سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکسیناسیون ۱۶ هزار قلاده سگ گله در آذربایجان غربی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: امسال بیش از ۱۶ هزار قلاده سگ گله علیه بیماری هاری ایمن سازی شده اند.

مدیر کل دامپزشکی استان با لیان اینکه پیشگیری از بیماری هاری در کشور ما به عنوان یک اولویت مهم در بین بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان می‌باشد؛ و درصورت ظهورعلائم هاری، درمان امکان ندارد و مرگ بیماران قطعی است اظهار کرد: طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ در استان آذربایجان غربی ۱۶ هزار و ۳۹۶ قلاده سگ  صاحبدار علیه بیماری هاری ایمن سازی و مایه کوبی شده اند.

دکتر امید خلیل زاده ادامه داد: حیوان مبتلا به هاری باید معدوم سازی شود و تنها روش پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون می باشد.

وی افزود: هاری نوعی بیماری مشترک ویروسی است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه‌ها می‌رود و شروع به تکثیر می نماید این ویروس در انسان و سایر پستانداران خونگرم قابلیت رشد و تکثیر دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان همچنین اظهار داشت: با توجه به اهمیت واکسیناسیون و پیشگیری و مبارزه با این بیماری در حین عملیات واکسیناسیون آموزش‌های چهره به چهره در خصوص اهمیت بیماری هاری، راه‌های انتقال و جلوگیری از ابتلا به این بیماری برای دامداران و صاحبان آنها ارائه توسط کارشناسان ارائه می‌گردد. لازم بذکر است به منظور کنترل و مبارزه با این بیماری همه ساله با توجه به دستورالعمل اجرایی دفتر مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور سگ‌های صاحب‌دار توسط اکیپ‌های مایه کوبی مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.