یک متخصص بیماری های گوارشی گفت: اگر چه علائم و عوارض رفلاکس آزار دهنده بوده و موجب اختلال در کارها و فعالیت های روزانه می شود، اما این عوارض با تشخیص به موقع ودرمان مناسب بیماری به راحتی قابل کنترل است.

علیرضا امیرسلیمانی متخصص بیماری های گوارشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: رفلاکس اصولا بیماری آزار دهنده ای است و به دلیل بروز مکرر، ممکن است کیفیت زندگی خود مبتلا را کاهش دهد.
وی افزود: فرد مبتلا به رفلاکس علایم زیادی را تجربه می کند که از بین این علایم می توان به ترش کردن یعنی احساس بازگشت مایع تلخ یا ترش از معده به دهان و سوزش زیر جناع سینه اشاره کرد.
امیر سلیمانی تصریح کرد: گیر کردن غذا، درد در ناحیه زیر جناع سینه، بادگلو و آروغ زدن های مکرر، تلخ شدن دهان، سرفه های مداوم و البته بدون علت، جمع شدن بیش از اندازه بزاق در دهان، برگشت محتویات معده یعنی آب و مواد غذایی به دهان و تهوع و استفراغ ، از دیگر علایم مرتبط با بیماری رفلاکس است.
وی یاد آور شد: البته فرد مبتلا به رفلاکس در طی بیماری خود، ممکن است برخی از علایم فوق را از خود بروز دهد و لزوما همه علایم را ندارد.
امیر سلیمانی با اشاره به اهمیت توجه به علایم بیماری رفلاکس و لزوم درمان زود هنگام بیماری، تاکید کرد: اگر چه علایم و عوارض رفلاکس آزار دهنده بوده و موجب اختلال در کارها و فعالیت های روزانه می شود، اما این عوارض با تشخیص به موقع و درمان مناسب بیماری به راحتی قابل کنترل است.
وی خاطر نشان کرد: برخی از علایم رفلاکس همچون درد قفسه سینه، ممکن است با بیماری های دیگر همچون بیماری های قلبی اشتباه شود که در این موارد باید علت دقیق مشکل و بیماری اصلی شناخته شده و درمان زودرس و مناسب آن صورت گیرد.
 

*** عوامل تغذیه ای مهم ترین دلیل شناخته شده بروز رفلاکس است

این متخصص بیماری های گوارشی در ادامه گفت: اگر چه تاکنون علت دقیق بیماری رفلاکس به درستی مشخص نشده است، اما به خوبی می دانیم که برخی از عوامل موجب بروز یا تشدید این بیماری می شوند.
وی با اشاره به اینکه عوامل تغذیه ای مهم ترین دلیل شناخته شده بروز رفلاکس است، تاکید کرد: پر خوری، سریع غذا خوردن و نجویدن کامل غذا، مصرف فلفل و نمک زیاد ، مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کردنی مصرف غذاهای آماده و به اصطلاح فست فود و مصرف زیاد موادی همچون کالباس، سوسیس وانواع سس ها، از جمله مهم ترین دلایل بروز رفلاکس است.
امیر سلیمانی گفت: همچنین مصرف زیاد کافئین که در قهوه، نسکافه و شکلات بیشتر وجود دارد، مصرف زیاد چای پر رنگ و دم نکشیده، مصرف برخی از نان ها به ویژه نان هایی که خمیرشان پخته شده و مصرف مرکبات ترش همچون پرتغال، نارنگی و انگور ترش، از عوامل تغذیه ای دیگر مرتبط با رفلاکس است.
وی یاد آور شد: استعمال سیگار و دخانیات، چاقی و اضافه وزن ، استرس، مصرف الکل و دراز کشیدن بلافاصله پس از خوردن غذا، علایم غیر تغذیه ای مرتبط با بیماری رفلاکس است.
امیر سلیمانی خاطر نشان کرد: با اصلاح شیوه های زندگی به ویژه پرهیز از موارد فوق، می توان خطر ابتلا یا تشدید رفلاکس راتا حد بسیار زیادی کاهش داد./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار