شنیده شده که شورای انتظامی سازمان استان خوزستان با احکام درجه ۴ به استقبال چند مجری متخلف خوزستان رفته است که این موضوع با خرسندی مهندسان فعال همراه شده است. اما چند نکته:
-اگر تخلفات این مجری ها برای شورای انتظامی مسجل شده ، قاعدتا باید ناظر این ساختمان ها هم محکوم شود. چرا که ناظر بایستی عدم حضور مجری در کارگاه را گزارش میکرده و ترک فعل این گزارش از سوی ناظر یک تخلف است.
گزارش کارکرد سالانه اعضای هیات مدیره نظام مهندسی از شهرداری استعلام شود که آیا کار نظارت و طراحی گرفتند یا نگرفتند ؟
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
سازمان نظام مهندسی مبادرت به انتشار کارکرد سالهای ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تمام اعضای حقیقی و حقوقی به صورت کاملا شفاف کند. عملکرد بخشهای مختلف مثل اجرای نظارت رشتههای برق، مکانیک، سازه، معماری، نقشهبرداری، گاز و دیگر موارد را منتشر کند
انتشار کارکرد اعضای سازمان نظام مهندسی البته تبعاتی هم دارد. بلافاصله از سوی نهادهای نظارتی مثل اداره کل راه و شهرسازی و برخی اعضای سازمان نظام مهندسی، این سوال مطرح شد که چرا برخی اعضای حقیقی و حقوقی به مراتب از دیگر اعضا بیشتر کار دریافت کردند.؟
اعضای هیات مدیره و کارمندان و بازرسان و اعضای شورای انتظامی و اعضای کمیته ها و کمیسیون های تخصصی نظام مهندسی استان نباید از مهر و پروانه نظارت و اجرا و طراحی نظام مهندسی استفاده کنند و کار بگیرند
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
طراحی و پیاده سازی سامانه یکپارچه عضویت مهندسین و خدمات شورای انتظامی نظام مهندسی کشور
کنترل حضور و غیاب مهندسان ناظر و مجری سرساختمان ها برعهده شهرداری و نظام مهندسی و اداره راه و شهرسازی و سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی و دادگستری ... است
برای جلوگیری از ارائه خدمات صوری توسط آزمایشگاه های خاک و بتن نظام مهندسی، باید سازمان نظام مهندسی به تعداد شرکتهای آزمایشگاهی خاک و بتن ، دستگاه حضور و غیاب کارکنان ( دستگاه کارت ساعت زنی ) تهیه کند و در اختیارشان قرار دهد و هر ماه کارکرد مدیرعامل و اعضای شرکت را دریافت کرده و بررسی کند که کمتر از ۸ ساعت در روز یا ۴۴ ساعت در هفته کارکرد نداشته باشند
مدیرعامل شرکت آزمایشگاهی و اعضای هیات مدیره امتیازآور شرکت آزمایشگاهی باید حضور تمام وقت در آزمایشگاه داشته باشند ، روزی ۸ ساعت مطابق قانون کار
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
مهندسان شاغل در ارگان های دولتی مثل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره راه و شهرسازی و شهرداری و شورای شهر و بخشداری و معاونت عمرانی استانداری و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و وزارت نیرو و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی حق استفاده از مهر و پروانه نظام مهندسی را ندارند به دلیل قانون منع تعارض منافع
یک چیزایی از اردبیل میبینم که اوج پیشرفت هرتکی را نشان میدهد. فقط قبلش باید پرسید این اطلاعات و کارکردها صحت دارد؟ با فرض صحت این پرسش ها پیش می آید:
-چگونه مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل ، سرپرست کارگاه یک ساختمان شده؟ سرپرست کارگاه که شاغل تمام وقت است و قطعا شاغلین دولت ، نمیتوانند مجری یا سرپرست کارگاه ساختمان شوند. آیا راه و شهرسازی نظارتی بر انسداد پروانه شاغلین در سامانه سازمان استان اردبیل دارد؟
-جالب اینجاست همان ایام یک کار نظارت هم اخذ شده. در حالیکه شخص مجری یا سرپرست کارگاه دیگر نمی تواند با پروانه اش طراحی یا نظارت بگیرد. آیا راه و شهرسازی نظارتی بر انسداد پروانه مجریان و سرپرست کارگاه ها در سامانه سازمان استان اردبیل دارد؟
-اینکه بعدا در کاری ناظرهماهنگ کننده شده که دیگه نوبر است.
اما پرسشی ار آقای محمدی ادیب ، مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل: وقتی پیج اینستاگرام شما توسط ادمین اداره می شود چگونه باور کنم شما به عنوان سرپرست کارگاه حضور تمام وقت در کارگاه ساختمانی را دارید؟؟؟
اتفاقا کارشناسان عمل درستی انجام میدهند. یک بام و چند هوا که نمیشود، هزینه ساخت واقعی یک چیزی باشد و هزینه ساخت برای حقالزحمه یک چیز دیگر و آخر سر هم خسارتی اگر اتفاق افتاد بر اساس هزینه واقعی از مهندس بگیرند.
دقیقا همان بلایی که سر اقتصاد در نتیجه ارز چند نرخی آمده بر سر صنعت ساخت و ساز و مهندسی و کیفیت ساخت هم داره میاد.
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
جاهای دیگه رو نمیدونم الان در تبریز از مدتها پیش هرکی بیمه تامین اجتماعی از جای دیگه براش بریزن، مجری یا سرپرست کارگاه نمیتونه بشه
و برای مجری گری و سرپرست کارگاه شدن حتما باید در طول مدت اجرا بیمه واریز کنی
جاهای دیگه غیر از زیر مجموعه ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری همه شون باید بیمه تامین اجتماعی بریزند
مگر اینکه یکی بدون بیمه کار کنه که قابل شناسایی نیست
یعنی اگر دستگاهی که زیر مجموعه ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری نباشد میتوانند مجری شوند؟ این قانون قبلا بود که هرکسی که حتی در شرکت خصوصی بیمه باشد نمیتواند پروانه اجرا دریافت کند. منظور از دستگاه اجرایی چیست؟ منظور از دستگاه اجرایی، هر نوع سازمانی و یا اداره و همچنین وزارتخانه ای است که برای احداث کردن تاسیسات عمرانی است و همچنین مسئولیت اجرا کردن آن را بر عهده دارند می باشد همچنین برای انجام این امور اعتباراتی را از طریق بودجه کل کشور دریافت می کنند این تعریف دستگاه اجرایی در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری هست بنابراین شامل ق ق و نیروهای مسلح و قوه مقننه و ... هم میشه
با سلام به همه عزیزان مهندس دارای پروانه مجری ذیصلاح
از آنجا که حضور مجری ذیصلاح در پروژه های ساختمانی اجباری گردیده ، اخیرا شاهد تماس شرکتهای حقوقی و سازندگان محترم با دارندگان پروانه های مجری ذیصلاح می باشیم ، که خواستار برگه مجری ذیصلاح بصورت صوری می باشند. از آنجا که این امر دارای منع قانونی بوده و از طرفی به شرافت کاری و تعهد مهندسی عزیزان همکار خدشه های جبران ناپذیری وارد می نماید.از همه عزیزان مهندس دعوت می گردد به مجری ذیصلاح صوری” نه “ بگوییم.
براساس ماده یک و ده قانون عوارض سال ۱۳۸۱ همه عوارض وضع شده قبل سال ۸۱ ملغی اعلام شده اند حال چگونه مجلس با استناد به ماده ۳۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۷۴ بیمه مهندسان را در سال ۱۴۰۲ براساس عوارض ماخوذه از ماده منسوخ ۳۹ قانون مذکور تصویب نموده است. !!!
سلام خدمت ریاست قوه قضائیه و ریاست سازمان بازرسی کل کشور و ریاست ستاد پیشگیری از جرم قوه قضائیه اعضای شورای های انتظامی نظام مهندسی ها طبق ماده 32 قانون نظام مهندسی حق ندارن از پروانه اشتغال خود استفاده کنن این شورا ها چون وظیفه نظارتی دارن حق ندارن خودشون کار مهندسی انجام بدن قاضی این شورا نباید بساز بفروش باشه عالی ترین رکن نظام مهندسی خودش دارای فساد گسترده است حقوق ماهیانه هم تراز رئیس نظام مهندسی باید برای این اعضا تعیین بشه تا مجبور نباشن رشوه بگیره و مستقل باشن و درست و قانونی به شکایت ها رسیدگی کنن این فاجعه رو وزارت راه شهرسازی و رئیس کل دادگستری ها باید فورا رسیدگی کنن دلیل این حجم از فساد در حوزه ساخت ساز و نظام مهندسی ها همین موارد است در خصوص کمسیون ماده 100 شهرداری ها هم باید این موارد رعایت بشه وگرنه دادستان ها مکلف هستند طبق بند بو پ ماده 290 و ماده 295 و ماده 122قانون مجازات اسلامی به عنوان شروع به قتل عمد این موارد رو تحت تعقیب قضایی بگذارند عدم رعایت مقررات مهندسی منجر به قتل مردم شده است و باید هر دادستانی کوتاهی کرد دادستان کل کشور آنرا تحت تعقیب قضایی قرار دهد وقوع متروپل و قتل عمد مردم نباید تکرار بشه وقتی شورای انتظامی فاسد جنایت کار باشه بقیه مهندسین هم جرات ندارن قانون رو اجرا کنن
در قانون بیمه جدید علاوه بر وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی استفاده از ظرفیت های وزارت مسکن و شهرسازی هم دیده شده.
به نظر من استفاده از ظرفیت نظارت مستمر ناظرين (سازه، معماری، مکانیک، برق) برای پاییش و صحت حضور کارگر ساختمانی دارای بیمه و گواهی مهارت فنی می تونه بسیار به این قضیه کمک کنه...
به هر حال هر کدام از ناظرين با عوامل کار مربوط به رشته خودشون آشنا و درگیر هستند و می تونند تایید کنند که مثلا این تعداد کارگر با این مشخصات در مدت زمان مشخصی در یک پروژه کار کردند.
ممنوعیت استفاده از پروانه اشتغال افراد بازنشسته با سن بیشتر از ۶۰ سال چون به دلیل کهولت سن نمی توانند سرساختمان حاضر شده و از طبقات و ستون ها و سقف ها بازدید کنند پس امضافروشی میکنند
باید تمام پروژه های ساختماني و تجاری که از شهرداری ، پروانه نوسازی و تخریب میگیرند در سامانه اینترنتی به عموم مردم عرضه شوند و ناظر و مجری و طراح و آزمایشگاه خاک و بتن این پروژه ها در معرض دید عموم قرار گیرند تا مثلا مشخص شود کدام یک از اعضای هیات مدیره یا کارمندان سازمان نظام مهندسی و شهرداری و اداره راه و شهرسازی و... در دوران مسئولیت خود در سازمان نظام مهندسی ، کار نظارت ساختمان گرفتند ( بر خلاف قانون منع تعارض منافع ) و توبیخ شوند
عضویت در سازمان نظام مهندسی یکپارچه و سراسری شود و در همه خدمات مهندسی ( ارجاع نظارت و ارجاع خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن و ارجاع طراحی و ... )سرویس لازم را به مهندسان ارائه دهد.
مبحث دوم، آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و دستورالعمل نحوه فعالیت سازندگان مسکن و ساختمان روی این نکته تاکید دارن که کلیه ساختمانهای مشمول قانون نظام مهندسی باید توسط مهندس مجری ساخته بشه ولی متاسفانه در شهر اصفهان ، مجری ذیصلاح اجباری نشده هنوز
با حضور یک شخص در شرکت، شاهد ظرفیت اشتغال حقوقی ۳۵کار و ۷۰هزارمترمربع، در مقابل ظرفیت اشتغال حقیقی پایه یک، ۸کار و ۱۶۰۰۰مترمربع هستیم؛ این چنین ظرفیت اشتغال بالا در برابر کمترین توجه به حقوق اشخاص حقیقی، به تعرفه شکنی و افت کیفیت خدمات مهندسی در ساخت و ساز ختم می شود.لذا خواستار انقباض ظرفیت اشتغال شرکت های حقوقی، متناسب با تعداد اشخاص حقیقی هستیم.
نقشه اجرایی توسط مهندسی طراحی میشود که کارمند شهرداری هست و راه های دور زدن قانون را میداند، متاسفانه بر خلاف قانون منع تعارض منافع که استفاده کارمندان شهرداریها از پروانه و مهر نظام مهندسی را ممنوع کرده ، شاهدهستیم که اغلب کارمندان شهرداری با پروانه و مهر نظام مهندسی خود ، کار طراحی و نظارت میگیرند
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
مدرک دکترای جناب حمزه شکیب که از هندوستان گرفته ، قابل قبول و معتبر نیست .
داود دانشگر ( بخوانید نفر سوم تیم شکیب ) از وزارت راه و شهرسازی به شورای انتظامی نظام مهندسی کشور رفت و با حضور
کارمندان شورای مرکزی نظام مهندسی کشور در شورای انتظامی کشور موافقت کرد و در پاداش خوش رقصی اش، شد رئیس شورای انتظامی.
اغلب مجریان حقیقی بیکار هستند چون یک شرکت مجری حقوقی انبوه ساز پایه ۳ به تنهایی ۶ کار همزمان میگیرد و این ظرفیت اشتغال بالای شرکت های حقوقی باعث بیکاری مجریان حقیقی شده
اگر نميتوانيد يا نميخواهيد مجري را واقعي كنيد اعلام رسمي كنيد تا مهندسان ناظر خودشان در كنار حق الزحمه كم نظارت ، حق الزحمه مجري همان ساختمان را هم قبول كنند تا هم شركت هاي صوري كار بدون زحمت كسب مال نكنند و همچين كار اصولي تر انجام شود.
در متن لایحه پیشنهادی دولت، کارکنان دستگاه اجرایی، حتی از اشتغال به عنوان ناظر حقیقی و یا نماینده ناظر حقوقی منع شده بودند.?
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۲ آبان ۱۴۰۲
چرا با حذف کلمه ناظر از متن فوق راه رو برای تبدیل نظام مهندسی به حیات خلوت کارمندان دولتی هموار کرده اند.
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
اول باید مدیرکل اداره راه و شهرسازی اراک توبیخ و عزل شود چون بر خلاف قانون مدیریت تعارض منافع ، هنوز کارمندان اداره راه و شهرسازی اراک پروانه اشتغال نظام مهندسی خود را تودیع نکرده اند و در حال کار گرفتن با پروانه نظارت نظام مهندسی هستند !!!
در نظام مهندسی اراک ، برخی از کارمندان و اعضای هیات مدیره نظام مهندسی بر خلاف قانون منع تعارض منافع ، همزمان با عضویت در هیأت مدیره نظام مهندسی ، کار ۱۴۰۰۰ مترمربعی نظارت نظام مهندسی گرفتند و اداره راه و شهرسازی و سازمان بازرسی کل کشور در مقابل این تخلفات سکوت کرده اند
جناب آقای حمزه شکیب از دشمنان و مخالفان اجرای قانون منع تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی کشور است
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
با سلام
احتراماً ما جمعی از مهندسان فعال اعتراض خود را نسبت به تصمیمات پیشین وزارت راه و شهرسازی را به قرار ذیل اعلام می داریم:
۱. نظر به اعمال شاخص تعدیل شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه در دستمزد خدمات مهندسی اعلامی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان قاعدتاً وزیر راه و شهرسازی بایستی این شاخص رسمی حوزه مهندسی را ارج نهد و به اعتراض چند ساختمان ساز ناآگاه از امور فنی-مهندسی اهمیت ندهد.
امیدواریم که دستمزد ۱۴۰۲ مهندسان با احتساب شاخص تعدیل ۶ماهه دوم ۱۴۰۱ ملاک نظر وزارت باشد تا رویه های مهندسی کشور حفظ گردد و مهندسان از شکاف طبقاتی دستمزدشان با سایر اقشار بیشتر متضرر نشوند.
مقامات پیشین وزارت راه و شهرسازی ، در راستای مقابله با فساد شرکت های صوری، شیوه نامه سختگیرانه اما با ظرفیت اشتغال بالا تهیه کرده بودند. با حذف این مقررات سختگیرانه پیرو اجرای رای دیوان عدالت اداری، ظرفیت اشتغال بالا کماکان به قوت خود باقی ماند. بطوریکه با حضور یک شخص در شرکت، شاهد ظرفیت اشتغال حقوقی ۳۵کار و ۷۰هزارمترمربع، در مقابل ظرفیت اشتغال حقیقی پایه یک، ۸کار و ۱۶۰۰۰مترمربع هستیم؛ این چنین ظرفیت اشتغال بالا در برابر کمترین توجه به حقوق اشخاص حقیقی، به تعرفه شکنی و افت کیفیت خدمات مهندسی در ساخت و ساز ختم می شود.لذا خواستار انقباض ظرفیت اشتغال شرکت های حقوقی، متناسب با تعداد اشخاص حقیقی هستیم.
مجریان نظام مهندسی باید شناسنامه دار شوند و مجهز به دستگاه GPS شوند تا حضور روزانه خود سرساختمان را به نظام مهندسی و شهرداری اطلاع دهند و از امضافروشی و پروانه فروشی آنها با قیمت ناچیز جلوگیری شود
در گذشته اکثر پروندهها و پروانههای صادر شده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع میشد و در بررسی این فرایند مشخص شد که عدم وصول گزارش مهندسین ناظر یکی از اسباب تخلفات است. با سامانهای اینترنتی که طراحی و راه اندازی میشود گزارش مهندسین ناظر به صورت مستقیم توسط این سامانه در اختیار مسئولین فنی شهرداری قرار میگیرند
هرگونه مراودات مالی بین مالکان و آزمایشگاه ها باید متوقف شود ، باید تعرفه خدمات آزمایشگاهی توسط مالکان به حساب نظام مهندسی واریز شود و سپس این تعرفه توسط نظام مهندسی به حساب آزمایشگاه ها واریز شود تا مانع تخفیف گرفتن مالکان از آزمایشگاه ها بشویم .
در شهر اراک اغلب آزمایشگاه های خاک و بتن نظام مهندسی بیکار هستند چون سامانه ارجاع کار بین آزمایشگاه ها وجود ندارد و برخی آزمایشگاه داران از طریق رابطه بازی با مالکان ، تخفیف دادن نجومی به مالکان ، تمام کارهای آزمایشگاهی خاک و بتن را تصاحب میکنند
به دلیل نبود سامانه ارجاع کار مجریان و متاسفانه ظرفیت اشتغال بالای مجریان ، برخی دفاتر طراحی به دلالی و کارچاق کنی برای مجریان اقدام میکنند و این ناعادلانه است
چرا به مهندسان عمران و کارشناسان معماری فقط یک صلاحیت مجری داده میشود ؟ ؛ در حالیکه شرح وظایف دو رشته متفاوت است ، باید ترتیبی اتخاذ شود که مجری معماری ( نما ) از مجری سازه ( عمران ) تفکیک شده و ۲ صلاحیت جدا صادر شود
متاسفانه نحوه برخورد آقای شاکری و سایر نمایندگان مجلس با مشکلات نظام مهندسی مثل برخورد آقای منادی سفیدان نماینده تبریز با مشکلات معلمان است ، متاسفانه هیچ شناختی از مشکلات سازمان نظام مهندسی و نحوه مواجه با آن ندارند
متاسفانه علیرغم افزایش چند برابری مهندسان عضو نظام مهندسي در چند سال اخیر و کاهش ساخت و ساز ولی ظرفیت اشتغال به کار مهندسان و شرکت های حقوقی نظام مهندسی ازسال ۷۴ تا الان ثابت مانده و متناسب با افزایش تعداد مهندسان ، این ظرفیت اشتغال به کار کاهش داده نشده
استفاده از هوش مصنوعی در ارجاع خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن بین آزمایشگاه های نظام مهندسی برای توزیع عادلانه کارها و جلوگیری از گرفتن چند کار همزمان توسط یک آزمایشگاه
فعالیت کارچاق کن ها و دلال های آزمایشگاهی متوقف شود
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
برای جلوگیری از تصاحب چند کار همزمان توسط شرکت های مجری حقوقی صوری ، باید شرکت های مجری حقوقی به نوبت کار بگیرند
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
حق الزحمه خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن باید توسط مالکان ساختمان به حساب نظام مهندسی واریز شود و سپس این پول توسط نظام مهندسی به حساب شرکت های آزمایشگاهی خاک و بتن انتقال داده شود ، چون خدمات آزمایشگاهی یک امر حاکمیتی و نظارتی هستند باید ارتباط مستقیم مالی بین شرکتهای آزمایشگاهی و مالکان ساختمان قطع شود
مهندسان مجری باید حضور تمام وقت سرساختمان داشته باشند و ۸ ساعت حضور روزانه یا ۴۴ ساعت حضور تمام وقت سرساختمان را از طریق دستگاه GPS ثبت کرده و به نظام مهندسی ارائه دهند
اغلب شرکت های آزمایشگاه خاک و بتن در شهر اراک صوری هستن و مدیرعامل و اعضای امتیاز آور شرکت هیچ حضور فیزیکی در آزمایشگاه ندارند و از همه بدتر اینکه این آزمایشگاه ها با اجاره پروانه سایر مهندسان تشکیل شدند که هیچ سواد و تخصص و دانشی در انجام آزمایشات خاک و بتن ندارند و مالکان آزمایشگاه این کارها را انجام میدهند
برای جلوگیری از فعالیت مجریان صوری باید دستگاه GPS در اختیار مهندسان مجری نظام مهندسی قرار گیرد تا حضور یا عدم حضور خود سرساختمان ها را ثبت کنند و به نظام مهندسی و شهرداری اعلام کنند .
ظرفیت اشتغال شرکت های مجری حقوقی کاهش یابد تا هیچ شرکتی بیکار نماند و هیچ شرکتی چند کار همزمان نداشته باشد
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
بابت غیبت های یک عضو هییت مدیره سازمان استان فارس کار شده.
اگر قرار است غیبت ۵ماهه یک عضو هییت مدیره با مصوبه شورای مرکزی موجه محسوب شود خوب سایر اعضای هییت مدیره فارس یا باقی استان ها هم ۵ ماه بروند فرنگ و شورای مرکزی غیبتشان را موجه کند.
-آقای شجاع رییس حراست وزارت راه و شهرسازی امکانش هست فشاری به شورای مرکزی بیاورید تا تصویر کامل صورتجلسات شورای مرکزی منتشر گردد(در حال حاضر گزینشی و به شکل متن منتشر می شود و مثلا مصوبه غیبت موجه یا غیرموجه عضو هییت مدیره فارس را در سایت نمیبینیم) تا بلکه معیار و دلایل موجه شدن غیبت اعضای هییت مدیره استان ها را بدانیم؟؟؟
ارجاع خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن نظام مهندسی توسط وزارت راه و شهرسازی ، از تصاحب چند کار همزمان آزمایشگاه خاک و بتن توسط شرکت های آزمایشگاهی جلوگیری به عمل می آورد
درصد قبولی در آزمون نظام مهندسی ساختمان براساس نیاز استان و شهرهای استان متفاوت شود. مثلا درصد قبولی آزمون نظارت عمران تهران بشود ۷۰ اما درصد قبولی نظارت برق مسجدسلیمان بشود ۴۰. +البته ممکن است مهندس برقی در مسجدسلیمان یا مهندس عمرانی در خاش یا مهندس معماری در قوچان یا ... نمره ۸۰ درصد را کسب نماید. خوب نمی توان راه را بر این مهندس با استعداد بست و از او تعهد خدمت مهندسی ۲۰ ساله در این شهر گرفت. تعهد را از مهندسانی باید گرفت که با آوانس قبول شدند یعنی اشخاصی با نمره بین ۴۰ تا ۵۰ -اعداد بالا و شهرها همه مثل است. کشف نیاز مهندسی و ظرفیت خدمات مهندسی هر شهر باید حساب شده باشد تا نمره قبولی هم حساب شده باشد. انشاءالله که آقای عباسی معاون مسکن و ساختمان وزارت با حسن نظر نسبت به این پیشنهاد اقدام نمایند تا یک تحول را شاهد باشیم.
استعلام از وزارت راه وشهرسازی درخصوص اولویت نظارت پرونده ای که خدمات طراحی آن را دفاتر حقوقی انجام داده است.
طبق نظر وزارت راه وشهرسازی،اشخاص حقوقی با صلاحیت طراحی و نظارت،در طی سال فقط یکبار ودر صورتی که از نظر امتیاز بالاتر از سایر کاندیدشوندگان آن پروژه باشند می توانند آن پروژه را(که خود طراحی کرده اند) نظارت نمایند.
درصورتی که این پروژه ها خارج از سیستم ارجاع نظارت به دفاتر ارجاع شده باشد این کار غیرقانونی است و باید هیئت مدیره ها پاسخگو باشند.
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
تعارض منافع یکی از مهمترین چالش های پیش روی نظام مهندسی است و وقتی شرکت آزمایشگاه خاک و بتن نظام مهندسی یا مجری حقیقی و حقوقی از یک سو باید حقوق و دستمزد خود را از کارفرما دریافت کند و از سوی دیگر تخلفات ساخت و ساز همان کارفرما را اعلام کند این یک تناقض در انجام وظیفه ی نظارت صحیح با منافع شخصی است.
مجری نباید ناظر کار خود باشد . گاها دیده شده که برخی مهندسان ناظر ، سند زمین را به نام همسر و فرزندان خود ثبت میکنند تا به نام آنها جواز ساخت بگیرند و بر پروژه خانواده خودشان نظارت کنند که این خلاف قانون منع تعارض منافع است
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
اعضای هیئت رئیسه و هیئت مدیره و همچنین بازرسان سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها اجازه حضور در شرکتهای حقوقی خدمات مهندسی به هر شکل اعم از سهام داری، مدیریت یا امتیازآوری منع شوند.
با همکاری اداره ثبت و اپلیکیشن موبایل GPS میتوان موقعیت پروژه های ساختماني را در سیست موقعیت یاب جهانی ثبت کرد ( GIS )و حضور یا عدم حضور مهندسان مجری یا ناظر سرساختمان را ثبت کرد.
اگر مشکل غیبت مهندسان سرساختمان ( امضافروشی) مهندسان حل شود ، میتوان برای صدها هزار مهندس شغل پایدار و دایمی ایجاد کرد
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۲
نباید هیچ گونه رابطه مالي بین کارمندان سازمان بازرسی کل کشور و سازمان نظام مهندسی وجود داشته باشد
. پروانه نظارت کارمندان سازمان بازرسی کل کشور باید ابطال شود . به نظر شما کارمند سازمان بازرسی کل کشور که کار نظارت ۳۰۰۰ مترمربعی از نظام مهندسی میگیرد( معادل ۲۰۵ میلیون تومن) میتواند نمیتواند تخلفات مدیران سازمان را نادیده بگیرد ؟
چرا ریاست سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی هیچ اقدامی در برخورد با شرکت های آزمایشگاهی خاک و بتن صوری نظام مهندسی انجام نمیدهند؟ شرکت هایی که با اجاره کردن پروانه سایر مهندسان تاسیس شدند و هیچ حضور فیزیکی در محل آزمایشگاه ندارند
: با توجه به وظیفه مهم سازمان ها در خصوص نظارت بر حسن خدمات مهندسی و حضور مجریان و ناظرین در کارگاه های ساختمانی و امکان رصد و گزارش گیری از آن، می توان از فناوری نرم افزار هوش مصنوعی کمک گرفت .
پرداخت هرگونه اضافه کاری به کارمندان سازمان نظام مهندسی اراک تعطیل شود چون سازمانی که پنج شنبه ها تعطیل است حتی ساعات موظفی خود را در طی هفته ارائه خدمات نمیدهد پس اضافه کاری ماندن کارمندان نظام مهندسی هیچ توجیهی ندارد
قرار بود تا ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی با استفاده از ظرفیت ماده 39 قانون نظام مهندسی ساختمان اصلاح شود تا به این ترتیب مهندسین نیز ذیل این بند قانونی مشمول باشند.
پروانه اشتغال نظام مهندسی تک تک کارمندان ادارات راه و شهرسازي باید ابطال شود تا نتوانند با رانت و رابطه بازی ، کارهای بزرگ نظارت و طراحی بگیرند . این یعنی منع تعارض منافع
ناظران کارهای ساختمانی با متراژ بیشتر از ۳۰۰۰ مترمربع در معرض دید عموم مردم قرار گیرد تا همگان بدانند کارهای بزرگ و پولساز توسط چه مهندسانی تصاحب میشوند و این مهندسان چه نوع فامیلی و رفاقتی با اعضای هیات مدیره نظام مهندسی دارند .
در عصر فناوری باید حضور تمام وقت اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاهی خاک و بتن در محل آزمایشگاه از طریق دستگاه حسگر اثر انگشت یا دستگاه GPS موبایلی کنترل شود.
شرکت های آزمایشگاهی باید تابع قانون کار شوند تا بازرسان اداره کار و بازرسان سازمان بیمه تامین اجتماعی بتوانند حضور یا عدم حضور مدیرعامل و اعضای شرکت های آزمایشگاهی را کنترل کنند .
سامانه ارجاع نظارت نظام مهندسی به سامانه دادستانی و اداره کار و سازمان بازرسی کل کشور و ادارات راه و شهرسازی استان ها متصل شود تا ناظران و طراحان و مجریان همه پروژه هایی که از شهرداری پروانه ساختمانی گرفتند برای عموم مردم قابل عرضه باشد تا برخی کارمندان مهندسان نتوانند بر خلاف قانون منع تعارض منافع ، کار بگیرند
تا برخی کارمند مهندسان یعنی مهندسانی که شغل دولتی و درآمد مادام العمر و عیدی و پاداش و سنوات و بیمه و ... دارند ولی باز هم از سهمیه های نظارت و طراحی و اجرا نظام مهندسی استفاده میکنند و کار از نظام مهندسی میگیرند
ناشناس
۰۸:۲۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
خیلی خنده داره که از عضو هیات مدیره نظام مهندسی شهرستان ا... در هنگام انتخابش به این سمت ، تعهد محضری میگیرند که کار نظارت و طراحی و اجرا در دوره مسئولیتش قبول نکند !! ولی با تعجب می بینیم عضو هیات مدیره نظام مهندسی علیرغم دریافت حقوق ماهانه ۶۰ میلیون تومانی ، به این حد اکتفا نکرده و کار نظارت ۱۴۰۰۰ مترمربعی تعاونی مسکن پالایشگاه در خیابان هپکو را برداشته !!!
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
در حالیکه هزاران نفر از مهندسان پروانه دار پایه ۳ نظارت و اجرا نظام مهندسی بیکار هستند ، چرا سرپرست کارگاه از بین مهندسان فاقد پروانه انتخاب میشود؟
پیگیری اعضای نظام مهندسی استان اصفهان در خصوص تخلفات صورت گرفته در مجمع بهمن ماه سال گذشته این سازمان نتیجه داد.
با توجه به تعلل و کوتاهی مدیر کل فعلی راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص ابطال مجمع مذکور، مدیر کل حقوقی وزارت راه و شهرسازی با ارسال نامه ای علاوه بر ابطال مجمع، موضوع عزل هیات مدیره را مطرح نموده است.
امیدواریم مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، در این زمینه شفاف سازی انجام دهند.
شیوه نامه قبلی طراحی و نظارت اشخاص حقوقی شرایط سختگیرانه داشت. به بهانه اصلاح، شرایط سخت رو حذف و کلا کارها رو تقدیم شرکتهایی کردند که به راحتی مثل قارچ سمی در حال تکثیرند.
شکیب و شورای مرکزیش کمکی نمیکنن.
ایشون حامی شیوه نامه فعلی هست و جلسات متعدد و مذاکره با وزارتخانه هم بازی برای فریب اعضا و تطهیر خودش هست.
اگر توجه کرده باشید اقدامات شکیب همه در راستای کمتر شدن سهم اعضا از کارهاست. همونطور که در خفا در تلاش برای ابطال بخشنامه تعارض منافعه.
برقراری لینک سامانهای سازمان نظام مهندسی تهران با شهرداریهای تابع استان تهران
-اگر تخلفات این مجری ها برای شورای انتظامی مسجل شده ، قاعدتا باید ناظر این ساختمان ها هم محکوم شود. چرا که ناظر بایستی عدم حضور مجری در کارگاه را گزارش میکرده و ترک فعل این گزارش از سوی ناظر یک تخلف است.
ماده ۳۹ قانون نظام مهندسی ساختمان
انتشار کارکرد اعضای سازمان نظام مهندسی البته تبعاتی هم دارد. بلافاصله از سوی نهادهای نظارتی مثل اداره کل راه و شهرسازی و برخی اعضای سازمان نظام مهندسی، این سوال مطرح شد که چرا برخی اعضای حقیقی و حقوقی به مراتب از دیگر اعضا بیشتر کار دریافت کردند.؟
-چگونه مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل ، سرپرست کارگاه یک ساختمان شده؟ سرپرست کارگاه که شاغل تمام وقت است و قطعا شاغلین دولت ، نمیتوانند مجری یا سرپرست کارگاه ساختمان شوند. آیا راه و شهرسازی نظارتی بر انسداد پروانه شاغلین در سامانه سازمان استان اردبیل دارد؟
-جالب اینجاست همان ایام یک کار نظارت هم اخذ شده. در حالیکه شخص مجری یا سرپرست کارگاه دیگر نمی تواند با پروانه اش طراحی یا نظارت بگیرد. آیا راه و شهرسازی نظارتی بر انسداد پروانه مجریان و سرپرست کارگاه ها در سامانه سازمان استان اردبیل دارد؟
-اینکه بعدا در کاری ناظرهماهنگ کننده شده که دیگه نوبر است.
اما پرسشی ار آقای محمدی ادیب ، مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل: وقتی پیج اینستاگرام شما توسط ادمین اداره می شود چگونه باور کنم شما به عنوان سرپرست کارگاه حضور تمام وقت در کارگاه ساختمانی را دارید؟؟؟
دقیقا همان بلایی که سر اقتصاد در نتیجه ارز چند نرخی آمده بر سر صنعت ساخت و ساز و مهندسی و کیفیت ساخت هم داره میاد.
و برای مجری گری و سرپرست کارگاه شدن حتما باید در طول مدت اجرا بیمه واریز کنی
جاهای دیگه غیر از زیر مجموعه ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری همه شون باید بیمه تامین اجتماعی بریزند
مگر اینکه یکی بدون بیمه کار کنه که قابل شناسایی نیست
از آنجا که حضور مجری ذیصلاح در پروژه های ساختمانی اجباری گردیده ، اخیرا شاهد تماس شرکتهای حقوقی و سازندگان محترم با دارندگان پروانه های مجری ذیصلاح می باشیم ، که خواستار برگه مجری ذیصلاح بصورت صوری می باشند. از آنجا که این امر دارای منع قانونی بوده و از طرفی به شرافت کاری و تعهد مهندسی عزیزان همکار خدشه های جبران ناپذیری وارد می نماید.از همه عزیزان مهندس دعوت می گردد به مجری ذیصلاح صوری” نه “ بگوییم.
براساس ماده یک و ده قانون عوارض سال ۱۳۸۱ همه عوارض وضع شده قبل سال ۸۱ ملغی اعلام شده اند حال چگونه مجلس با استناد به ماده ۳۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۷۴ بیمه مهندسان را در سال ۱۴۰۲ براساس عوارض ماخوذه از ماده منسوخ ۳۹ قانون مذکور تصویب نموده است. !!!
به نظر من استفاده از ظرفیت نظارت مستمر ناظرين (سازه، معماری، مکانیک، برق) برای پاییش و صحت حضور کارگر ساختمانی دارای بیمه و گواهی مهارت فنی می تونه بسیار به این قضیه کمک کنه...
به هر حال هر کدام از ناظرين با عوامل کار مربوط به رشته خودشون آشنا و درگیر هستند و می تونند تایید کنند که مثلا این تعداد کارگر با این مشخصات در مدت زمان مشخصی در یک پروژه کار کردند.
ظاهراً سال آینده هم مهندسین باید با تعرفه قیمت ساخت متری ۴ میلیون زندگی رو سپری کنند!
مبحث دوم، آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و دستورالعمل نحوه فعالیت سازندگان مسکن و ساختمان روی این نکته تاکید دارن که کلیه ساختمانهای مشمول قانون نظام مهندسی باید توسط مهندس مجری ساخته بشه ولی متاسفانه در شهر اصفهان ، مجری ذیصلاح اجباری نشده هنوز
طبق بند ب ماده ۵۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، صدور شناسنامه فنی ملکی که فرایند اخذ آن وظیفه مجری هست برای همه ساختمانهای در دست ساخت اجباری هست
کارمندان شورای مرکزی نظام مهندسی کشور در شورای انتظامی کشور موافقت کرد و در پاداش خوش رقصی اش، شد رئیس شورای انتظامی.
مجری که کار تمام وقت هست ،قبلا هم نمیتوانستند مجری بشن!!
احتراماً ما جمعی از مهندسان فعال اعتراض خود را نسبت به تصمیمات پیشین وزارت راه و شهرسازی را به قرار ذیل اعلام می داریم:
۱. نظر به اعمال شاخص تعدیل شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه در دستمزد خدمات مهندسی اعلامی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان قاعدتاً وزیر راه و شهرسازی بایستی این شاخص رسمی حوزه مهندسی را ارج نهد و به اعتراض چند ساختمان ساز ناآگاه از امور فنی-مهندسی اهمیت ندهد.
امیدواریم که دستمزد ۱۴۰۲ مهندسان با احتساب شاخص تعدیل ۶ماهه دوم ۱۴۰۱ ملاک نظر وزارت باشد تا رویه های مهندسی کشور حفظ گردد و مهندسان از شکاف طبقاتی دستمزدشان با سایر اقشار بیشتر متضرر نشوند.
بیمه مهندسان در کمیسیون تلفیق تصویب شد
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان؛ بیمه مهندسان امروز در کمیسیون تلفیق تصویب شد.
اگر قرار است غیبت ۵ماهه یک عضو هییت مدیره با مصوبه شورای مرکزی موجه محسوب شود خوب سایر اعضای هییت مدیره فارس یا باقی استان ها هم ۵ ماه بروند فرنگ و شورای مرکزی غیبتشان را موجه کند.
-آقای شجاع رییس حراست وزارت راه و شهرسازی امکانش هست فشاری به شورای مرکزی بیاورید تا تصویر کامل صورتجلسات شورای مرکزی منتشر گردد(در حال حاضر گزینشی و به شکل متن منتشر می شود و مثلا مصوبه غیبت موجه یا غیرموجه عضو هییت مدیره فارس را در سایت نمیبینیم) تا بلکه معیار و دلایل موجه شدن غیبت اعضای هییت مدیره استان ها را بدانیم؟؟؟
طبق نظر وزارت راه وشهرسازی،اشخاص حقوقی با صلاحیت طراحی و نظارت،در طی سال فقط یکبار ودر صورتی که از نظر امتیاز بالاتر از سایر کاندیدشوندگان آن پروژه باشند می توانند آن پروژه را(که خود طراحی کرده اند) نظارت نمایند.
درصورتی که این پروژه ها خارج از سیستم ارجاع نظارت به دفاتر ارجاع شده باشد این کار غیرقانونی است و باید هیئت مدیره ها پاسخگو باشند.
. پروانه نظارت کارمندان سازمان بازرسی کل کشور باید ابطال شود . به نظر شما کارمند سازمان بازرسی کل کشور که کار نظارت ۳۰۰۰ مترمربعی از نظام مهندسی میگیرد( معادل ۲۰۵ میلیون تومن) میتواند نمیتواند تخلفات مدیران سازمان را نادیده بگیرد ؟
با توجه به تعلل و کوتاهی مدیر کل فعلی راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص ابطال مجمع مذکور، مدیر کل حقوقی وزارت راه و شهرسازی با ارسال نامه ای علاوه بر ابطال مجمع، موضوع عزل هیات مدیره را مطرح نموده است.
امیدواریم مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، در این زمینه شفاف سازی انجام دهند.
شکیب و شورای مرکزیش کمکی نمیکنن.
ایشون حامی شیوه نامه فعلی هست و جلسات متعدد و مذاکره با وزارتخانه هم بازی برای فریب اعضا و تطهیر خودش هست.
اگر توجه کرده باشید اقدامات شکیب همه در راستای کمتر شدن سهم اعضا از کارهاست. همونطور که در خفا در تلاش برای ابطال بخشنامه تعارض منافعه.