آيت‌الله عباس كعبي در يادداشتي تحت همين عنوان، به بررسی موضوع جوسازیها و تشویش اذهان و تهمتهایی كه این روزها بیگانگان و ایادی آنان در داخل كشور علیه نهادمقدس شورای نگهبان مطرح می كنند، پرداخته است.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، متن كامل یادداشت آیت الله كعبی عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری كه در  اين پايگاه منتشر شده به شرح زير است:


بسم الله الرحمن الرحيم

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (آل عمران. 200)

اي كساني كه ايمان آورده‏ايد! صبر كنيد و در برابر دشمنان، پايدار باشيد و از مرزهاي خود، مراقبت كنيد و از خدا بپرهيزيد، شايد رستگار شويد!

***ابعاد و انواع صبر

اين آيه شريفه، آيه آخر سوره آل عمران است. خدواند بزرگ در اين آيه را به «صبر» امر مي ‌فرمايد. صبر، جنبه هاي مختلفي دارد؛

الف: گاهي صبر، «امري شخصي» است؛ مثل صبر در برابر مشكلات و مصائب و...

ب: گاهي مقصود از صبر، صبر در در طاعت و بندگي خداوند متعال است.

ج: گاهي صبر «امري اجتماعي» است كه بايد به فرهنگ عمومي تبديل شود.

مثلا صبر يك جامعه در برابر دشمنان كه همان پايداري و ايستادگي است. همه آحاد جامعه بايد در برابر تهاجم دشمنان، پايداري و استقامت نمايند. صبر و پايداري آنان، جنبه اجتماعي دارد.


ضروري است كه همه ما در برابر دشمن، متحد شويم و با صبر، به مرزباني و حفاظت از مرزهاي از كشور خود بپردازيم. اين نگهباني از مرزها، پايداري همگاني، مي‌خواهد.


مرزها تنها جغرافيائي نيستند بلكه گاهي اخلاقي، فرهنگي يا اعتقادي هستند. گاهي هم، مرز حاكميت اسلامي است و رعايت تقوي الهي به عنوان يك تكليف اخلاقي است. صبر در برابرسختي ها و ناملايمات و اتهامات ازسوي دشمنان خارجي و داخلي هم به عنوان يك تكليف اجتماعي است.

***حزب اللهي يعني صبور و شكيبا

اينكه خداوند متعال، ائمه هدي(س) را به عنوان رهبر و پيشوا قرارداده است بدان دليل است كه آنها، در مقابل مصائب و سختي‌ها، بردبار و شكيبا بوده‌اند. برما فرض و تكليف است كه همواره پشت سر امام و رهبر و ولي فقيه حركت كنيم و به عنوان يك تكليف سياسي از معيارها و ارزشهاي الهي كه توسط ولي فقيه معين مي‌شود، اطاعت و پيروي نماييم و بر دشوارهاي اين حركت صبر و پايداري داشته باشيم.


اگر چنين بوديم حزب اللهي هستيم. "حزب الهي" در واقع امر، كسي است كه مرزبان اسلام در عرصه سياسي و اجتماعي باشد.

***ناظران انتخاباتي؛ مرزبان حاكميت اسلام

 

جوسازيها و تشويش اذهان و تهمتهايي را كه اين روزها بيگانگان و ايادي آنان در داخل كشور عليه نهادمقدس شوراي نگهبان مطرح مي كنند به دليل صبري است كه اين نهاد در انجام تكليف دفاع از حاكميت دارد.


كساني هم كه با دفاتر نظارتي شوراي نگهبان همكاري دارند، محافظ مرزهاي حاكميت هستند، مرزبان حاكميت اسلامي اند. آنها نمي‌گذارند بيگانگان و ايادي آنها در حكومت و حاكميت اسلامي، نفوذ كنند و آدمهاي فاسد و بي ريشه و سست عنصر و اراده وارد حكومت نشوند و كساني بيايند كه التزام عملي به اسلام وقانون اساسي داشته باشند.


فكر نكنيد اين مرزباني آسان يا بي هزينه است. ناظران امين شوراي نگهبان، مدام با تيربارهاي تهمت، افترا، شايعه و... مواجه‌اند. حتي ممكن است كساني كه از بردباري ناظران امين شوراي نگهبان متضرر مي شوند، بتوانند موقعيت كاري و شغلي و اجتماعي ناظران را تضعيف كنند. البته شوراي نگهبان وظيفه حمايت از آنها را دارد و تاجائي كه اطلاع دارم سعي مي كند از اين ناظران مرزبان حمايت كند.
اما ناظران نيز در برابر اين فشارها و و حتي براي پرداخت هزينه آن مرزباني خود بايد صبر و مقاومت داشته باشند.

***قانون و ملت در برابر دشمن

قانون انتخابات، فرآيند صيانت از آراي ملت را مشخص كرده است. مجريان انتخابات بايد راي مردم را اخذ كنند و ناظران انتخابات موظفند بر روند اخذ راي نظارت كنند و مراقب باشند هر كس به وظايف قانوني خود درست عمل كنند و در نهايت همان داوطلباني كه ملت انتخاب مي‌نمايد، از صندوق راي بيرون بيايد.


نظام اسلامي، همواره مرهون آراي مردم بوده است و طي 30 انتخابات گذشته، شوراي نگهبان از آراي مردم صيانت كرده و اجازه نداده است كسي راي مردم را ناديده بگيرد. به همين دليل، امروزه دشمنان خارجي و عوامل داخلي آن سعي دارد با فرافكني و با طرح مسائل حاشيه‌اي و ايجاد شبهه، حضور مردم در صحنه انتخابات را كم كند. با اين حال مردم هوشيار و با بصيرت كشورمان نيز، همواره با حضور گسترده خود در انتخابات نشان داده‌اند كه در برابر ترفندهاي دشمنان صبور و محكم هستند.
شوراي نگهبان و مجموعه ناظران انتخاباتي نيز از آراي مردم صيانت مي كنند.

***هدف از تخريب شوراي نگهبان

شوراي نگهبان، نهاد قانوني نظارت بر انتخابات است كه بايد طبق قانون و كاملاً حرفه‌اي عمل نمايد. با اين سازوكار قانوني، سلامت انتخابات تضمين شده است و ناظران امين نيز بايد با قاطعيت و رعايت بي‌طرفي و استقلال كامل و مستدل وظيفه خود را به نحو احسن انجام دهند.


بديهي است كه شوراي نگهبان ادعاي عصمت نمي كند. اما كساني كه بي هيچ مبنائي به شوراي نگهبان خرده مي گيرند بايد بداند اگر اين نهاد تضعيف شود، نظام اسلامي تضعيف مي شود.

اگر كسي فساد سياسي، مالي، اخلاقي، اجتماعي و... داشته باشد، قانون و فقه مي‌گويد بايد ردصلاحيت شود زيرا فاقد صلاحيت لازم براي حضور در مجلس شوراي اسلامي است. نماينده مجلس، بايد پاسدار دين و اخلاق باشد و بتواند به مردم خدمت كند و استقلال راي داشته باشد. اما برخي از افراد همين كه رد صلاحيت يم شوند و فاقد چنين شرايطي تشخيص داده مي‌شوند، به تخريب شوراي نگهبان مي پردازند. در واقع هدف ردصلاحيت‌شدگان از تخريب شوراي نگهبان، تحت الشعاع قرار دادن ضعف‌ها و بي صلاحيتي‌هاي خودشان است./س2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار