پژوهشگران با استفاده از امواج الکترومغناطيسي موفق به توليد نانو صفحات گرافني از نانو لوله هاي کربني چند ديواره شدند که بسيار کم هزينه تر، سريعتر و با کيفيت تر از ساير روشهاي موجود است.


رسول پلالک ،کارشناس ارشد مهندس شيمي در گفتگو با خبرنگار دانش باشگاه خبرنگاران گفت: گرافن ماده اي بسيار نازک و در مقياس نانو بوده که کامل ترين ساختار بلوري ماده را دارد و به دليل دارا بودن پيوندهاي هم ظرفيت بين اتم هاي کربن يکي از با استحکام ترين مواد شناخته شده است.

وي با بيان اينکه گرافن 200 برابر مستحکم تر از فولاد است افزود:اين ماده از لحاظ رسانش الکتريکي از هر نوع ماده اي که در دماي اتاق وجود دارد، قويتر بوده و نيز داراي قابليت شکل پذيري است.

پلالک تصريح کرد: گرافن کاربردهاي بسياري دارد که از جمله آن مي توان به افزايش خواص کامپوزيت هاي پلميري ،‌صنايع خودروسازي ،‌صنايع هوا و خورشيد،الکترونيک و کامپيوتر ،‌پزشکي،و حسگرهاي فوق حساس اشاره نمود.

وي ادامه داد: براي انجام اين پروژه روشهاي شيميايي جايگزين روشهاي مکانيکي که امکان توليد ماده گرافن فقط در مقياس آزمايشگاهي دارند، شده اند. اين پژوهشگر خاطرنشان کرد:استفاده از نانو لوله هاي کربني به دليل هزينه هاي عملياتي براي توليد گرافن بسيار مقرون به صرفه بوده و به کارگيري امواج الکترومغناطيسي نيز در اين سيستم باعث کوتاه شدن مدت زمان عمليات مي شود.

پلالک با اشاره به اينکه روش معرفي شده براي توليد نانو صفحات گرافن نسبت به روشهاي ديگر بسيار سريعتر،کم هزينه تر و با کيفيت تر بوده و امکان صنعتي شدن بالايي نيز دارد،گفت: توليد نانو صفحات گرافني با استفاده از نانو لوله هاي چند ديواره و از طريق برش طولي آنها صورت مي گيرد.

وي افزود: اين برش توسط اکسيد کننده هايي مانند اسيد کروميک و پرمنگنات پتاسيم و در زمانهاي حدود 20دقيقه با استفاده از يک سيستم توليد امواج الکترومغناطيسي انجام مي شود./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.