي، روح الله عرب، ايمان موسوي و آرش افشين نيز گزينه هاي ديگري بودند كه در اين پست مي توانند به مهره ثابت تبديل شوند.

مي توان نكته مثبت در ليست اخير كيروش را دعوت رضا نوروزي ، آقاي گل فصل گذشته به تيم ملي دانست . نوروزي مهاجم دقيق و با استعدادي است كه بايد در اين دوره به كيروش اثبات كند كه دعوتش به تيم ملي اشتباه و تصادفي نبوده است .

اين گزارش نگاهي كوتاه به علايق سرمربي پرتغالي و با تجربه تيم ملي براي دعوت بازيكنان به تيمش بود نگاهي كه مي تواند همواره به موفقيت و يا عدم موفقيت يك تيم منجر شود.

كيروش نشان داده است كه در اين برهه از زمان اغلب از بازيكناني براي حضور در تيم ملي دعوت بعمل آورده است كه تجربه خوبي دارند و مهره هاي اثبات شده اي هستند البته وي در چند مورد نيز جوانگرايي هايي داشته است ولي اين اجازه را بخود نداده كه در موقعيت حساس كنوني بصورت افراد طي اقدام به اين كار بنمايد.

بطور مثال در ليست امير قلعه نوعي در زمان سرمربي گري اش در تيم ملي اسامي افراددي هم چون پژمان نوري، مازيار زارعي، محسن يوسفي ، ميثم بائو و كيانوش رحمتي ديده مي شد وي ليست 50 نفره اي از بازيكنان را به تيم ملي دعوت كرد و شعارش نيز اين بود كه در تيم ملي به روي همه باز است.

شرايط در تيم علي دايي كمي متفاوت بود او ليست 58 نفره اي از بازيكنان را به تيم ملي دعوت كرد كه اغلب جوان بودند دايي براي به ثمر رساندن تيم جوان خود احتياج به زمان بيشتري داشت كه البته به وي فرصت داده نشد از ديگر نكات جالب ليست دايي اين بود كه در ابتدا نام افرادي هم چون كريمي ، هاشميان ، مهدوي كيا و عنايتي در آن ديده نمي شد در ليست افشين قطبي نام بازيكناني هم چون محمد غلامي ، حسن اشجاري ، حقيقي و مسلمان به چشم مي خورد و دعوت از آرش افشين ، رضانوروزي و كريم انصاري فرد از جمله محسنات ليست وي بودند.

وي افرادي را كه در ليست دايي به تيم ملي دعوت نشده بودند با آغوش گرم پذيرا شد.

به هر حال در مقايسه وضعيت موافقان و مخالفان مي توان يك نتيجه گيري كلي كرد كه هيچ ليستي نمي تواند همه افراد را راضي نگه دارد و خوش بختانه در حال حاضر هدايت تيم ملي به دست مربي با تجربه و صاحب نامي چون كيروش افتاده است كه بايد به وي فرصت بدهيم تا خود و تيمش را به اثبات برساند./مح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار