وزيرنفت گفت: صادرات نفت به برخي كشورها كه موضع خصمانه عليه ايران دارند قطع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران رستم قاسمي وزير نفت امروز در جمع خبرنگاران به تشريح وضعيت تحريم نفت كشورمان پرداخت و در اين باره گفت:‌ غربي ها به ويژه آمريكا هنوز نتوانسته اند خود را با رفتارهاي ايران تنظيم كنند و توهم اين را دارند كه با وارد كردن فشار عليه ايران ما خود را تسليم خواسته هاي آنان مي كنيم در صورتي كه ايران سالهاست مورد تحريم واقع شده اما ذره اي عقب نشيني از خواسته هاي خود نخواهد كرد.
وي با توصيه به كشورهاي غربي مبني بر در پيش گرفتن روش تعامل با ايران اظهار داشت: متاسفانه اروپايي ها نيز تسليم خواسته هاي آمريكا شده اند اما نبود نفت ايران در بازار جهاني انرژي تاثيرات منفي بسياري دارد كه مردم اروپا بهاي گران آن را پرداخت خواهند كرد.
وي با تاكيد بر اينكه وزارت نفت نگران فروخته شدن نفت ايران نيست ادامه داد:‌ كشورهايي كه مي خواهند از 6 ماه ديگر نفت ايران را تحريم كنند بهتر است از هم اكنون اين كار را انجام دهند.
وزير نفت همچنين درباره قطع اين ماده باارزش از سوي ايران توضيح داد: در اين زمينه اختلافي ميان مجلس و دولت وجود ندارد و ايران هر زمان كه بخواهد مي تواند نفت برخي كشورهاي اروپايي را مورد تحريم قرار دهد اما بعضي ديگر از اين كشورها هستند كه مراودات طولاني مدتي با ايران داشته اند و نفت ايران را نيز خريداري مي كنند بنابراين ما هيچ مشكلي براي فروش نفتمان نداريم گرچه به سوي كاهش وابستگي اقتصاد كشور به نفت حركت مي كنيم.
قاسمي با بيان اينكه ايران همواره به دنبال ثبات است نه تشنج، ادامه داد: كشورهاي غربي حواسشان است كه ما شرايط بسيار سختي را در دوران جنگ با موفقيت سپري كرده ايم تا جايي كه امروز دوستان بسيار خوبي در سراسر  جهان داريم و حتي اگر كمتر از زمان فعلي به توليد نفت بپردازيم باز هم به راحتي مي توانيم كشورمان را اداره كنيم.
وزير نفت با بيان اينكه تنها 18 درصد از نفت ايران به اروپا صادر مي شود اظهار داشت: براي اين ميزان مشتري هاي فراواني وجود دارد تا جايي كه ما همواره نفت خود را براي 9 ماه آينده به فروش مي رسانيم و امروز هيچ نفتي در انبارها و بر روي دريا نداريم اما نفت برخي كشورهاي اروپايي را قطع خواهيم كرد.
وي افزود: خليج فارس يك  گلوگاه بسيار استراتژيك است كه بخش قابل توجهي از انرژي منطقه را تامين مي كند.
وزير نفت با تاكيد بر اينكه تحريم فرصت خوبي براي ايران است ادامه داد: اين نكته روز گذشته از سوي مقام معظم رهبري در خطبه هاي نماز جمعه نيز اعلام شد؛ زماني بود كه شركت هاي خارجي در ايران فعاليت مي كردند اما امروز به جايي رسيده ايم كه تمام طرح هاي كشورمان به ويژه فازهاي پارس  جنوبي را توسط پيمانكاران داخلي اداره مي كنيم و طي سال هاي آينده نيز هيچ نيازي به وارد كردن تجهيزات از خارج كشور نخواهيم داشت.
قاسمي در حضور خبرنگاران رسانه هاي غربي اعلام كرد: تحريم نفتي ايران يك گزينه ي غيرقابل اجراست زيرا بسياري از پالايشگاه هاي نفتي جهان متناسب با نوع نفت ايران طراحي شده اند و اين موضوع كه اروپايي ها نفت ما را خريداري نكنند آن قدر مهم نيست كه نظام ايران را درگير خود كند.
وي در خصوص تحريم صادرات نفت ايران به انگليس و فرانسه اظهار داشت: ما به هيچ كشوري باج نمي دهيم و تحريم اين دو كشور نيز تاثيري در صادرات نفت ما ندارد.
البته ايران حس انسان دوستانه اي نسبت به مردم جهان دارد و اعمال فشار بر روي مردم اروپا آن هم در فصل زمستان از اهداف ايران نيست.
وي افزود:‌ يكي از تحريم هاي غرب، تحريم بانك مركزي ايران است اما ما پول خود را از طريق بانك هاي زيادي كه از دوستانمان هستند دريافت مي كنيم./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار