رؤساي جمهور اسلامی ایران، پاکستان و افغانستان در پایان نشست سه جانبه خود در نشست مشترک رسانه ای بر تقویت همکاری های مشترک سه کشور تاکید کردند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛  رئیس جمهور ايران در پاسخ به سئوالات خبرنگاران حاضر در این نشست تاکید کرد: مسایل منطقه راه حل منطقه ای دارد و برگزاری نشست سه جانبه در چارچوب تحقق این هدف است.


احمدی نژاد افزود: هیچ مشکلی بین ملت های منطقه وجود ندارد و این دشمنان خارجی هستند که بدنبال ایجاد تفرقه بین ملت ها بوده تا مانع پیشرفت آنها شوند.


وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز اراده قوی بین سه کشور ایران ، پاکستان و افغانستان شکل گرفته تا برادرانه در چارچوب منافع مشترک اقدامات اساسی انجام دهند و مانع هرگونه دخالت دشمنان در امور منطقه شوند.


رئیس جمهور پاکستان هم در این نشست با تاکید بر گسترش مناسبات سه کشور به روابط خوب ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: پاکستان هیچ گونه فشار در روابط اقتصادی این کشور با ایران از جمله احداث خط لوله انتقال گاز را نخواهد پذیرفت.


رئیس جمهور افغانستان هم در این نشست مشکلات موجود در افغانستان را دستاورد حضور بیگانگان دانست و تاکید کرد برگزاری این نشست مشترک به ما این امیدواری را می دهد که اینگونه مشکلات را با همکاری کشورهای منطقه مرتفع کنیم.

گفتني است، ایران، پاکستان و افغانستان در نشست سه جانبه خود بیانیه مشترک امضا کردند.

براساس این بیانیه سه رئیس جمهور متعهد شدند در زمینه صلح، امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی همکاری های خود را افزایش دهند.
ایجاد چارچوب همکاریهای جامع  و اتخاذ گام های عملی در زمینه همکاری های سودمند، حمایت از توسعه و بازسازی در افغانستان،  همکاریهای گسترده در اوضاع سیاسی، امنیتی، اقتصادی و آموزشی و ارتقای ارتباطات مردمی از جمله سفر هیات های پارلمانی و دانشگاهی ، همکاری در زمینه مبارزه با  معضل تولید و قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته فرامرزی، توسعه تجارت سه جانبه از طریق ارایه تسهیلات تجارت آزاد، افزایش ارتباطات در امور زیربنایی جاده ای و ریلی و حمل و نقل، افزایش همکاری ها در حوزه انرژی ، تشویق بخش خصوصی در امر سرمایه گذاری، از مفاد مهم این بیانیه  مشترک است.


همچنین روسای جمهور ایران و پاکستان در این بیانیه حمایت کامل خود را از فرایند صلح و آشتی ملی در افغانستان منحصرا" با ابتکار و تحت مدیریت افغان ها  بدون مداخله بیگانگان مورد تاکید قرار دادند و از هر ابتکار افغانستان در این زمینه اعلام حمایت کردند.
اجلاس بعدی سران سه کشور در کابل برگزار خواهد شد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار