برای ایجاد و افزودن صبر و بردباری در کودکان به والدین روشهایی پیشنهاد می شود و همچنین برای بزرگسالان نیز روشهایی افزایش بردباری توصیه می شود که بهتر است با آنها آشنا شویم.

دکتر فربد فدایی عضو هئیت مدیره انجمن عملی روانپزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ در مورد چگونگی دست یافتن صبر و بردباری درکودکان، به والدین سفارش کرد: پس از یک سال و نیم شدن کودک (که تا آن زمان یعنی تا قبل از یک و سال و نیمگی باید برای ایچاد اعتماد اساسی به همه نیازها وخواسته های کودک شیرخواه پاسخ داد) می توان در برآوردن نیازها و خواسته های کودکان عجله نکرد و کودکان باید بیاموزند که همه خواسته هایشان بلافاصله انجام نشود.
وی افزود: زمانیکه کودک برای رسیدن به خواسته های که جنبه حیاتی ندارد سر و صدا و بدخلقی می کند باید به او بی اعتنایی کرد، نه تقاضا برای ساکت شدن و نه خشم و خشونت برای ساکت کردن او، بلکه باید به او بی اعتنایی کرد و در زمان مناسب آن خواسته را انجام داد.
فدای تصریح کرد: گفتن و خواندن داستانهای کودکانه ای که در آن قهرمان داستان با صبر و بردباری به خواسته خود می رسد (مانند داستان و خرگوش و لاک پشت) مفید است.
این متخصص روانپزشکی خاطر نشان کرد: پدر و مادر مهمترین نمونه ها برای آموزش کودک هستند از این رو خود باید از شتاب و تعجیل و بیقراری برای رسیدن به خواسته هایشان بپرهیزند.
**روشهایی برای افزایش صبر و بردباری در بزرگسالان
فربد فدایی در ادامه به بزرگسالان نیز روشهایی برای افزایش صبر و بردباری سفارش کرد که به آن ها اشاره می شود.
وی گفت: اگر شما بزرگسالان خواسته ای دارید باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید و گام به گام جلو بروید و بدانید که جهان را خداوند بر پایه روابط علت و معلول ساخته است و چیزی به نامه شانس و تصادف در آن وجود ندارد و توجه به این نکته و پیدا کردن روابط علت و معلول موجب بردباری در شمار می شود.
فدایی خاطر نشان کرد: زمانیکه برای رسیدن به خواسته ای تلاش می کنید همه امکانات و عواملی را مورد توجه قرار می دهید، از راهنمایی افراد صبا به نظر استفاده کنید و همچنین به عوض خواندن داستانهای بی مایه در مورد رویدادهای عجیب و غریب و شانس و تصادف، به خواندن مطالب واقعی، یا داستانها و اشعار ادبیان بزرگ که واقعیت ها را به شما ارائه می کنند و حکمت ها، سیره معصومین و صبر آنان و وعده گشایش به دنبال سختی در کلام الهی روی ببرید.
وی تاکید کرد: زمانیکه همه این کارها را انجام دادید، آنگاه با آرامش دست به دعا بردارید و اجابت وخواسته خود را به شرط آنکه خواسته ای شایسته باشد از خداوند بخواهید و تردید نداشته باشید که او هر زمان که مصلحت شما باشد نیاز شما رابرمی آورد و این آگاهی به شما توان صبر کردن می دهد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار