دبیر علمی هیجدهمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران گفت: در مجموع 434 مقاله در طول سه روز برگزاری دو کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران ارائه شده است.

‌به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، حمید لطفی در افتتاحیه هیجدهمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران و چهارمین کنفرانس مهندسی فوتونیک ایران در دانشگاه تبریز با اشاره به استقبال محققان از دو کنفرانس اظهار داشت: در مجموع 720 عنوان مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده بود که از این تعداد 434 مقاله شامل 103مقاله به صورت سخنرانی و 215 مقاله به صورت پوستر در هیجدهمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران و 37 مقاله به صورت سخنرانی و 79 مقاله به صورت پوستر در چهارمین کنفرانس مهندسی فوتونیک ایران پذیرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه از مجموع مقالات رسیده به هیجدهمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران 61 درصد و چهارمین کنفرانس مهندسی فوتونیک ایران 62 درصد مورد قبول واقع شده‌اند، گفت: اپتیک، فوتونیک، لیزر، اپتیک کوانتومی، اپتوالکترونیک، مواد و ابزارهای اپتیکی، شبکه‌ها، ادوات مخابرات نوری و کاربردهای صنعتی، دفاعی، پزشکی و زیست‌محیطی آنها و زمینه‌های وابسته از جمله محورهای اصلی این دو کنفرانس است.

علی رستمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز تصریح کرد: در سال‌های اخیر توجه زیادی در دانشگاه‌های کشور به علم اپتیک و فوتونیک شده است.

وی با اشاره به روند برگزاری این دو کنفرانس در این دانشگاه گفت: این دو کنفرانس با هدف حرکت در راستای اعتلای برنامه تحقیقاتی و صنعتی کشور در زمینه علم و صنعت اپتیک و فوتونیک، آشنایی متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی و مراکز پژوهشی و صنعتی کشور با فعالیت یکدیگر مبادله اطلاعات و ایجاد ارتباط بین صنعتگران و پژوهشگران، ارائه آخرین دستاوردهای علمی و فناوری در زمینه‌های گوناگون اپتیک و فوتونیک در کشور و تشکیل میزگردهای تخصصی برگزار می‌شود.

رستمی با اشاره به برنامه‌های این کنفرانس‌ها گفت: در طول برگزاری این کنفرانس‌ها شش سخنرانی عمومی در زمینه‌های فناوری لیتوگرافی نوری برای کاربرد در ساختارهای میکرو و نانو، معرفی شبکه‌های غیرفعال دسترسی نوری، مدیریت نور در سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای، مهندسی ساختار لایه در دیودهای نورگسیل آلی، ابزارهای مگنتوفوتونی، معرفی روش‌های سنتز نانو ذرات و کاربردهای فوتونیکی آن نیز ارائه خواهد شد.

وی، برگزاری چهار کارگاه آموزشی با عنوان لیزرهای فیبری پرتوان، مواد لیزری پیشرفته، مهندسی نانوساختارها با رویکرد بهبود عملکرد ادوات الکترونوری و ادوات اپتوالکترونیک آلی، مفاهیم اساسی و پیشرفت‌های اخیر و کاربردها را از دیگر برنامه‌های این کنفرانس‌ها عنوان کرد.

رستمی گفت: این کارگاه های آموزشی با هدف گسترش و تعمیق دانش محققان و صنعتگران در زمینه‌های علمی و فناوری‌های روزآمد و ارائه روش‌های به کارگیری آنها در صنعت و تحقیقات برگزار می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت علم الکترونیک در جوامع بشری گفت: اهمیت این علم در زندگی جوامع بشری برکسی پوشیده نیست به طوریکه در قرن اخیر بهای زیادی به آن داده شده و در دانشگاه‌های کشورمان نیز به ویژه در سال‌های اخیر فعالیت‌های گسترده‌‌ای در این زمینه شده که دستاوردهای آن در آینده نزدیک موجب توسعه و پیشرفت این علم خواهد شد.

این دو کنفرانس از سوی دانشگاه تبریز با همکاری انجمن اپتیک و فوتونیک ایران و مشارکت 14 نهادو سازمان مختلف تا 20 بهمن ماه برگزار می‌شود./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.