مقامات دولتي ترکيه بار ديگر اعلام کردند از تحريمها بر بخش انرژي ايران دنباله روي نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ترکيه يک بار ديگر تاکيد کرد از تحريمهايي که آمريکا و اتحاديه اروپا بر سر برنامه هسته اي ايران ، در بخش انرژي اين کشور تحميل کرده اند ، پيروي نمي کند.
بر اساس اين گزارش "تانر ييلديز" وزير انرژي ترکيه در اين خصوص گفت : با وجود تحريمهاي غرب ، کشورش همچنان روابط خود را با ايران در عرصه انرژي حفظ مي کند.
وي كه در کنفرانسي خبري با وزير بازرگاني و صنايع آفريقاي جنوبي در آنکارا  خاطر نشان ساخت : تصميماتي که در سازمان ملل متحد اتخاذ مي شود قانونا براي ترکيه الزام آور است. اما ترکيه عضو اتحاديه اروپا نبوده و از اين رو تصميمات اين اتحاديه براي ترکيه الزام آور نيست. ترکيه همچنين موظف نيست به تصميمات آمريکا عمل کند.وزير بازرگاني و صنايع آفريقاي جنوبي هم به نوبه خود بر نگراني کشورش درباره تاثير منفي تحريمها عليه ايران بر بها و ميزان عرضه نفت در بازارهاي جهاني تاکيد کرد.
"امين هالوک آيهان" از مسئولان اين حزب گفت حدود نيمي از برق توليدي ترکيه از نيروگاههاي گازي است. اين بدان معناست که حدود شصت درصد از گاز وارداتي ترکيه براي توليد برق مصرف مي شود. در جهان فقط چند کشور معدود وجود دارند که براي توليد برق تا اين حد به گاز طبيعي وابسته هستند. مصرف گاز تركيه به يکصد و هشتاد ميليون متر مکعب در روز افزايش يافته است در حاليکه زيرساختهاي اين کشور ظرفيت واردات حداکثر يکصد و هفتاد ميليون متر مکعب گاز طبيعي را در روز دارند.

كارشناسان معتقدند بي ميلي ترکيه قبول تحريمهاي غرب  عليه بخش انرژي ايران ادامه خواهد داشت زيرا اين کشور هم اکنون حدود نيمي از نفت خام و بيست و پنج درصد از گاز طبيعي مصرفي خود را از ايران وارد مي کند؛ بعلاوه آنکارا هميشه از حق ايران براي استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي دفاع کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار