جشنواره "نغمه هاي آسماني" با بخش هاي اذان به عنوان بانگ بلند مسلماني و دعا به عنوان کليدي براي ارتباط با عرفان و ابتهال خرداد 91 به کار خود پايان مي دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛نخستين جشنواره بين المللي "نغمه هاي آسماني" ظهر با "محمد حسين صوفي"معاون صدا "علي رضا نداف" دبير کميته هيات داوران و کميته آثار و مدير ارزيابي اداره کل نغمات،ظهر امروز 24 بهمن در سالن کنفرانس معاونت صدا واقع در ساختمان شهداي راديو صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.

محمدحسين صوفي،معاون صدا در خصوص نخستين جشنواره بين المللي "نغمه هاي آسماني" گفت:خردادماه 91 اختتاميه جشنواره بين المللي "نغمه هاي آسماني" با موضوع اذان،‌دعا،‌ابتهال،تواشيح و همخواني قرآن کريم به همراه مقالات ويژه با موضوع بيداري اسلامي برگزار خواهد شد.

وي ادامه داد:تبيين و تبليغ موضوعات قرآني و اسلامي و شنيده شدن صداي زيباي قاريان ،‌موذنان،ذاکران اهل بيت(ع) به عنوان بهترين شيوه هاي معرفي قرآن،اذان و ابتهال از بخش هاي قابل توجه اين جشنواره بين المللي است.

صوفي درخصوص اهداف جشنواره اظهار داشت:اين جشنواره با اهداف گسترش و پاسداشت،کشف و جذب و به کارگيري استعدادها در توليد اذان و نغمات،دعا،ابتهال و تواشيح شروع به کار کرده است.

وي افزود:بهره گيري از ظرفيت هاي بالقوه افراد و نهادها و نيز تجليل و تقدير و تکريم از کساني که در اين عرصه حضور بهم مي رسانند از اهداف ديگر جشنواره است.

معاون صدا درخصوص تجليل از پيشکسوتان اين عرصه تصريح کرد:تجليل از پيشکسوتان و نيز جريان سازي فرهنگي و رسانه اي براي ترغيب علاقمندان بدليل روي آوري به قرآن و اذان از ديگر اهداف نخستين جشنواره بين المللي "نغمه هاي آسماني" است.

صوفي افزود:توجه به زبان فارسي به عنوان زبان دوم جهان اسلام در توليد برخي از همخواني ها؛از موارد مورد توجه جشنواره نخست است.

معاون صدا با اشاره به بخش هاي متفاوت جشنواره "نغمه هاي آسماني" اظهار داشت:اذان به عنوان بانگ بلند مسلماني و دعا به عنوان کليدي براي ارتباط با عرفان،ابتهال به عنوان دعايي آوازين،همخواني قرآن به عنوان يکي از راههاي ارتباط با علاقمندان قرآن کريم و تواشيح و فعاليت هاي علمي از بخش هاي فعال جشنواره است.

وي در خصوص بخش جانبي اين مراسم گفت:در بخش جنبي،مقالات پيرامون ارسال شده از سوي مراکز آموزشي و حوزه ها با موضوع بيداري اسلامي و اتفاقات يك ساله اخير در منطقه؛از موضوعات مورد توجه اين جشنواره است.

وي درخصوص حضور کشورهاي همسايه و اسلامي افزود:با توجه به اهميت قرآن و اذان در جهان اسلام،‌ما ميزبان بسياري از کشورهاي مسلمان و همسايه خواهيم بود.

صوفي،با اشاره به تلاش شبکه هاي راديويي اظهار داشت:رسانه راديو در ايران با مخاطب 70 ميليون نفر در داخل و نيز چندصد ميليون مخاطب در خارج از کشور ما را مشتاق به استفاده از تنوع صدا و توليدات بيشتر جهان اسلام کرده است.

وي در خصوص ارسال فراخوان به ديگر کشورها گفت:ما تبليغات خود را از طريق سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي ايران و دفاتر صداوسيما و رايزنهاي خود در ديگر کشورها انجام داده ايم.

وي با اشاره به شوراي عالي قرآن صداو سيما تصريح کرد:شوراي عالي قرآن صداوسيما به عنوان يک نهاد بزرگ در برگزاري اين جشنواره نقش بزرگي را ايفا کرده است.

همچنين؛"علي رضا نداف"دبير کميته هيات داوران و کميته آثار و مدير ارزيابي اداره کل نغمات،افزود:در داوري از افراد خاص استفاده مي شود و 15 اذان در گوشه هاي فاخر دستگاه موسيقي که شايد کمتر به گوش ها مي رسد،تقديم به مخاطب مي شود.

وي خاطرنشان کرد:براي نخستين بار در جهان اسلام ،اذان اهل سنت و شيعه به طور برابر داوري و برگزار مي شود./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.