ايران كه از ديرباز تا امروز كانون فرهنگ و هنر بوده به واسطه توان ادبيات فارسي در بيان همه زيبائي ها احساسات و آرزوها كشور مهجوريت زدايي از عشق و هنر است.

به گزارش

خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران

حاضر در محل برگزاري مراسم اختتاميه ششمين جشنواره شعر فجر كه عصر روز گذشته اول اسفند ماه با حضور سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، يحيي طالبيان قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امر شعر و ادب، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور و پرويز بيگي حبيب آبادي دبيركل ششمين جشنواره شعر فجر در تالار وحدت برگزار شد، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با طرح پرسشي با مضمون آنكه به نظر دليل تحمل بالاي افراد علاقمند به شعر و ادب در برابر اجراي بلندمدت مراسم هايي چون مراسم اختتاميه جشنواره شعر فجر گفت: به نظر علت خستگي ناپذيري مردم در چنين مراسم هايي آن است كه انسان در زمان مرور بيان يا سرايش شعر از خود سخن مي‌گويد.

وي با تاكيد بر آنكه هيچ كس در زمان انديشيدن و صحبت كردن از خود خسته نمي‌شود، افزود: انسان همان فرهنگ بوده و زيباترين جلوه فرهنگ هنر است.

رئيس جمهور شعر را با مضمون ستون فقراتي براي هنر تعريف كرده و اظهار داشت: شعر به عنوان بالاترين هنر همواره توان بالايي در بيان همه زيبائي ها احساسات و آرزوها داشته و همين حوزه ادبي در زمان رشد در بستري چون ايران كه از ديرباز تا امروز كانون فرهنگ و هنر بوده موجبات مهجوريت زدايي از عشق زندگي هنري و هنر را فراهم مي‌كند.

احمدي نژاد زبان فارسي را زبان فرهنگ، ‌انسانيت و هنر دانست و تاكيد كرد: زيباترين انديشه ها در قالب زبان فارسي قابل بيان هستند.

در بخشي ديگر از مراسم اختتاميه ششمين جشنواره شعر فجر سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي شعر را آغاز لطافت انديشه بشر و هنري برتر دانست و گفت: انقلاب اسلامي، ‌انقلابي از سلاله سلسبيل بوده و در اين ميان هر كسي با توجه به سهم خود از اين رخداد فرهنگي، وجود هر گونه حلقه بيكاري در اين سلسله را غيرممكن مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه نسيان فرهنگي از هر آسيبي بدتر است، افزود: مسئولان با حمايت از شاعران بايد جوانان را دريافته و پيشكسوتان را دريابند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور به موقع و در موضع را بصيرت شاعران انقلابي دانست و اظهار داشت: مراقبه راه حفظ شعر انقلاب است.

يحيي طالبيان قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب در بخش ديگري از اين مراسم با اشاره به آنكه شعر نشاني از فرهيختگي،‌ ادب و دوست داشتن عشق به صلح، صفا، برادري و آزادي بوده، گفت: شعر به عنوان نوعي شعور آميخته با احساس و عاطفه در هر زبان و دوره اي سبك و سياق مختص به خود دارد.

وي همه كسب و سياق هاي ادبي را وجوه شعر، فرهنگ ايراني و انسان دانست و افزود: شعر با هر زبان و بياني قابل بررسي بوده و در كل سازنده هويت ايرانيان است.

قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: امروزه در جامعه ايران شعر، پهنا و گستردگي عام و خاصي در محافل و نهادهاي دولتي و غير دولتي دارد.

طالبيان با تاكيد بر مردمي بودن جريان شعر تصريح كرد: شعر رودخانه اي جاري به قدمت بيش از هزار سال بوده و همواره نيازمند ساخت كلبه اي براي تجمع شاعران بوده است.

وي گفت: جشنواره بين المللي شعر فجر كلبه اي براي تجمع بوده كه شاعران در آن نظاره گر توانائي هاي شاعران جوان هستند.

قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب شاعران را اولين شكارچيان صحنه هاي انقلاب اسلامي دانست و افزود: جشنواره فجر كه در نخست با هدف طرح و مقايسه اشعار انقلابي شكل گرفته به مرور زمان و در طول شش سال از برخي از قيود آزاد شده و امروزه مضمون و محتوا در اين جشنواره آزاد است.

طالبيان در ادامه سخنان خود در باب حضور پر شور شاعران در ششمين جشنواره شعر فجر گفت: در حدود يك هزار و پانصد شاعر با پنجاه و پنج هزار اثر در اين جشنواره حضور داشته و در وادي آن وارد شده اند.

وي با اشاره به افزايش بخش پژوهش براي اولين بار به جشنواره شعر فجر اظهار داشت: اين بخش از ششمين جشنواره شعر فجر با وجود آثار شايسته تقدير برگزيده نداشته است.

قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب با اذعان به حضور 22 نفر از 14 مليت در بخش بين الملل ششمين جشنواره شعر فجر تصريح كرد: مهمانان خارجي جشنواره پيامبران ادب فارسي در سراسر جهان هستند.

طالبيان به رويكرد غير متمركز و منطقه اي ششمين جشنواره شعر فجر اشاره كرد و گفت: برگزاري منطقه اي جشنواره فرصتي براي عرضه آثار انديشه ها و افكار شاعران استاني و محلي به پيشكسوتان و قرارگيري در بوته نقد آن ها بوده است.

وي در پايان سخنان خود ارائه آثار فاخر به جامعه را نتيجه قرارگيري اشعار شاعران استاني و محلي در بوته نقد پيشكسوتان عرصه ادب و هنر دانست.

لازم به ذكر است كه در پايان مراسم اختتاميه ششمين جشنواره شعر فجر كه پذيراي شاعران بزرگي چون حميد سبزواري، محمد علي بهمني، علي معلم، محمدرضا سهرابي نژاد، فاضل نظري، نرگش شاه علي اف، جواد محبت و بيژن ارژن بوده در بخش شعر سنتي به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم، جوايزي به محسن روشان از خراسان شمالي - شهر بجنورد رضا نيكوكار از گيلان، شهر رشت و شيما احمدي از تهران شهر تهران داده شد.

در بخش شعر سپيد و نيمايي ششمين جشنواره شعر فجر نيز علاوه بر اهداي جوايز رتبه سوم به صورت اشتراكي به قربان بهاري از تهران - شهر تهران و سيد رسول پيره از البرز - شهر كرج جوايزي به تقدير شدگاني با اسامي حميدرضا اقبال دوست از گيلان شعر صومعه سرا و تيمور آقا محمدي از همدان داده شد.

عباسعلي سياهي يونسي از خراسان رضوي - شهر مشهد و فاضل تركمن از تهران - شهر تهران به عنوان برندگان رتبه هاي دوم و سوم بخش شعر كودك و نوجوان جوايز گرفته و در همين بخش از سيد احمد ميرزاده از خراسان رضوي - شهر مشهد و حميد هنرجو از تهران - شهر تهران تقدير شد.

در بخش پژوهش با موضوع شعر جشنواره شعر فجر نيز از زهرا محدثي خراساني از خراسان رضوي - شهر مشهد ، محمد مرادي از فارس - شهر شيراز و محمد گودرزي دهريزي از تهران - شهر تهران تقدير شد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار