روانشناسان و درمانگران نقش اساسی در نظام سلامت دارند و خدماتی که روانشناسان از کشورهای دیگر اتخاذ می کنند باید بومی شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر محمد کاظم، دبیر علمی سومین کنگره سراسری پژوهش های روانشناسی بالینی عنوان کرد: وقتی صحبت از روانشناسی بالینی می شود به رشته های وابسته آن اشاره و به کارهای درمان و ارائه خدماتي پرداخته می شود.
وی با بيان اينكه روانشناسی بالینی، رشته ای از روانشناسی است که هدف آن شناخت، تشخیص و درمان اختلالات روانی استتصريح كرد: براساس این تعریف قاعدتا برای اینکه خدماتی را ارائه دهیم باید آموزش صحیحی داشته باشیم.
دكتر محمد كاظم اظهار داشت: از جهت دیگر هر رشته ای برای ارتقا و پیشرفت باید به مسئله پژوهش توجه کند و یک رشته هم به تنهایی نمی تواند پیشرفت کند مگر با پژوهش های مستقر که در اختیار متخصصان است.
دبیر علمی کنگره گفت: ما درسالهای اخیر شاهد پیشرفت روان شناسی بالینی در جهان و ایران بودیم که در ایران هم تلاش هایی را در این زمینه می بینیم.
وي با اشاره به اين مطلب كه روانشناسان و درمانگران نقش اساسی در نظام سلامت دارند و بايد خدماتي كه روانشناسان از كشورهاي ديگر اتخاذ مي كنند بومي كرد گفت: باید با جدیدترین اطلاعات در زمینه روانشناسی بالینی و رشته های وابسته به آن آگاهی پیدا کنیم و تحقیقات مستمری در این زمینه داشته باشیم.
دكتر محمد كاظم اظهار داشت: از اهداف و برنامه های این کنگره آشنایی روانشناسان بهداشت و درمان و ارتقا دانش و مهارت های بالینی روان درمانگران و مشاوران، روان درمانی، آموزش و مداخله در بحران وهمچنین اختلالات و مشکلات نوجوانان و اعتیاد و رفتارهای پرخطر است.
 

** روانشناسی بالینی با نقاط قوت و ضعفی روبروست
در ادامه دکتر حمید یعقوبی، رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران گفت: روانشناسی بالینی بیش از 50 سال در ایران قدمت دارد که با نقاط قوت و ضعفی روبروست.
وي بابيان اينكه هدف روانشناسی بالینی شناخت، پیش بینی و تکمیل و ارتقا رشد شخصیت است اظهار داشت: ترجمه و تالیف و دسترسی با اینترنت و منابع علمی روز از نقاط قوت رشته روانشناسی بالینی است. اين در حاليست كه مراکز درمانی و کاریابی و آموزش بالینی از نقاط ضعف این رشته به شمار مي رود..
 

** کارورزی ازمشکلات اساسی این رشته است
دکتر یعقوبی در ادامه گفت: کاروزی از مشکلات اساسی این رشته است و سر فصل های دروس روانشناسی بالینی فعلا از سر فصل های 2 یا 3 دهه گذشته است ولی امروزه مشکلات ما مثل دو سه دهه قبل نیست و باید سر فصل ها بازنگری شود.
وی تصریح کرد: در بعضی از دانشگاه های دولتی، غیر دولتی، غیر حضوری و حضوری تعداد دانشجویان پذیرفته شده گاها از یک کلاس ابتدایی هم بیشتر است که آموزش تخصصی کمتری بر دانگشاهی حاکم است.

 

**15-20 درصدمردم جامعه دچار اختلالات روانی هستند.
رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی در ایران گفت: حدود 20-15 درصد افراد جامعه دچار اختلالات روانی هستند.
وی اظهار داشت: روانشناسی بالینی بیشترین درآمد زایی را دارد و مردم جامعه با اینکه ممکن است در پاره ای از موارد  نگرش منفی داشته باشند اما ذهنیت روانی مردم و نیازهای جامعه عوض شده است./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار