طبق اهداف برنامه سهم ناوگان ریلی در حمل کالا باید به 30 درصد افزایش یابد که این رقم هم‌اکنون 15 درصد است؛ همچنین سهم ریل در حمل و نقل مسافر باید به 18 درصد کل جابه‌جایی‌ها برسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران علی‌اکبر آقایی در مراسم اختتامیه نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی با اشاره به اينكه هفته حمل و نقل یادآور فداکاری‌های سیستم حمل و نقل کشور در دوران دفاع مقدس است گفت: کامیون‌داران به فرمان امام راحل برای بارگیری در بنادر بسیج شدند و كار بزرگي را در تاريخ از خود به جاي گذاشتند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی در بخش زیرساخت تلاش‌ها باید مضاعف شود؛ صحبت از سرمایه‌گذار 22 میلیارد تومانی در بخش حمل و نقل است بنابراین مورد توافق دولت و مجلس است که ظرفیت وزارتخانه به حدی باشد که توسعه را پاسخ دهد. طبق اهداف برنامه سهم ناوگان ریلی در حمل کالا باید به 30 درصد افزایش یابد که این رقم هم‌اکنون 15 درصد است؛ همچنین سهم ریل در حمل و نقل مسافر باید به 18 درصد کل جابه‌جایی‌ها برسد.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حمل و نقل بین‌المللی ما با قوانین و مقررات دست و پاگیری مواجه است که شامل مقررات گمرکی و حمل و نقلی است؛ طرح جامع حمل و نقل قرار بود در برنامه چهارم ارائه شود که باید این طرح آماده شود تا تسهیلاتی برای فعالین بخش خصوصی ایجاد شود.
وی ضمن تاکید بر لزوم توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی اظهار داشت: این بخش باید رقابتی شود.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: در بخش هوایی تحریم‌ها بی‌رنگ بوده است و ساخت قطعات هواپیما و تعمیر و نگهداری توسط متخصصان داخلی پیشرفت مطلوبی داریم.
آقایی یادآور شد: بالا بردن کیفیت، افزایش خدمات و ارائه پروازهای ایمن در حمل و نقل هوایی مورد توجه است و باید بیشتر به آن توجه کرد.
وی یادآور شد: در بخش حمل و نقل جاده‌ای کماکان موضوع ترددهای یکسر خالی ناوگان کامیونی مطرح است که باید این امر مدیریت صحیح شود.
وی تاکید کرد: رانند باید بداند در مقصد خود چه کالایی را برای جابه‌جایی به مقصد بعدی دارد.
وی ضمن تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان در انواع شقوق تصریح کرد: در بخش ناوگان کامیونی جاده‌ای، نوسازی لوکوموتیو و نوسازی واگن‌ها باید بهتر عمل کنیم.
وی با اشاره به عملكرد دولت نهم و دهم در ساخت مسكن مهر ، اظهار داشت: عمده هزینه ساخت و ساز، هزینه زمین بود که دولت در این باره برای کاهش هزینه ابتکار خوبی به عمل آورد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تمامی دنیا بخش خصوصی مایل به تلاش در بخش حمل و نقلی است که زیرساخت‌های آن فراهم باشد، گفت: طبق قانون برنامه چهارم باید تمامی مراکز استان‌ها به ریل متصل می‌شد اما در سال اول برنامه پنجم هنوز این هدف مشخص نشده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 9 هزار و 800 کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد، اظهار داشت: 8 هزار و 900 در دست احداث است.
وی با اشاره به اینکه پروژه‌های ما عموما ناتوان هستند، گفت: صندوق توسعه ملی می‌تواند در بخشی از تجهیز ناوگان به ما کمک کند و بخش خصوصی برای فعالیت جذابیت کاملی دارد.
وی تاکید کرد: همچنین مصوبه دیگر برای توسعه زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده است که آن مازاد فروش نفت است.
وی یادآور شد: 2 هزار کیلومتر آزادراه داریم و 2 هزار کیلومتر آزادراه نیز در دست ساخت است.
وی ادامه داد: امسال 800 میلیارد تومان برای بهینه‌سازی و توسعه راه‌های روستایی اختصاص یافته است.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: در بخش ناوگان به خصوص ناوگان باری نیازمند نوسازی هستیم اما صددرصد اهداف برنامه چهارم را محقق نکرده‌ایم.
آقایی تاکید کرد: قطعا با مشارکت بخش خصوصی و بکارگیری فاینانس و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و مازاد درآمد فروش نفت توسعه زیرساخت‌ها بهتر خواهد شد.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: در بخش جاده‌ای با توجه به الزام قانون برنامه چهارم دستیابی به اهداف برنامه تا پایان برنامه پنجم تمدید شد./ف
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار