رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ذخیره صندوق توسعه ملی 28 میلیارد دلار است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛حجت‌الاسلام و‌المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم صبح امروز در نشست هم‌اندیشی با اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ذخایر بالای بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی اظهار داشت: با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری در ارتباط با تشکیل صندوق توسعه ملی، ذخیره این صندوق در حال حاضر بالغ بر 28 میلیارد دلار است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات طلا در چهار سال گذشته به قیمت 580 دلار توسط بانک مرکزی، افزود: اگر تا 30 سال دیگر بانک مرکزی به بازار طلا عرضه کند، هیچ مشکلی برای ذخایر طلای کشور به وجود نمی‌آید.

نماینده مردم تهران، ‌ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با اقدام‌های دولت در تامین نیازهای اساسی هیچ‌گونه کمبود و نگرانی در تامین و توزیع طلا، ارز و اقلام اساسی کشور وجود ندارد و ذخایر ارزی و طلای کشور چه پیش از پیروزی انقلاب و چه در طول تاریخ انقلاب اسلامی هیچ‌گاه به مقدار موجودی کنونی نبوده است.

مصباحی مقدم در ارتباط با رخداد‌های اخیر اقتصادی در کشور اظهار داشت: اقتصاد کشور در دهه اخیر وضعیت رو‌به رشدی داشته است و یکی از دلایل عمده آن به درآمد خوب صادرات نفت خام است به گونه‌ای که سبب اعطای رتبه هجدهم به جهموری اسلامی ایران از طرف بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شد.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس در ادامه به نوسانات اخیر بازار طلا و ارز اشاره کرد و گفت:‌ در یک ماه گذشته بر اثر تحرکات عوامل داخلی و خارجی دشمنان، نوسانات نرخ طلا و ارز نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کرد که بر این اساس این نوسانات نرخ ارز و طلا سبب شد که قیمت کالاها و خدمات و نیازهای عمومی مردم تحت تاثیر آن مقداری افزایش یابد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ بانک مرکزی نباید در شرایط نوسانات نرخ ارز و طلا، تزریق آنها را به بازار متوقف می‌کرد و بازار ارز و طلا باید بهتر مدیریت می‌شد و باید توجه داشت که بازار کشش جذب کل درآمد ارزی کشور را ندارد.

وی با بیان اینکه در سال 74 ذخیره ارزی بانک مرکزی 500 میلیون دلار و بدهی خارجی 40 میلیارد دلار بود،‌ اظهار داشت: بانک مرکزی و دولت وقت در آن شرایط توانست نرخ ارز را از 960 به 300 تومان کاهش دهد و با ذخیره ارزی بسیار کم‌تر از رقم کنونی توانست التهاب ارزی آن سال را کنترل کند و این در حالی است که دولت کنونی با وجود ذخایر خوب طلا و ارز قادر به کنترل التهاب بازار ارز نیست./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.