مهدی میرزایی، کارشناس حملونقل جادهای با بیان اینکه طبق برنامه هفتم باید میزان نوسازی و نگهداری راههای کشور رشد قابل توجهی داشته باشد، گفت: یکی از اصلی ترین برنامهها برای تحقق این هدف استفاده از قیر باکیفیت است که در این زمینه تاکنون تحقیقات گسترده و قابل توجهی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه استفاده از قیر و ماشینآلات باکیفیت در این بخش نقش موثری دارد، گفت: در طول سالهای گذشته یکی از مشکلات اصلی در حوزه قیر، بحث عدم قطعیت است و این عدم قطعیت در موضوعات مربوط به قیر و آسفالت باعث شده که روند اجرا در برخی از موارد با کندی صورت گیرد.
میرزایی با بیان اینکه درحال حاضر هزینه نگهداری راههای کشور حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: هزینه نگهداری از راههای کشور بسیار زیاد است که باید در این بخش بتوانیم با استفاده از قیر باکیفیت زمینه را برای کاهش خسارت فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه اختصاص قیر بهویژه برای مصارف دولتی باید تداوم داشته باشد؛ گفت: اگر بتوان برای این روند، قانون و مقررات ثابتی ایجاد کرد، شرایط را بیش از قبل بهبود خواهد بخشید.
کارشناس حملونقل جادهای با اشاره به اینکه در حوزه صادرات قیر و نیاز به صادر کردن بخشی از قیر تولیدی کشور، باید ضوابط خاصی وجود داشته باشد تا خسارت وارد نشود، گفت: تدوین مقررات ثابت در حوزه صادرات و تجارت از دیگر ضروریات حال حاضر کشور در بخش قیر است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف قیر در جهت ارتقای کیفیت آسفالت، توجه ویژه به نوسازی تجهیزات بخش آسفالت و آموزش عوامل اجرایی باید در اولویت قرار بگیرد.
کیفیت اجرا و زیرسازی در برخی محورها بسیار ضعیف هست