بر طبق بررسی های انجام شده و شواهد موجود ویروس هپاتیت B عامل 75 درصد موارد هپاتیتهای مزمن و در نتیجه عامل اصلی بروز بیماریهای مزمن کبدی است.

علی اکبر کاهدی،فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: هپاتیت التهاب، تورم و عفونت کبد است و علایم آن به طور عمده شامل تب، بی اشتهایی، خستگی،‌درد وناراحتی شکم، سفیدی تدریجی چشمها و پوست و برخی از اختلالات کبدی است.

وی با بیان اینکه هپاتیت B مهمترین و شایع ترین نوع هپاتیت در اغلب نقاط دنیا است تاکید کرد: موارد مرگ و میر،‌ابتلا و آلودگی به ویروس هپاتیتB در دنیا بسیار بالا است به طوریکه در حال حاضر حدود 2 میلیارد نفر به ویروس هپاتیت B آلوده اند و این افراد به طور مستقیم در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

کاهدی با اشاره به اینکه اغلب موارد بیماریهای مزمن کبدی مربوط به هپاتیتB است تصریح کرد: بر طبق بررسی های انجام شده و شواهد موجود ویروس هپاتیت B عامل 75 درصد موارد هپاتیت های مزمن و در نتیجه عامل اصلی بروز بیماریهای مزمن کبدی است.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت:‌ویروس هپاتیت B یکی از بیماریهای واگیر ویروسی است که بر روی قسمتهای مختلف بدن تاثیر می گذارد.

وی یادآور شد، ویروس هپاتیتB به طور عمده بر روی کبد تاثیر می گذارد و اگر به موقع درمان نشود موجب ایجاد نارسایی کبدی و در موارد پیشرفته باعث ایجاد مرگ یا عوارض بسیار شدید می شود.

کاهدی اظهار داشت: تماسهای جنسی محاظفت نشده، انتقال از مادر به جنین، مایعات بدن فرد آلوده به ویژه منی و خون و فرآورده های خونی آلوده و همچنین استفاده مشترک از سرنگ و لوازم نوک تیز آلوده از جمله راه های انتقال ویروس هپاتیت B است.

*هپاتیتB در اغلب موارد بدون علامت است

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مهمترین مشکلات در خصوص هپاتیت B دیر ظاهر شدن علایم این بيماری در اغلب افراد مبتلا است.

وی با اشاره به اینکه هپاتیتB در اغلب موارد در مراحل اولیه بیماری بدون علامت است تاکید کرد: نبود علامت خاص در مبتلایان به هپاتیت B موجب می شود که این افراد خیلی دیر متوجه بیماری خود شوند و در نتیجه برای درمان مشکل خود، دیر مراجعه مي کنند که این امر به ویژه برای کودکان بسیار خطرناک است.

کاهدی یادآور شد؛ در مراحل بعدی بیماری هپاتیت B ممکن است علایمی همچون تب، بی حالی، بی اشتهایی، ادرار تیره و مدفوع روشن، درد در ناحیه شکم و سفیدی چشم و پوستها بروز کند که افراد مبتلا به محض مشاهده این علائم باید به موقع به پزشک معالج مراجعه کرده و تحت درمان و مراقبت قرار گیرند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار