مانور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آب‌هاي جنوبي کشورمان در رسانه‌هاي خارجي بازتاب گسترده اي داشت و به اذعان همگان توانمندي ايران در بستن تنگه هرمز را منعکس کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پايگاه اينترنتي روزنامه عکاظ در اين زمينه نوشت: اجراي مانور دريايي ايران در تنگه هرمز تاکيدي بر اين است که ايران مي تواند تنگه هرمز اين تنگه حياتي بين المللي را هر وقت که اراده کند، ببندد. ا


روزنامه نشنال پست نيز اذعان کرد از آنجا که اين تمرين هاي نظامي مي‌تواند به بسته شدن مسير صادرات نفت خاورميانه منجر شود. در صورت بسته شدن اين آبراه بهاي نفت به شدت در بازار هاي بين المللي افزايش خواهد يافت و اقتصاد بين المللي به شدت آسيب خواهد ديد.


اين روزنامه افزود: تنگه هرمز يک آبراهي با عرض پنجاه کيلومتر است که يک سوم از محموله هاي نفتي جهان از آن عبور مي کند. هرکسي که کنترل اين آبراه را داشته باشد در واقع کنترل صادرات نفت خاورميانه را خواهد داشت.


نشنال پست به نقل از تحليلگران ژئوپليتيک موسسه امنيت بين المللي استراتفور اعلام کرد :اهميت اين آبراه براي ارتش امريکا و منافع اقتصادي اين کشور بسيار زياد است و اين اهميت به حدي است که حتي نمي توان ميزان آنرا مشخص کرد.


از طرف ديگر بسته شدن تنگه هرمز تنها براي سي روز، بهاي نفت خام را به بشکه اي سيصد تا پانصد دلار افزايش خواهد داد، سطحي که مي تواند موجب بي ثباتي اقتصادي در جهان و تحميل هزينه‌اي حدود هفتاد و پنج ميليارد دلار به اقتصاد آمريکا شود.


روزنامه الوطن نوشت: ايران نيز مانند هر کشور ديگر حق دارد نيروهاي نظامي خود را تمرين دهد.


گفتني است، برگزاري رزمايش دريايي ولايت نود به شدت در رصد رسانه اي و کارشناسي نظامي قرار دارد و رسانه هاي بيگانه تلاش مي کنند در چارچوب راهبرد ايران هراسي، پيام اصلي اين رزمايش را که پيام صلح و دوستي است تحت الشعاع قرار دهند. تحليل کارشناسان از برگزاري اين رزمايش به توانمندي ايران در ايجاد محدوديت در تنگه هرمز و حتي بستن ان نشان دهنده نگراني اصلي غرب از اين رزمايش است ./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار