کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان ساعت آفتابی مدل سیاره‌ای طراحی کرد.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی دانشگاه کاشان، ایرج صفایی طراح این ساعت آفتابی اظهار داشت: این ساعت تعیین تقویم، تعیین طول روز و تعیین زمان‌هایی چون طلوع و غروب خورشید در هر روز از سال و لحظه اذان ظهر در طول سال و نیز معین کردن پارامتر تعدیل زمان در روزهای مختلف سال و همچنین مشخص کردن میزان میل خورشید در فصول مختلف را نشان می‌دهد.

وی مهم­ترین مزیت این ساعت آفتابی نسبت به نمونه مشابه قبلی آن را کاربرد آن در شب ذکر کرد و گفت: در طراحی ساعت شاخص به گونه­ای قرار گرفته که امتداد آن در راستای پیکان نشان‌دهنده موقعیت قطب شمال سماوی که در مجاورت ستاره قطبی قرار گرفته باشد.

به گفته وی با این ابزار نجومی می توان در شب ستاره قطبی، قطب شمال سماوی را پیدا کرد و سپس جهت‌یابی را با دقت بسیار زیادی انجام داد.

این طراح ساعت خورشیدی خاطرنشان کرد: این مدل ساعت آفتابی با الگوبرداری از ذات­الحلق که یک ابزار نجومی قدیمی است، طراحی شده و نمونه تکامل یافته‌ای از ساعت‌های آفتابی به شمار می‌رود.

صفایی با اشاره به اینکه در قبل نیز چندین نمونه ساعت آفتابی طراحی و ساخته است اذعان داشت: در قبل، نمونه­ای مشابه این ساعت را برای دانشگاه پیام نور آران و بیدگل، با ابعاد بزرگ‌تر طراحی کرده است./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.