دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر توضیحاتی در خصوص وضعیت نهایی جشنواره بیان کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی باشگاه خبرنگاران، محمد خزاعی دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر امشب ششم بهمن ماه در برنامه دونیم ساعت شبکه خبر حضور یافت و در ابتدا در خصوص پایان یافتن مهلت ارسال آثار و جایگزینی آثار دیگر افزود: جشنواره امسال استانداردسازی را هدف اصلی خود قرار داده و تلاش کرده با وضع قوانین و ایجاد نظم به مخاطب و خانواده سینما احترام بگذارد؛ در واقع هدف کنار گذاشتن فیلم ها نیست مگر اینکه آثار طبق زمانبندی به جشنواره نرسد.
وی ادامه داد: به غیر از دو فیلم "کلاه قرمزی و بچه ننه" به کارگردانی ایرج طهماسب و "محرمانه تهران " مهدی فیوضی، بقیه آثار ارسالی به جشنواره از وضعیت مشخصی برخوردارند.
خزاعی در خصوص "قلاده های طلا" افزود: مسلما ساخت فیلم سیاسی بازتاب سیاسی مثبت و منفی در پی خواهد داشت و با توجه به این مسئله اگر اصلاحات مشخص شده تا زمان مقرر صورت گیرد، فیلم در جشنواره شرکت می یابد.

* برگزاری جشنواره در شهرستان ها
حمیدرضا مدقق مجری برنامه دو نیم ساعت در بخشی از سوالات خود به محور دیگر گفتگو برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان ها پرداخت.
خراعی با اشاره به زحمات سی ساله اهالی سینما در دوره های قبل و تقدیر و تشکر از استانداردسازی اعمال شده افزود: هدف در این بخش تمرکز زدایی و گسترش موقعیت های فرهنگی متمرکز در پایتخت است.
وی به ظرفیت های جشنواره های فیلم فجر و وجود شعر، موسیقی و تئاتر در کنار این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: جشنواره فیلم فجر نمایانگر ماحصل یک ساله کارنامه فرهنگی کشور و اهالی سینما در هر حوزه است و همه سعی در برگزاری هرچه باشکوه تر جشن دهه فجر دارند.
خزاعی به وجود شور و نشاط شهرستان ها اشاره کرد و افزود: امسال 10 استان از 17 بهمن ماه میزبان جشنواره فیلم فجر خواهند بود و دبیران استانی بر اساس دیدگاه خود و توان مالی اقدام به انتخاب فیلم ها می کنند.


* جشنواره فیلم فجر از تنوع موضوعی برخوردار است
دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر در خصوص تنوع جشنواره سی ام فیلم فجر افزود: در این دوره از جشنواره با کارهایی در حوزه های مختلفی چون کودک، خانواده، قرآن و دین، دفاع مقدس، اجتماعی، انیمیشن و سیاسی روبرو هستیم که این موضوع یکی از ویژگی های مثبت این دوره از جشنواره است.
وی با اشاره به اینکه در جشنواره امسال نوعی جوان گرایی صورت گرفته است، بیان کرد: علیرغم جوان گرایی این دوره از جشنواره با تنوع سلایق، بینش ها و نگاه های متفاوت روبرو هستیم و همین موضوع جشنواره گرمی را به ارمغان می آورد.


* تبلیغات جشنواره فضایی برای اکران عمومی فیلم ها ایجاد می کند
خراعی در ادامه برنامه دونیم ساعت در جایگاه تهیه کننده سینما ابراز عقیده کرد: جهت گیری امسال جشنواره به سوی کاهش اکران فیلم ها پیش رفت و دلیل اقبال پیش فروش بلیط ها در ساعات اولیه، کاهش تعداد نمایش فیلم ها به 18 اکران بود.
وی در خصوص لطمه این کاهش و تبعات آن در آینده آثار سینمایی افزود: در بیشتر موارد تبلیغات در مورد این فیلم ها فضایی برای اکران عمومی ایجاد می کند و ضرر مالی برای تعداد نمایش ها در پی نخواهد داشت مگر در مورد فیلم هایی که شاخص نیستند.

 

* داوران سی امین جشنواره فیلم فجر ترکیبی از سلایق مختلف را همراه دارند
خزاعی در ادامه سخنانش در خصوص ترکیب هیئت داوری افزود: در داوری این دوره از جشنواره طیف ها، سلایق و تخصص های مختلف به چشم می خورد و تلاش اصلی بر کاهش مدیران دولتی بود.
وی در پاسخ به سوال مطرح شده در خصوص اعمال نفوذ دبیر جشنواره در نحوه داوری افزود: اعمال نظر تنها در موارد خاصی که نیاز به ارائه توضیح باشد دیده می شود، در غیر این صورت روال طبیعی بر انتخاب و داوری آزادانه است و همانند عملکرد هیئت انتخاب، در داوری هم دموکراسی وجود خواهد داشت.


* میان مردم و جشنواره پیوند عمیقی برقرار است
دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر با اشاره به تأثیرگذاری بخش بین الملل در جشنواره فیلم فجر افزود: با نگاهی به سابقه جشنواره فیلم فجر، تأثیرگذاری بخش بین الملل آشکار می شود که در این زمینه می توان به تعامل و فیلم های شاخص موجود در این بخش استناد کرد.
وی ادامه داد: شاید پر رنگ بودن جشنواره ملی و اطلاع رسانی ضعیف باعث نادیده گرفتن بخش های دیگر از جمله بخش بین الملل می شود اما آنچه که اهمیت دارد پیوند عمیق مردم و جشنواره است.
خزاعی با بیان موفقیت فجر در عرصه بین المللی بیان داشت: علیرغم تبلیغات منفی علیه ایران امسال شاهد حضور 200 مهمان خارجی از 56 کشور مختلف هستیم که در این میان می توان به چهره های متعدد سرشناسی از جمله منتقدان، فیلم سازان و چهره های سیاسی اشاره نمود.


* عدالت بشری مضمون اصلی جشنواره فیلم فجر است
خزاعی در خصوص مضامین جشنواره فیلم فجر افزود: ظلم ستیزی، عدالت بشری و بیداری اسلامی از جمله مواردی است که با وجود مخالفت هایی که در این زمینه وجود دارد باید به عنوان استراتژی جشنواره معرفی شود.
وی با اشاره به این نکته که با بالا رفتن کمیت بخش های جشنواره امکان نادیده گرفتن بقیه بخش ها وجود دارد، افزود: اهالی سینما به برگزاری باشکوه فجر توجه دارند و کم و زیاد شدن بخش های جشنواره به خاطر استفاده از ظرفیت های موجود است.


* نظم، لازمه اصلی جشنواره فیلم فجر است
خزاعی در پایان یادآور شد: نظم، ساختار و ایجاد تحولاتی خاص در بخش هایی از جشنواره، نیار اصلی فیلم فجر محسوب می شود و ایجاد زمینه همکاری مستمر در طول سال از شتابزدگی جلوگیری می کند تا جشن سینمای ایران که به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های فرهنگی به شمار می رود، برگزار شود./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار