شبکه ملی اطلاعات، یکی از اصلی ترین زیرساخت های مورد نیاز در پیاده سازی دولت الکترونیکی است. به طوری که در برنامه پنجم توسعه نیز ایجاد، راه اندازی و توسعه شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک ضرورت اصلی در حوزه فناوری اطلاعات مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فناوری، اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ در چشم انداز روشن تر، این پروژه موارد متعددی از قانون برنامه پنجم توسعه را که ایجاد پنجره واحد، سامانه های اطلاعاتی و نیز پایگاه های اطلاعاتی را به عنوان تکلیف به دستگاه های مرتبط ابلاغ نموده در نقش یک زیرساخت پشتیبانی خواهد نمود. شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت وب عمومی کشور، ایجاد مراکز مدیریت عملیات شبکه، پایش و سامانه های مدیریت منابع شبکه ای شامل آدرس های عددی، نام های دامنه و DNS ها و نیز توسعه و مدیریت وب عمومی و اجتماعی کشور را به عهده دارد.

* آشنایی با شبکه ملی اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات، شبکه ای گسترده، چندلایه، ابری و توزیع شده است که به صورت به هم پیوسته و توسعه پذیر طراحی شده است. این شبکه شامل شبکه های ارتباطی پرسرعت نسل جدید عمومی و اختصاصی و نیز مراکز داده امن دولتی و غیر دولتی است که زیرساخت های لازم برای ذخیره سازی، اشتراک گذاری و پردازش اطلاعات و برقراری کلیه مبادلات الکترونیکی بین دستگاه های دولتی و بنگاه های خصوصی را فراهم می سازد. این شبکه ضمن ایجاد امکان دسترسی پرسرعت تمام دستگاه های دولتی، بنگاه های خصوصی و مردم، زمینه استفاده از سامانه های اطلاعاتی و خدمات الکترونیکی را میسر می کند.

به عبارت دیگر، شبکه ملی اطلاعات امکان راه اندازی و بهره برداری از پروژه های ملی نظیر کارت هوشمند، پرونده سلامت و سامانه الکترونیکی امن معاملات املاک و مستغلات را فراهم می سازد. شبکه ملی اطلاعات، یکی از بهترین راهکارهای ممکن به منظور ارایه خدمات عمومی تحت وب مانند پست الکترونیکی، جویشگر، شبکه های اجتماعی و پیام رسان، فیلم، بازی و خرید است که توسط اپراتورهای بخش دولتی و خصوصی قابل ارایه است.

 

* شبکه ملی اطلاعات، محور اصلی دولت الکترونیکی

همان طور که به آن اشاره شد، شبکه ملی اطلاعات یکی از اصلی ترین محورهای توسعه پایدار در کشور محسوب می شود. در این خصوص، شبکه ملی اطلاعات قادر است زیرساخت مناسب برای تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات دستگاه های اجرایی را فراهم کند و با ارایه خدمات الکترونیکی از طریق درگاه های خدمات و سامانه های اطلاعاتی تحت وب و دفاتر پیشخوان دولت ایجاد امکان دسترسی پرسرعت دستگاه های اجرائی به شبکه ملی اطلاعات را فراهم کند و ضمن ارتباط تمام دفاتر پیشخوان دولت به یکدیگر، ارایه خدمات الکترونیکی از طریق درگاه های خدمات و سامانه های اطلاعاتی تحت وب را امکان پذیر نماید. به عبارت دیگر، این شبکه مناسب ترین بستر به منظور دسترسی خانوارها و بنگاه های کسب و کار با پهنای باند پرسرعت به شبکه های دسترسی ارتباطی عمومی به منظور دریافت خدمات الکترونیکی است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار