یک عضو ارشد موسسه مطالعات راهبردی روسیه معتقد است افشاگری بی سابقه باراک اوباما در مورد استفاده آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به اهداف خود در پاکستان، به منظور آماده سازی بستر لازم برای تغییر سیاست های نظامی واشنگتن و حفاظت از جان سربازان خود است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اوراسیا ریویو،  "بوریس ولخونسکی" یک عضو ارشد مرکز مطالعات راهبردی روسیه طی مقاله ای به تحلیل افشاگری اخیر باراک اوباما پرداخت و زوایای پنهان این تصمیم را فاش کرد.

وی گفت: روز دوشنبه باراک اوباما برای اولین بار تایید کرد که هواپیماهای بدون سرنشین مرتبا به شبه نظامیان مظنون در مناطق قبیله نشین پاکستان حمله می کنند. این در حالیست که قبلا دولت آمریکا از هر گونه اظهار نظر در خصوص عملیات های پهپادها که برای کشورهای دیگر کاملا واضح است، خودداری می کردند.

 پاکستان دائما این مسئله و دیگر عملیات های مخفی آمریکا در خاک پاکستان را مطرح کرده است. ایران نیز اخیرا یک پهپاد آمریکا را نشاند.

سپس محقق روسی این سوال را مطرح کرده است که چرا اوباما اکنون این مسئله را فاش کرد؟ اول آن که همه چیز در خصوص این موضوع که باعث تیرگی بی سابقه روابط واشنگتن – اسلام آباد شده، چنان پیش رفته که نمی توان بیش از این در مورد آن سکوت کرد. اوباما در انتخاب کلمات بسیار محتاط عمل کرد. وی گفت، حملات پهپادها کسانی را هدف قرار می دهد که در فهرست تروریست های فعال هستند. پهپادها مظنونان القاعده را که در کمین گاه هایی در مرز پاکستان و افغانستان مستقر هستند را هدف قرار می دهند.

باراک اوباما از اشاره به تعداد بسیار زیاد تلفات غیر نظامیان در حملات پهپادها کشته شده اند، غفلت کرد و گفت: من می خواهم مردم مطمئن شوند، پهپادها منجر به تلفات زیادی در بین غیر نظامیان شده اند.
همچنین اوباما در خصوص اثرات زیان بخش حملات پهپادها به روابط پاکستان، آمریکا اشاره نکرد.

احتمالا آنچه که مهم است این است که این تایید در کنار طرح های جنگی جدید و کاهش بودجه نظامی که هفته گذشته توسط لئون پانتا وزیر دفاع عنوان شد، نشان می دهد که وی تصمیم دارد در دکترین نظامی خود بازنگری کند و به استفاده از عملیات پهپادها معطوف شود، عملیات هایی که با کمترین خطر برای سربازان آمریکا، انجام می شود. در حقیقت یک پهپاد را می توان از طریق یک شبکه کامپیوتری هدایت کرد که ممکن است فرد عامل در مکان امنی در ویرجینیا نشسته باشد. بنا بر این بیشترین کارایی با کمترین خطر و بیشترین رضایتمندی برای عامل را دنبال خواهد داشت.

بر همین اساس که ستون نویس رویترز گفته است: یک روز در سه دهه آینده، ارتش آمریکا قادر خواهد بود ربات هایی را عرضه کند که به لطف نرم افزارها و کامپیوتر های فوق سریع، خود بتوانند بدون نظارت انسان در خصوص مرگ و زندگی تصمیم گیری کنند، اما این سوال را نیز مطرح می کند که آیا، فناوری برای رسیدن به آن نقطه در مورد ملاحظات اخلاق جنگ رباتیک نیز پیشرفت خواهد داشت؟

علاوه بر این، نیویورک تایمز نیز مقاله ای در تشریح فعالیت پهپادها پرداخته و نوشته است: پهپادها فقط برای شلیک موشک در پاکستان نیستند. در عراق، وزارت خارجه از آنها برای رصد تهدیدات علیه آمریکاییان استفاده می کند. وقت آن است که ما از انقلاب در امور نظامی برای دفاع از حقوق بشر استفاده کنیم.

منطق نیویورک تایمز کاملا مشخص است. دفاع از حقوق بشر همان رصد تهدیدات علیه آمریکاییان است. بنابراین حفاظت از حقوق بشر یعنی حفاظت از آمریکاییان، و برای رسیدن به این هدف هر وسیله ای توجیه پذیر است. اگر پهپادها باعث کشته شدن غیر نظامیان در کمینگاه ها بشود، برای هیچ کس اهمیتی ندارد. زیرا این افراد آمریکایی نیستند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار