...یا آشکارا دشمن این آب و خاک و آبادانی این کشورند یا منافع زود بازده شان در خطر است این طرح اگر اجرا بشود کل ایران دارای آب و هوای مدیترانه ای میشود. چیزی بنام بیکاری و بی آبی نخواهد بود کسانی هستند که ذهن دگماتیست شان پر از افکار منفی است بطورمثال کسی که جیره خوار اقلیم کویری ایران است یقینا با اقلیم آبی منافع سرشارش به خطر خواهد افتاد و حتی خواهد گفت باقیمانده آب دریاچه ارومیه را هم خشک کنیم و آنجاراهم تبدیل به کویر کنیم مثل این افراد مثل مرده شوی است که همه مردم را مرده آرزو میکند تا کاروبارش بگیرد. تا حالا کی مسئولین کشور برای اجرای یک طرح مهم به نظر مردم رجوع کرده اند که این هم دومی باشه؟.
باسلام.
امیدوارم اگر قرار شد این طرح انجام بشه، قبلش چندتا کار انجام بشه؛ در حین انجام و بعدش هم همینطور.
1- بررسی مضرات و فواید پروژه به طور چشم گیر و نیز بررسی احتمال حوادث و اتفاقات حین انجام و بعد از انجام و...
2- آگاه کردن (اطلاع رسانی مناسب و به موقع) و اطمینان دادن به مردم در تمام مراحل و....
3- دلسوزی و دقت در انجام کار (به فکر پرکردن جیب خود نبودن) و.....
4- و امیدوارم این طرح مثل تولید برق از انرژی هسته ای ، آب شیرین کردن با انرژی هسته ای و احیاء دریاچه ارومیه و ..... نباشد که زمان انجام و پایانشان مشخص نیست.
و......
مطمئنم اگر کمی فکر کنم یا شما فکر کنید یا مسئولین و مهندسین و دانشمندان فکر کنند؛ موارد بسیاری برای در نظر گرفتن پیدا میکنیم که با توجه و دقت بهشون، شاید از انجام این پروژه هیچ ایرانی پشیمان نشود.
با سلام
متآسفانه دوستان وقت خود را به بطالت صرف می کنند و می گویند که دیگران نمی فهمند یا عامل دشمن هستند. ای دوست عزیز، حیف نیست بیهوده بر سر مسائل نشدنی مجادله می کنید. پیشنهاد ایجاد کانال آبی بین دریای عمان و مازندران یک خواب و خیال بیش نبوده . لطفاً مطالعه کنید سپس به ایراد سخن بپردازید.
با سلام نکته جالب اینه که هر کسی اینجا خودشو کارشناس فرض میکنه و بقیه رو نقد میکنه
لازمه خدمت همه دوستان عرض کنم که اگر و البته اگر این طرح بخواد عملی بشه باید تیم کارشناسی از چند ده رشته تحصیلی روی جوانب این پروژه رویایی کار کنن و اگر به این اجماع رسیدن اونوقت اجرا بشه
کشاورزی، محیط زیست، نظامی و امنیتی، اکوتوریسم، راه و ترابری، راه و شهرسازی، اقتصاد و.... اجرای این پروژه و در پی اون هزینه های اجرا و نگهداری این کانال باید توجیه اقتصادی داشته باشه
تا بحال کانالی به طول بیش از 1000 گیلومتر هیچ جای دنیا حفر نشده و مدلی که برای این پروژه طرح ریزی میشه نظیری در جای دیگه دنیا نداره
توان کشور ایران هم بدون تعصب برای اجرای این پروژه محدوده چ از نظر مهندسی و تکنیکی و چ از بعد مالی و بعد از تمام این موارد باید از نظر سیاسی دید در آینده ممکنه که کشورهای همسایه ما برای بی ارزش کردن این طرح چ راهکارهایی دارن تا ارائه بدن چون ممکنه همین کار موجب بشه که کلا این طرح بیهوده جلوه کنه
این طرح در اجرا شدنش خیلی تردید هست و با مرگ بر آمریکا، ما تو دهن میزنیم برخی از دوستان یا خوشبینی مفرط برخی دیگر از دوستان که این کانالو میزنیمو تو پول شنا میکنیم نمیشه مملکت رو برنامه ریزی کرد
مشکل ما از درون کشوره نه جای دیگه بیایم خودمونو برای فرهنگی مبتنی بر کار و تلاش بی وقفه و تخصص گرایی توام با تعهد آماده کنیم و از تمام ظرفیت های کشور در سراسر جهان با درایت و هوشمندی در تمام عرصه ها استفاده کنیم و با پرهیز از دعوا های بیهوده و بی پایه و اساس توان خودمونو برای رفاه نسل حاضر ( نسل مظلوم و درد کشیده) و آینده بکار بگیریم
فکر این جوون ایرانی که اکثرا تحصیل کرده و دلسوز وطن هستن رو بکار بگیریم و اونجایی که توانشو نداریم هم با پذیرش نقطه ضعف از سایر متخصصین دنیا استفاده کنیم و از این موارد به عنوان کلاس آموزشی برای متخصصین خودمون استفاده کنیم در پناه الطاف الهی مستدام باشید.
سلام این طرح نه کشور رو تجزیه می کنه نه محیط زیست رو نابود می کنه تا جایی من شنیدم اب نشانه ابادانیه .قرارم نیست که این ابراه در خدمت منافع روسیه باشه چون شکر خدا نظام به لطف درایت وشجاعت رهبری عزیز و اقتدار نیروهای مسلح کشور توانایی دفاع از استقلال وتمامیت ارضی کشور را دارد وجای هیچگونه نگرانی نیست. این طرح می تونه اقتصاد کشور رو نجات بده حق دریافت ترانزیت ٬منافع استراتژیک٬ جذب توریست٬ جذب سرمایه خارجی ٬ ایجاد چند میلیون شغل همه از مزایای این طرح بزرگه .انشا الله که هر چه زودتر اجرا بشه.
400 سال بعد، کلاس تاریخ مدرسه "شهدای کانال آب خزر خلیج فارس".
دبیر: درجلسه قبل گفتیم که دولت ها ی صده های گذشته به چهار دسته تقسیم میشن:
دانش آموز: آقا ما بگیم، آقا ما بگیم.
دبیر: بگو جانم.
دانش آموز، دسته اول اونهایی که همش از دولتای قبلی انتقاد می کنن، تا عمرشون سر بیاد.
دبیر: مثل کدوم دولت؟
دانش آموز: دولت تتتت ببخشید آقا توک زبونمونه ...
دوباره دانش آموز: دسته دوم دولتهایی هستن که اونقد کار کارشناسی می کنن تا اجلشون سر برسه مثل دولت ... دسته بعدی اونهایی هستن که خیلی خلاقانه خیال پردازی میکنن ودایم قول خیالاتشون رو به مردم میدن مثل ....
واما دسته آخر، که یکی از گونه های نادر هستن؛ دولت های عملگرا واهل اقدام نام دارند مثل دولت هایی که همیشه متهمن!
دبیر: خوب بچه ها چنبارگفتم سر کلاس تاریخ حرف سیاسی نزنین!
وای خدای من! یعنی شما تصور میکنید چهارصد سال دیگه هم، هنوز قانون حقوق شهروندی تصویب نشده است...
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام ناشناس. تنم بیرون ریخت، مور مور شدم. چقده استریلی. چطور قدیما دونستن حق مردم بود وهرکی باید توهرچی سرک میکشید ومردم قیم نمی خواستنو ....، یوهو حالا که دولت اصلاحاتی اومده دیگه هیچی به مردم ربطی نداره، راجع به هسته ای باید بزگترا تصمیم بگیرن، همه چیزو کف خیابون نریزن، دولت جمهوری اسلامی باید تصمیم بگیره ونظر من وتو که هیچ نظر مجلسم هم مهم نباشه.
مردم خوب! ما باید بدونیم هر وخ از ما بهترون بیان، دیگه ما حق دونستن وفهمیدن وسرک کشیدن ونظر دادن و... نداریم. چرا؟ لابد چون کدخدا تصمیم می گیره. بعضیا جامعه مدنیشون مثل داهاتای قدیم هنوز سنتی عمل میکنن ونظام کدخدایی دارن!
اولش که خواب دیدید خیر باشه بعدش بب فرض محال که این کار عملی بشه لازمه به اونایی که می گن باعث تزریق آب به کویر میشه بگم که این حالت عکس داره آخه در قسمت کویر سطح آب زیرزمینی بالاتر از سطح دریا می باشد و با حفر این کانال عمیق آب زیزمینی این مناطق به کانال وارد شده و به دریا خواهد رفت
سلام و خسته نباشید میگم به دوستان اخه من نمیدونم مردم چرا باهم میجنگن این دولت جمهوری اسلامی هستش تصمیم میگیره مارو سنه نه با نظر منو شما دولت عمل نمیکنه که خودشون بهتر میدونن چه کاری انجام بدن یا ندن واسه هر کاری هم کاردانی گذاشته شده امریکا جون برو دم در خودتون بازی کن اینجاخونه ی ماست آفرین کوچلو یه بارم این ورا پیدات بشه میام به مامانت میگم هااااا
با سلام ..این طرح واقعا عالی هست .بخاطر خشکسالی بعضی از شهر ها میشود از این اب استفاده کرد مخصوصا واسه کشاورزی...دوستان اول قرصاتون رو بخورین بعد حرف بزنید
آره احمدی رفسنجانی جان، خوبه موافقم اسمشو بذارن برجامی دوباره،
بعدش هر 4 سال که طرح تموم نشد رییس جمهوری بعد میاد دوباره افتتاحش میکنه، اسمشو میذاره برجامی سه باره وهمینطوری ادامه میدیم ...
تا انشالله در دهه های آتی ببینیم به برجام چندباره میرسیم!
کشور ایران که آبهای آزاد داره و نیازی به این کانال نداره .پس ما به خطر روسها هرگز نمیذاریم کشور را نابود و طبیعت ایران را به هم بزنند و ایران را دو تکه کنند . ما حاضریم برای روسها ترانزیت ریلی داشته باشیم و هزینه ترانزیت اش را هم بگیریم
آخه نگران چی هستی داش آمریکا ایران هر موقع تونست اتوبان تهران شمالو که بیش از ده ساله باهاش ور میره تا پایان 2030 تموم کنه اونوقت شاید یه فکریم به حال این کانال میکنه ..اصلا خودتو نگران نکن..وطنم پاره تنم ..پرایدواز خط تولید خارجش کن انگاری کل ایرانو کردی گلستون....
لطفا" نوشتار دیل را با صبوری بخوانید:
بیشماری از مطالب نوشته شده ی بالا را خواندم. آنچه که در تمام مدت قرائتشان در ذهنم نقش بست و قابل انکار هم نیست اینست که گویی چند نفر گرسنه باشند و برای رفع گرسنگی خودشان تصمیم بگیرند تا شخصی بیدست و پا را قربانی کنند و بخورند. وای بر ما !!
باسلام به همه دوستان و احترام به نظراتشون
بنظرم این طرح با مطالعه تمام جوانب زیست محیطی و اشتغال و اقتصادی و... باید اجرابشه و دیده بشه چه چیزهایی بدست میاریم و چه چیزایی رو از دست میدیم.اگه مطالعه ثابت کرد که اثرات مخربش بیشتر از اثرات خوبش هستش باید دید میشه تا چقدر اثرات مخربشو کم کرد.امیدوارم با سنجش تمامی جوانب و کارهای کارشناسی واقعی نه سرسری اقدامی صورت بگیره.همگی موفق باشین
ادمهاي بيشعور بد بخت، اصلا ميدونين جندتا درخت بايد قطع بشه تا فقط از قسمت شمالي كشور رد بشه، اون كسي هم كه اظهار نظر كرده كه از اين كانال ميشه براي ابياري هم استفاده كرد هنوز فرق أب شور و شيرين رو هم نميفهمه.
سلام بر خدمتگزاران دولت. من ازهمین جا پیشنهاد میدم اسم این کانالو بذارن کانال تدبیر وامید، یا کانال برجامی دوباره.
یا اصلا به افتخار زحمات آقای وزیر خارجه به نام پروژه عظیم کانال دکتر ظریف، نامگذاریش کنن.
احمدی از رفسنجان
سلام آقا یا خانم احمدی از رفسنجان
چقدر با ادب ونزاکت وبا ظرافت هم نوشته ای. معلومه قلب نازکی هم داری؛ میترسم دلت بشکنه باهات موافق نباشم! موافقم؛ اگه قول بدن حتما عملی میشه، مگه عملی نباشه!
البته همه میدونن که اصولا خیلی از قول ووعده ها عملی نیستن.
اگرنه کدوم مسؤولی هست که ندونه قول الکی دادن، آدمو خراب می کنه.
حقیقتا چقد بدن اونایی که ایییین همه خدماتو نادیده می گیرن.
فکرشو بکنید همین وضع اشتغالو که گفتند 1200000 شغل درست کردن سال گذشته.
با سلام وعرض ادب به همه ایرانیان.
ما به دولت تدبیر وامید ایمان داریم، اگه آقای رییس جمهور عزیز تصمیمی بگیرن حتما انجام میدن. همه میدونیم که این دولت بدون کارشناسی تا حالا حرفی نزده ووقتی قولی بدهند حتما عملی میشه.
براشون آرزوی موفقیت داریم برای کارهای بزرگتر.
با درود - احمدی از رفسنجان
سلام به همه بروبچ، اعم از نا شناس وشناسنامه دار!
خدا وکیلی همه بیکاریم. فک کنم این خبر پر کامنت ترین خبر وای جی سی بشه. تا حالا شده چهارصدوبیست وچنتا.
یکی یه خوابی تعریف کرده، کدخدای دهاتمون هم یک کمی نگران شده.
دیگه این همه کولی بازی نداره که!
میمونیم تا قرنهای آینده ببینیم چیمیشه...
اگر کانال آبی از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه احداث می کردند هم هزینه کمی در برداشت و هم مفید تر بود، احیای دریاچه ی ارومیه اهمیت زیادی برای مردم آذربایجان و حتی کل ایران داره، به نظر من مخالفت آمریکا بخاطر روسیه هست، و بیشتر فواید هم نصیب کشور روسیه خواهد بود.
اخه بزرگراه شمال را درست کنن که شما با پراید 100 تا سرعت بری و خودت رو بکشی یا در یاچه ارومیه را پر کنن که مردم بیشتر برداشت اب کننو حداقل این طرح اگر اجرا بشه یه درامدی هم داره از عبور و مرور کشتی و کالا ضمن اینکه اقتصاد ما بهتر میشه و ضرر هم به امارات میزنه رونق کسب و کار و حتی محیط زیست داره
ای کاش زنده باشیم و اجراش رو ببینیم
من فکر میکنم با توجه به اختلاف ارتفاع سطح آب دریای خزر و خلیج فارس (آبهای آزاد) این کار خیلی سخته.
بعدشم محیط خزر بسته است و دارای گونه های زیستی خاصی هست که در برابر آفات دریاهای آزاد آسیب پذیرند.
و دیگه اینکه آحداث کانالی با این عمق و طول که کشتی بتونه ازش عبور کنه!!!!!!!!
به نظرم اگه بودجه داریم خط ریلی را شمال جنووب را تمام کنیم بهتره. و جاده ابریشمم احیاس کنسم بقیه پیش کش.......... (نظر شخصی بنده)
خب اگه این شدنیه.یه لطفی کنن یه همچین کانالی رو از خلیج فارس تا کرمانشاه و کردستان بین مرز ایران و عراق هم درست کنن تا مث دیوار چین بشه یه سدی واسه عبور این وحشیای داعش و امثالشون بلکه این ملت ایران هم بعد هزاروچندصد سال از شر این حیوانات خلاص بشن. والا
هیج ربطی به محیط زیست ندارد از دل کویر عبور میکند برعکس اب هوای ایران هم بهتر میشود حتی از ان ان برای کشاورزی واشامیدن استفاده میشمود 90 درصد ایران خشک است
دوستان عزیز چنین طرحی تاثیرات بسیار شگرف و عیر قابل تصوری برای مملکت ایجاد میکنه هم تاثیرات مثبت هم منفی تغییرات چنین اکوسیتمی ان هم با این وسعت نیاز به تعامل با تمام کشورهای صاحب فن و تجربه در زمینه های چنین طرحی داره ...به نظر بنده باید با نظر خواهی مردم مجلس منطقه اهل فن وووووو صورت بگیره ...کار هم بامشارکت چند کشور شدنی است
بنام خدا
دریای مازندران 26 متر پایین تر از سطح آب های آزاد است. آیا چنین کانالی موجب نمی شود که سطح این دریاچه بالا بیاید و علاوه بر اکثر شهرهای شمالی ایران ، شهرهای ساحلی چهار کشور دیگر را زیر آب ببرد؟
دوم اینکه آیا این کانال در همه جا روزبار است و یا در بخشی هایی زیر زمین می باشد؟ چرا که وقتی کانال به کوهستان ها می رسد گاه باید تا چند هزار متر عمق بیابد. یک آشنا با این طرح راجع به این دو موضوع توضیح دهد.
این پروژه بشدت اقتصاد ایران عزیزمان را زیرورو می کند . کاش این پروژه زودتر به انجام برسد ... کل منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد . ایران عزیزمان بشدت مورد توجه اقتصادی همسایگان و بالا همسایگان از نظر ترانزیت کالا قرار می گیرند ....
ضمن سلام باید به کسی که مبتکر این پروژ بوده افرین گفت که باعث رونق کار و مزایای بیشماری میشود بشرط انکه طرح را به شرکتهای ایرانی واگذار شود وتمام شرکتهای داخلی را برای اجرا بسیج نمایند و مخالفان را به کار اجباری در کانال بکمارند
سال1595 هجری شمسی :
خبر بیست وسی؛
هموطنان سلام. شبتون بخیر. امیدوارم نوروز خوبی رو پشت سر گذاشته باشین.
امروز رییس جمهور کشورمون برای صد ویکمین بار رفتند کلنگ افتتاح "طرح بزرگ احداث کانال اتصال دریای خزر به خلیج فارس" موسوم به "طرح ایران شرقی وایران غربی" رو بزنن؛ خوب مبارکه؛ آقای رییس جمهور قول دادن انشالله تا انتهای کار این دولت مردم از آثار وبرکات این کانال عملا بتونن بهره مند بشن، ایشون اضافه کردند، متأسفانه دولت های گذشته همشون فقط حرف زدن، وکارشناسی نشده وعده های توخالی به مردم عزیزمون می دادن، اما من امروز خرسندم که این نوید رو بهتون بدم...
خوب بهتره خودتون ببینید.
باهم توضیحات ایشونو می بینیم ومی شنویم ...
ایرانیان قبلا نیز در مصر بانی و مؤسس کانال سوئز بوده اند.این کار شدنی است و تجارت و کشتیرانی کشورهای حاشیه ی دریای سیاه و دریای مازندران از این راه خواهد بود.این کشورها شامل روسیه، اکراین، رومانی،بلغارستان، ترکیه،آذربایجان، گرجستان،قزاقستان،ترکمنستان و...می باشندو کلیه ی کشورهای جنوب و شرق آسیا و همچنین کشورهای قاره ی اقیانوسیه از همین کانال به کشورهای حاشیه ی دریای مازندران و دریای سیاه مرتبط می شوند.یعنی کافی است بدانیم که اقتصادهای بزرگی مثل استرالیا و ژاپن و چین و کره ی جنوبی و هند و...به این کانال متصل می شوند. فراموش نکنیم روسها در زمان اتحاد شوروی در دریای مازندران و سیاه را به وسیله ی کانال دن به هم مرتبط ساخته اند.ای کاش هر چه زودتر مسؤولین کشور به ساخت این کانال مبادرت ورزند و وزنه ی استرتژیکی ایران را بی مانند کنند، هرچند که اکنون نیز کشورمان حلقه ی اصلی اتصال اسیای میانه و خاومیانه و شبه قاره ی هند و قفقاز است.درود بر روان پاک اجدادمان که این سرزمین را برای زندگانی ابدی انتخاب کردند.تصورش را بکنید که آریایی ها به جای سکونت در فلات ایران، به سمت های دیگر می رفتند و آنگاه ستاره ی شرق که ما باشیم شکل نمی گرفت.رهبر عزیزمان در ابتدای سال واژه ی (گل منطقه) را برای ایران به کار بردند و واقعا نام مسمائی است.نگرانی برای محیط زیست نیز نباید جدی گرفته شود، مسیر کانال از جاهایی در نظر گرفته شده است که به جز قسمتی که از البرز رد می شود و آن هم دره است و کمی حفاری دارد، از نقاط بسیار مناسبی خواهد گذشت.فراموش نکنیم که شمال و جنوب کشورمان نیز دارای ابراهه خواهد بود و بدین ترتیب مزایای داخلی فراوانی دارد.با اجرای این پروژه بسیاری از شرکت های داخلی نیز برای چندین سال مشغول می شوند و تجربه ی فنی حفر این کانال نیز خود، دستاوردی بزرگ برای شرکت های ایرانی خواهد بود.من مطمئن هستم که با توجه به توانایی داخلی شرکت های ایرانی، از جمله قرارگاه خاتم(ص) این کار شدنی است و کشورهای ذیربط نیز حاضر به سرمایه گذاری خواهند بود.
سلام به همه موافقین ومخالفین.
دوستان خوب همتون ضرب وتقسیم بلدین. لطفا حساب کنین فقط چقد عملیات خاکی باید انجام بشه تا این کانالو بزنن؟ چقد پول می خواد؟ چقد زمان می خواد و...؟ من تخصصم عملیات خاکیه. با بزرگترین پروژه های دنیا هم آشنا هستم.
بهتر نیس یک صدم پولشو صرف زیرساخت های اقتصادی کنن وروی تولید خرج کنن. اونوقت از محل بهبود اقتصاد خیلی کارهای عملی وبهتر میشه کرد.
بابا تو این تهرون خودمون تا یه اداره دولتی بیاد نامه نگاری کنه که یه اتاق رنگ بشه، 6 بار رییس عوض میشه؛ آخرشم کار زمین می مونه.
عقلم خوب چیزیه.
بعضی کشورها حسرت امکانات ومنابع خدادادی ما را می کنند اما ما هیچ استفاده ای نمی کنیم یک زمانی ژاپن گفته بود کویر ایران را به ما اجاره دهند ما انجا را گلستان می کنیم ایا باید دریاچه ارومیه بخشکد ما که لوله های گاز با قطر یک ماشین از جنوب به شمال می کشیم ایا نمی توانیم اب خزر را به ارومیه پمپاژ کنیم ایا باید دولت ما انقدر بزرگ وپر هزینه باشد که تمام درامدها را ببلعد ودولت نتواند پروژه های خود را تکمیل کندچرا دستا پای خودمان را بسته ایم رییس جمهور ومسولان باید فکرهای نوینی داشته باشند اول کار دولت را سروسامان دهندوبعد هم یک نظمی به کشور بدهند
بنظر من این کار عملی شود خیلی خوب است. فقط یک چیز نگران کننده است که خدای نکرده مثل این نباشه که اردک میخواست مثل کبک راه برود زد راه رفتن خوداش را هم گم کرد. فعلاً جاده های ما آنقدر مشکلشان زیاد است که کشتارگاه شده قلب مادرانی زیادی را بخاطر از دست دادن جوانان خود جریحه دار نموده خیلی خانواده ها هست که بی سرپرست شده و خیلی غمها که گفتنش نمیگنجد. پس ضرورتاً اول راهها باید استاندارد شود بعداً کانال بکشیم. اگر هدف از این طرح اشتغالزایی است بانی این طرح بیاید این کارگاههای که غیرفعال شده آنها را فعال کند.آقا بخاطر بی پولی و عدم ازدواج جوانان، دخترها ترشیده و یا ... شده اند. وضعیت اینها را درک کردن و فساد و فحشا را کاهش دادن مثل این است که کانال کشده شده، جوانان شاغل شده و مشکلات رفع گردیده است. مرسی
طرح احداث کانال اتصال دریای خزر به خلیج فارس از سالهای دهه ۳۰ خورشیدی(ایرانرود)مطرح بودهاست.
موافقان به تغییر، و بهبود آب و هوای ایران بر اثر ریزشهای ناشی از تبخیر آب کانال و جلوگیری از ادامه روند کویری شدن ایران، کاهش شدید هزینههای ناشی از حمل و نقل داخلی کالا، گسترش شیلات در حاشیه کانال و قابل استفاده کردن بخشهای عظیمی از زمینهای کویری ایران و درآمدهای سرشار ناشی از انتقال نفت، گاز، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها از آسیای میانه به خلیج فارس، اشاره میکنند.
مخالفین نیز به غیر عملی بودن این طرح با توجه به اختلاف سطح آب دریای خزر نسبت به آبهای آزاد، احتمال زیر آب رفتن زمینهای شمال کشور، مشکلات عبور از رشته کوههای البرز، ناتوانی دولت جمهوری اسلامی در اجرای طرحهایی به مراتب کوچکتر از این نظیر اتوبان تهران شمال و گسترش راه آهن و ... اشاره میکنند.
تاریخچه
اولین طرح توسط مهندس هومان فرزاد در سال ۱۳۴۵ نوشته شده که وی این طرح را به سازمان پژوهشهای علمی کشور ارائه داد. بر اساس این طرح باید بین دریای خزر و خلیج فارس دریاچههایی ایجاد شود تا این دو دريا به هم متصل بشوند. در این ارتباط سه نقطه پست در ایران شامل چاله جازموریان، دشت لوت و دیگری هم دشت کویر در نظر گرفته شد.
بر پایه بررسیهای جغرافیائی و زمینشناسی شروع مسیر از خلیج کوچک واقع در خلیج چابهار به سوی شمال آغاز و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را گذرانده، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور نموده در حوالی ۱۳۰ کیلومتری شاهرود به سوی شمال متمایل شده و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر میرسد.
طول آبراه بین ۱۴۶۵ تا ۱۶۰۰ کیلومتر برآورده شدهاست. در طول مسیر باید کانالی به عمق ۵۰۰ متر حفر شود و از آنجائی که سطح دریای خزر نزدیک به ۲۹ متر از سطح دریای آزاد پائینتر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال پاناما استفاده شده و تالابهایی ساخته خواهد شد تا از سرازیر شدن آب دريای آزاد به دريای خزر جلوگیری به عمل آید. در همین ناحیه میتوان با نصب توربین، برق مورد نيازسراسر آبراه را تأمین نمود. پهنای آبراه در پائین ۲۵۰ متر و در سطح زمین ۱۰۰۰ متر پیشبینی میشود تا بتواند رفتوآمد دو سویه کشتیهای بزرگ از جمله نفتکشها را امکانپذیر سازد.
اگه کاری انجام نشه ۱۰سال دیگه به گفته کارشناسان سرنوشت شهر ما هم میشه مثل رفسنجان وقتی قطب گشاورزی ایران خشک بشه عواقبش نسیب همه مردم ایران میشه همین جوری هم خشک سالی نصف مزارع کشاورزی را نابود کرده
به نظر بنده اگر دولت خیلی کاربلد است بیاید این دریاچه ما را نجات دهد که اگر خدایی نکرده دهانم لال کامل خشک بشود تقریبا منطقه آذربایجان( تبریز و اورمیه و اردبیل و زنجان) و کردستان را به بیابان تبدیل میکنند. اینها دیگر کیستند! بهشت آذربایجان را به بیابان تبدیل میکنند و میخواهند بیابان را آباد بکنند! حالا هی برخی ها بیایند بگویند مسئله را سیاسی نکنید.مسئله سیاسی است برادر من سیاسی. خواهشمندم این نظر منتشر شود.
واقعا که سیاسی است.چرا تو روستای ما دریاچه احداث نمیکنن؟چون به اصولگراها رای دادیم؟
ناشناس
۰۷:۴۴ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
سلام.ماشاالله چقدر نظر خوشحال شدم طرح واقعا جالبیه مملکت از این رو به اون رو میشه ولی بهتره زودتر کلنگشو بزنن که آمریکا از وحشت بترکه ما هم حال کنیم.فقط کاش بودجشو بدن دست یه ادم حسابی تا مثل معدود کسان هاپولی نکنه طرح ناقص بمونه
این طرح کاملا اشتباهه و یه نقشه برای نفوذ بیگانگان در کشور می باشد و پول بسیار هنگفتی هم به هدر می رود لطفا از این خیال پردازی ها نکنید. برای آبرسانی به کویر راههای دیگری هم وجود دارد. (سنگ بزرگ نشانه نزدن است) یا علی
یعنی بیگانگان فقط از طریق کانال آب نفوذ میکنن مثل آبدزدک؟
کارشناس
۱۵:۴۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
یا علی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تو هنوز مفهوم یا علی رو بلد نیستی چطوری در مورد ابر پروژه ها نظر میدی؟
ناشناس
۰۵:۳۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
با سلام نظرات رو خوندم خیلی از نظرها دچار غلط املایی شدید بود و خنده دار مثل یوز ایرانی و اکوسیستم و....... این طرح نجات دهنده است ای بی خردان کوچک وقتی بلد نیستی متن بنویسی چطور میخوای نظر بدین با احترامبه نظرات درست و کارشناسی شده با توکل به خدا این طرح انجام میشه
واقعا با زدن این آبراه مشکل کم آبی حل میشه ؟یعنی هیچ راه دیگه ای نیست ؟برای اشتغال زائی میشه رو صنعت ریلی کشور و توسعه اون حساب کردکه هزینه اش خیلی کمتر وبازدهی وعملیاتی شدنش سریعتر و منطقی تر از یه آبراهه که مطمئنا صرف نظر از تامین منابع مالی به زمان زیادی برای ساخت نیاز داره آنهم با توجه به این همه بیکار و رکود شدید موجود در کشورعزیزمون تازه مشکل امنیت هم به سایر مشکلات اضافه میشه
dostan in tarh maziyat va maayebi dare ke dar kol mazayash bishtare banabar in towjihe eqtesadi dare amma nokte ye mohem injast ke to sharayete eqtesadi konooni keshvar nemitoone bare mali chand dah miliyard diolarie unotaqabbol kone,va behtare dar sal haye ayande be ejrrai kardanesh fekr kone
ربط داره . فک کنی میفهمی که داری پای بیگانگان و روس ها را به کشور باز میکنی
ناشناس
۰۳:۳۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
این کار بزرگ ترین لطمه به ایرانه.ایران دو تیکه میشه و از لحاظ امنیت ملی فوق العاده برای ایران خطرناکه.هر کشوری رو بگردی رودی مرز بین کشورش هست حالا فک کن که ایران یه رودخونه بزرگ از وسطش رد شه.من فکر 100 سال آینده ام.
به یکی گفتن چرا ماست میریزی تو دریا "گفت میخوام دوغ درست کنم"طرف گفت چنین چیزی نمیشه"جواب داد خودم میدونم ولی اگه بشه چی میشه . حالا شما فکر کنین اگه کانال کویر حفر بشه چی میشه. در جواب دوستی که نگران نصف شدنه ایران عزیزه باید گفت با این حساب کشورهای اروپا باید تمامشون شرقی"غربی یاشمال"جنوبی باشن البته بزرگراه تهران شمال کمی فقط کمی نگرانمون میکنه- از شوخی گذشته اگه بشه چی میشه " خونه ما می افته لب ساحل کانال کویر " دیگه پولدار شدم
اگر واقعا دولت یک همچین کاری انجام دهد بزرگترین خدمت را به ابادانی وپیشرفت ایران انجام داده محیط زیست اباد می ود هزاران شغل ایجاد خواهد شد منطقه کویر ایران اباد می شود تجار رونق خواهد گرفت وهزاران هزار دیگر مزایای دیگر دارد
این طرح در زمان قبل از انقلاب با نام ((پروژه ایران رود)) با همکاری شرکت های آمریکایی مورد مطالعه قرار گرفته بود و مقدمات اجرای آن فراهم شده بود اما بعد از انقلاب نتایج مطالعاتی این پروژه در اختیار ایران قرار نگرفت.
فواید این طرح: اولا از نظر زیست محیط اقلیم گرم و خشک شرق کشور را تغییر میدهد ثانیا کشورهای محصور در خشکی در آسیای میانه و قفقاز و روسیه به وسیله این طرح به آب های آزاد دسترسی پیدا میکنند که این اتفاق درآمد بسیاری را برای کشور ما ایجاد میکند و میتواند وزن ژئوپلیتیکی کشورمان را به شدت افزایش دهد.
کسانیکه میگن این طرح خیال پردازی هست و از این حرفا........ آگاهی ندارند اگر غیر قابل اجرا بود شرکت های آمریکایی در مورد این طرح قبل از انقلاب با ایران همکاری نمیکردند.
خوشحالم از اینکه در کشوری هستم که همه در همه زمینه ها متخصص چه عرض کنم فوق تخصص هستند، سیاست ، زیست شناسی تاریخ و .... با یه لیسانس دانشگاه آزاد نمیشه نظر داد--- با عرض معذرت
سلام به همگی به نظربنده میشه این کارو جوره دیگه ای انجام داد مثلابااستفاده از پمپ ولوله های قطور ودستگاههای ٱب شیرین کن آب دریای خزروفارس روبه کویرهاودریاچه های خشک منتقل کرد وهمینطور جهت کشاورزی واشتغال زایی حتما لازم نیست کانال باشه بهرحال ما دچار مشکل کم آبی هستیم وبه آب جدای ازاین طرح نیاز داریم واین کار بهتر ولازم تروزودبازده تر وکم هزینه تر وعاقلانه وشدنی است چون یک نیاز هست وکانال نیاز ض روری مانیست واین گامهای کوچک شدنی است انشاالله تعالی.
طرح بسیار عالی و بی نظیر و خیره کننده ای است.....حداقل اش اینه که ما تعیین میکنیم کی از کنال رد بشه کی رد نشه...اونوقت دیگه نوبت ماست که آمریکاییها رو تحریم کنیم ضمن اینکه کانال سوئز وتنگه بسفر هم از بورس خارج میشن...
تركيه 11 استاديوم مجهز با امكانات يوفا درحال ساخت داره و 20ورزشگاه مجهز اماده ما درگير يه قطره ابيم دنبال ابر بهاريم ما كجاييم اونا كجان ما ورزشگاه افغانستان براي بازي با عربستانيم
این طرح بسیاری خوبیه, تازه این طرحی از زمان هخامنشیان طراحی شده بود, ولی گمان نکنم با بودجه ایران توان همچین پروژه بزرگی داشته باشه, ولی اگه بشه برای جوانان ایجاد شغال میشه و کشور دیگر مشکل اب نداره
من فکر می کنم که هرکسی هست مردم را سرکار گذاشته ، البته ایجاد این ابراه همه اش مزایاست وهیچ معایبی درش نیست از ایجاد رطوبت و شغل و درامد بسیا بسیار بالا چه حق عبور کشتیها وچه توریستی شدن این منطقه و ماهیگیری وکشت درختان با وسعت خیلی زیاد در کنار ابراهه و کلا کل دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد که بماند درامد سرسام اوری برای کشور خواهد داشت ومشکل خشکسالی وکم ابی نیز برطرف خواهد شد ومزایای بسیار بسیار دیگه انشا.... به امید روزی که اجرایش کنند ،
یه فکری برای سیستان بکنید .که یک زمانی دریا داشت الان شده عین کویر .خشک.مسوولین محترم اگر سیستان اب داشته باشه ابادترین شهر ایران میشه.همانطور که قبلا انبار غله ایران بوده.باید سیستان اب داشته باشه تا جوونا برن دنبال کار .سیستان قدمت بالایی داره نزارید متروکه شه.نزارید مهاجرت کنن.سیستان را دریابید
با محاسبات و طرز تفکر شما عراق باید 3-4 کشور میشد با وجود رودهای دجله و فرات و اروند و شط العرب
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
سلام
انشاالله بعد از اینکه اتوبان تهران شمال ساخته شد اینم ساخته میشه. ولی به هر حال انتقال آب از دریا به سمت کویرهای خشک ایران میتونه روی آب و هوای ایران تأثیر مثبتی بذاره. حالا لزومی نداره این دو تا دریا رو به هم وصل کنیم.
تمام راههای مواصلاتی زمینی و ریلی قطع میشن که برای هرکدوم نیاز به یک پل مقاوم است که بسیار هزینه بر و یک کار نشد و پروژه ی سنگین است . اینا تو آزاد راه شمال موندن و اونوقت محال است چنین کاری .
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
اثن به روسیه آب اقیانوس را به دریا کاسپین ریخت تا مردم ایران از این آب استفده کوند،آقا ی ولادیمیر پوتین خدا عاقبت بخیرت کوند وشما را در بهشت پر نعمت خدا ببینمت،از این که مردانی وغیرت واحساس ،وژدان داری وافکار اقتصادی داری ازت خوشم می آید طرح مرا اجرا کردی
مسخره ترین و چرندترین خبر سال رو منتشر کردید. واقعا خسته نباشید. دوستانی هم که از یه چنین طرحی حمایت می کنند مطمئنا فاقد حداقل دانش مورد نیاز هستند. فقط به ساخت کانال پاناما یه نگاهی بیاندازید. شرایطش خیلی بهتر بود و در عوض صرفه ش هم خیلی بیشتر. طرحی بی نهایت سنگین بود که کشته های زیادی هم داد. افرادی که چنین مزخرفاتی رو مطرح می کنند و خیلی هم حق به جانب میگن "امکان سنجی هم شده" رو نباید جدی گرفت. ایران حتی از عهده لایروبی بندر شهید رجایی یا چابهار بر نمی یاد. اصلا منو بگو دارم برای چه کسایی توضیح می دهم. اصلا شما زورو.
این یه کار احمقانست با این کار ایران به دو نیمه تبدیل میشه ،هر دولتی این کار رو انجام بده یعنی خیانت یعنی فقط با این کار میشه برا جوانا اشتغال زایی کنن ،به جای این کار ترانزیت ریلی که خیلی بهتره خطراتش خیلی کمتره،نکنه مسولان هم میخوان با این کار مثل پادشاهان بی عرضه ضعیف خاک ایرانو به این کشور و اون کشور بدن
امیدوارم اگر قرار شد این طرح انجام بشه، قبلش چندتا کار انجام بشه؛ در حین انجام و بعدش هم همینطور.
1- بررسی مضرات و فواید پروژه به طور چشم گیر و نیز بررسی احتمال حوادث و اتفاقات حین انجام و بعد از انجام و...
2- آگاه کردن (اطلاع رسانی مناسب و به موقع) و اطمینان دادن به مردم در تمام مراحل و....
3- دلسوزی و دقت در انجام کار (به فکر پرکردن جیب خود نبودن) و.....
4- و امیدوارم این طرح مثل تولید برق از انرژی هسته ای ، آب شیرین کردن با انرژی هسته ای و احیاء دریاچه ارومیه و ..... نباشد که زمان انجام و پایانشان مشخص نیست.
و......
مطمئنم اگر کمی فکر کنم یا شما فکر کنید یا مسئولین و مهندسین و دانشمندان فکر کنند؛ موارد بسیاری برای در نظر گرفتن پیدا میکنیم که با توجه و دقت بهشون، شاید از انجام این پروژه هیچ ایرانی پشیمان نشود.
متآسفانه دوستان وقت خود را به بطالت صرف می کنند و می گویند که دیگران نمی فهمند یا عامل دشمن هستند. ای دوست عزیز، حیف نیست بیهوده بر سر مسائل نشدنی مجادله می کنید. پیشنهاد ایجاد کانال آبی بین دریای عمان و مازندران یک خواب و خیال بیش نبوده . لطفاً مطالعه کنید سپس به ایراد سخن بپردازید.
لازمه خدمت همه دوستان عرض کنم که اگر و البته اگر این طرح بخواد عملی بشه باید تیم کارشناسی از چند ده رشته تحصیلی روی جوانب این پروژه رویایی کار کنن و اگر به این اجماع رسیدن اونوقت اجرا بشه
کشاورزی، محیط زیست، نظامی و امنیتی، اکوتوریسم، راه و ترابری، راه و شهرسازی، اقتصاد و.... اجرای این پروژه و در پی اون هزینه های اجرا و نگهداری این کانال باید توجیه اقتصادی داشته باشه
تا بحال کانالی به طول بیش از 1000 گیلومتر هیچ جای دنیا حفر نشده و مدلی که برای این پروژه طرح ریزی میشه نظیری در جای دیگه دنیا نداره
توان کشور ایران هم بدون تعصب برای اجرای این پروژه محدوده چ از نظر مهندسی و تکنیکی و چ از بعد مالی و بعد از تمام این موارد باید از نظر سیاسی دید در آینده ممکنه که کشورهای همسایه ما برای بی ارزش کردن این طرح چ راهکارهایی دارن تا ارائه بدن چون ممکنه همین کار موجب بشه که کلا این طرح بیهوده جلوه کنه
این طرح در اجرا شدنش خیلی تردید هست و با مرگ بر آمریکا، ما تو دهن میزنیم برخی از دوستان یا خوشبینی مفرط برخی دیگر از دوستان که این کانالو میزنیمو تو پول شنا میکنیم نمیشه مملکت رو برنامه ریزی کرد
مشکل ما از درون کشوره نه جای دیگه بیایم خودمونو برای فرهنگی مبتنی بر کار و تلاش بی وقفه و تخصص گرایی توام با تعهد آماده کنیم و از تمام ظرفیت های کشور در سراسر جهان با درایت و هوشمندی در تمام عرصه ها استفاده کنیم و با پرهیز از دعوا های بیهوده و بی پایه و اساس توان خودمونو برای رفاه نسل حاضر ( نسل مظلوم و درد کشیده) و آینده بکار بگیریم
فکر این جوون ایرانی که اکثرا تحصیل کرده و دلسوز وطن هستن رو بکار بگیریم و اونجایی که توانشو نداریم هم با پذیرش نقطه ضعف از سایر متخصصین دنیا استفاده کنیم و از این موارد به عنوان کلاس آموزشی برای متخصصین خودمون استفاده کنیم در پناه الطاف الهی مستدام باشید.
دبیر: درجلسه قبل گفتیم که دولت ها ی صده های گذشته به چهار دسته تقسیم میشن:
دانش آموز: آقا ما بگیم، آقا ما بگیم.
دبیر: بگو جانم.
دانش آموز، دسته اول اونهایی که همش از دولتای قبلی انتقاد می کنن، تا عمرشون سر بیاد.
دبیر: مثل کدوم دولت؟
دانش آموز: دولت تتتت ببخشید آقا توک زبونمونه ...
دوباره دانش آموز: دسته دوم دولتهایی هستن که اونقد کار کارشناسی می کنن تا اجلشون سر برسه مثل دولت ... دسته بعدی اونهایی هستن که خیلی خلاقانه خیال پردازی میکنن ودایم قول خیالاتشون رو به مردم میدن مثل ....
واما دسته آخر، که یکی از گونه های نادر هستن؛ دولت های عملگرا واهل اقدام نام دارند مثل دولت هایی که همیشه متهمن!
دبیر: خوب بچه ها چنبارگفتم سر کلاس تاریخ حرف سیاسی نزنین!
مردم خوب! ما باید بدونیم هر وخ از ما بهترون بیان، دیگه ما حق دونستن وفهمیدن وسرک کشیدن ونظر دادن و... نداریم. چرا؟ لابد چون کدخدا تصمیم می گیره. بعضیا جامعه مدنیشون مثل داهاتای قدیم هنوز سنتی عمل میکنن ونظام کدخدایی دارن!
سانین/ این برجامم خودش شده کاسبی واسه بعضیا. قدیما میگفتن کاسبان تحریم، الان باید بگن کاسبان برجام. یه سری شرکتای پیمانکاری وخاکبرداری -احتمالن مال از مابهترون- میشن کاسبای برجام. یا بهتره بگیم کاسبای برجام دو، کاسبای برجام سه، چهار و...
خود برجام کسب وکاری را انداخته، چه جووووور ...
بعدش هر 4 سال که طرح تموم نشد رییس جمهوری بعد میاد دوباره افتتاحش میکنه، اسمشو میذاره برجامی سه باره وهمینطوری ادامه میدیم ...
تا انشالله در دهه های آتی ببینیم به برجام چندباره میرسیم!
اکر بشود و به اتمام برسدخوب است
تمامی سواحل جنوبی رها شده اند.ومردمش،بیکارند از آبی که بود بهره نبردیم نبوده ها پیشکش
بیشماری از مطالب نوشته شده ی بالا را خواندم. آنچه که در تمام مدت قرائتشان در ذهنم نقش بست و قابل انکار هم نیست اینست که گویی چند نفر گرسنه باشند و برای رفع گرسنگی خودشان تصمیم بگیرند تا شخصی بیدست و پا را قربانی کنند و بخورند. وای بر ما !!
بنظرم این طرح با مطالعه تمام جوانب زیست محیطی و اشتغال و اقتصادی و... باید اجرابشه و دیده بشه چه چیزهایی بدست میاریم و چه چیزایی رو از دست میدیم.اگه مطالعه ثابت کرد که اثرات مخربش بیشتر از اثرات خوبش هستش باید دید میشه تا چقدر اثرات مخربشو کم کرد.امیدوارم با سنجش تمامی جوانب و کارهای کارشناسی واقعی نه سرسری اقدامی صورت بگیره.همگی موفق باشین
یا اصلا به افتخار زحمات آقای وزیر خارجه به نام پروژه عظیم کانال دکتر ظریف، نامگذاریش کنن.
احمدی از رفسنجان
چقدر با ادب ونزاکت وبا ظرافت هم نوشته ای. معلومه قلب نازکی هم داری؛ میترسم دلت بشکنه باهات موافق نباشم! موافقم؛ اگه قول بدن حتما عملی میشه، مگه عملی نباشه!
البته همه میدونن که اصولا خیلی از قول ووعده ها عملی نیستن.
اگرنه کدوم مسؤولی هست که ندونه قول الکی دادن، آدمو خراب می کنه.
حقیقتا چقد بدن اونایی که ایییین همه خدماتو نادیده می گیرن.
فکرشو بکنید همین وضع اشتغالو که گفتند 1200000 شغل درست کردن سال گذشته.
ما به دولت تدبیر وامید ایمان داریم، اگه آقای رییس جمهور عزیز تصمیمی بگیرن حتما انجام میدن. همه میدونیم که این دولت بدون کارشناسی تا حالا حرفی نزده ووقتی قولی بدهند حتما عملی میشه.
براشون آرزوی موفقیت داریم برای کارهای بزرگتر.
با درود - احمدی از رفسنجان
خدا وکیلی همه بیکاریم. فک کنم این خبر پر کامنت ترین خبر وای جی سی بشه. تا حالا شده چهارصدوبیست وچنتا.
یکی یه خوابی تعریف کرده، کدخدای دهاتمون هم یک کمی نگران شده.
دیگه این همه کولی بازی نداره که!
میمونیم تا قرنهای آینده ببینیم چیمیشه...
ای کاش زنده باشیم و اجراش رو ببینیم
بعدشم محیط خزر بسته است و دارای گونه های زیستی خاصی هست که در برابر آفات دریاهای آزاد آسیب پذیرند.
و دیگه اینکه آحداث کانالی با این عمق و طول که کشتی بتونه ازش عبور کنه!!!!!!!!
به نظرم اگه بودجه داریم خط ریلی را شمال جنووب را تمام کنیم بهتره. و جاده ابریشمم احیاس کنسم بقیه پیش کش.......... (نظر شخصی بنده)
اگه اینا بکنن و برن جلو قطعا چند تا ریزش کوه و زلزله کلی از کارگران بدبخت رو زیر خال مدفون میکنه
حتما یا چند پل میزنن عوارضی میگیرن
یا با کشتی میبرن که کرایه میگیرن
بازم یه هزینه دیگه به مردم ایران اضافه شد
البته با تمام جوانب کارشناسی
که باید مهندسین خبره نظر بدن.
دریای مازندران 26 متر پایین تر از سطح آب های آزاد است. آیا چنین کانالی موجب نمی شود که سطح این دریاچه بالا بیاید و علاوه بر اکثر شهرهای شمالی ایران ، شهرهای ساحلی چهار کشور دیگر را زیر آب ببرد؟
دوم اینکه آیا این کانال در همه جا روزبار است و یا در بخشی هایی زیر زمین می باشد؟ چرا که وقتی کانال به کوهستان ها می رسد گاه باید تا چند هزار متر عمق بیابد. یک آشنا با این طرح راجع به این دو موضوع توضیح دهد.
خبر بیست وسی؛
هموطنان سلام. شبتون بخیر. امیدوارم نوروز خوبی رو پشت سر گذاشته باشین.
امروز رییس جمهور کشورمون برای صد ویکمین بار رفتند کلنگ افتتاح "طرح بزرگ احداث کانال اتصال دریای خزر به خلیج فارس" موسوم به "طرح ایران شرقی وایران غربی" رو بزنن؛ خوب مبارکه؛ آقای رییس جمهور قول دادن انشالله تا انتهای کار این دولت مردم از آثار وبرکات این کانال عملا بتونن بهره مند بشن، ایشون اضافه کردند، متأسفانه دولت های گذشته همشون فقط حرف زدن، وکارشناسی نشده وعده های توخالی به مردم عزیزمون می دادن، اما من امروز خرسندم که این نوید رو بهتون بدم...
خوب بهتره خودتون ببینید.
باهم توضیحات ایشونو می بینیم ومی شنویم ...
دوستان خوب همتون ضرب وتقسیم بلدین. لطفا حساب کنین فقط چقد عملیات خاکی باید انجام بشه تا این کانالو بزنن؟ چقد پول می خواد؟ چقد زمان می خواد و...؟ من تخصصم عملیات خاکیه. با بزرگترین پروژه های دنیا هم آشنا هستم.
بهتر نیس یک صدم پولشو صرف زیرساخت های اقتصادی کنن وروی تولید خرج کنن. اونوقت از محل بهبود اقتصاد خیلی کارهای عملی وبهتر میشه کرد.
بابا تو این تهرون خودمون تا یه اداره دولتی بیاد نامه نگاری کنه که یه اتاق رنگ بشه، 6 بار رییس عوض میشه؛ آخرشم کار زمین می مونه.
عقلم خوب چیزیه.
از اول تا اخرشو خودم ميكنم براتون ... اخ اگه بدونين چه پولي توشه ...
موافقان به تغییر، و بهبود آب و هوای ایران بر اثر ریزشهای ناشی از تبخیر آب کانال و جلوگیری از ادامه روند کویری شدن ایران، کاهش شدید هزینههای ناشی از حمل و نقل داخلی کالا، گسترش شیلات در حاشیه کانال و قابل استفاده کردن بخشهای عظیمی از زمینهای کویری ایران و درآمدهای سرشار ناشی از انتقال نفت، گاز، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها از آسیای میانه به خلیج فارس، اشاره میکنند.
مخالفین نیز به غیر عملی بودن این طرح با توجه به اختلاف سطح آب دریای خزر نسبت به آبهای آزاد، احتمال زیر آب رفتن زمینهای شمال کشور، مشکلات عبور از رشته کوههای البرز، ناتوانی دولت جمهوری اسلامی در اجرای طرحهایی به مراتب کوچکتر از این نظیر اتوبان تهران شمال و گسترش راه آهن و ... اشاره میکنند.
تاریخچه
اولین طرح توسط مهندس هومان فرزاد در سال ۱۳۴۵ نوشته شده که وی این طرح را به سازمان پژوهشهای علمی کشور ارائه داد. بر اساس این طرح باید بین دریای خزر و خلیج فارس دریاچههایی ایجاد شود تا این دو دريا به هم متصل بشوند. در این ارتباط سه نقطه پست در ایران شامل چاله جازموریان، دشت لوت و دیگری هم دشت کویر در نظر گرفته شد.
بر پایه بررسیهای جغرافیائی و زمینشناسی شروع مسیر از خلیج کوچک واقع در خلیج چابهار به سوی شمال آغاز و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را گذرانده، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور نموده در حوالی ۱۳۰ کیلومتری شاهرود به سوی شمال متمایل شده و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر میرسد.
طول آبراه بین ۱۴۶۵ تا ۱۶۰۰ کیلومتر برآورده شدهاست. در طول مسیر باید کانالی به عمق ۵۰۰ متر حفر شود و از آنجائی که سطح دریای خزر نزدیک به ۲۹ متر از سطح دریای آزاد پائینتر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال پاناما استفاده شده و تالابهایی ساخته خواهد شد تا از سرازیر شدن آب دريای آزاد به دريای خزر جلوگیری به عمل آید. در همین ناحیه میتوان با نصب توربین، برق مورد نيازسراسر آبراه را تأمین نمود. پهنای آبراه در پائین ۲۵۰ متر و در سطح زمین ۱۰۰۰ متر پیشبینی میشود تا بتواند رفتوآمد دو سویه کشتیهای بزرگ از جمله نفتکشها را امکانپذیر سازد.
واسه حسن ختام مرگ بر آمريکا يادت نره
تو هنوز مفهوم یا علی رو بلد نیستی چطوری در مورد ابر پروژه ها نظر میدی؟
فواید این طرح: اولا از نظر زیست محیط اقلیم گرم و خشک شرق کشور را تغییر میدهد ثانیا کشورهای محصور در خشکی در آسیای میانه و قفقاز و روسیه به وسیله این طرح به آب های آزاد دسترسی پیدا میکنند که این اتفاق درآمد بسیاری را برای کشور ما ایجاد میکند و میتواند وزن ژئوپلیتیکی کشورمان را به شدت افزایش دهد.
کسانیکه میگن این طرح خیال پردازی هست و از این حرفا........ آگاهی ندارند اگر غیر قابل اجرا بود شرکت های آمریکایی در مورد این طرح قبل از انقلاب با ایران همکاری نمیکردند.
انشاالله بعد از اینکه اتوبان تهران شمال ساخته شد اینم ساخته میشه. ولی به هر حال انتقال آب از دریا به سمت کویرهای خشک ایران میتونه روی آب و هوای ایران تأثیر مثبتی بذاره. حالا لزومی نداره این دو تا دریا رو به هم وصل کنیم.
اوووهههههههههههههههه کی میره این همه راهو
پلی که برای این کانال درست بشه با یک باد فرو میپاشه
کاش همان اندازه که خیال میکردیم می اندیشیدیم و همان اندازه که حرف میزدیم عمل میکردیم.
اکو سیستم شمال و کل ایران بر هم میخوره و ایران بعد از 100 سال میشه کویر و مورد نفرین نوادگانمون میشیم