سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنچه باید در مورد پوکی استخوان و مخاطرات آن بدانید

پوکی استخوان نوعی بیماری خاموش شمرده می‌شود و مهمترین علامت آن درد ناشی از شکستگی استخوان‌ها است.

پوکی استخوان یا استئوپروز شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است و زمانی بروز می‌کند که تشکیل استخوان جدید قادر به ترمیم استخوان‌های تخریب شده نباشد. ابتلا به پوکی استخوان تا حدودی وابسته به مقدار توده و تراکم استخوانی است که در دوران جوانی بدست می‌آید. بدست آوردن حداکثر توده و تراکم استخوانی بنوعی وراثتی است و همچنین به نژاد فرد بستگی دارد. در پوکی استخوان با کاهش کمیت و تغییر در کیفیت ساختاراستخوان ها، استحکام استخوان‌ها کاهش پیدا می‌کندو خاصیت شکنندگی استخوان افزایش می‌یابد و از اینرو شکستگی استخوان مهمترین تظاهر بالینی استئوپروز است.

پوکی استخوان یک بیماری خاموش بوده و یکی از مسائل مهم سلامت عمومی جامعه، بخصوص در سالمندان بشمار می‌رود. 

شکستگی استخوان، بخصوص در ستون فقرات، استخوان لگن و انتهای ساعد بعنوان شایع‌ترین محل‌های شکستگی از عوارض عمده پوکی استخوان است. شکستگی مهره‌های ستون فقرات منجر به کمــر درد، کوتاهی قد و حالت خمیدگی بدن بطرف جلو می‌شوند.

تغذیه مناسب و فعالیت‌های ورزشی منظم از ضروریات لازم برای حفظ سلامتی استخوان‌ها در طول عمر یک فرد محسوب می‌شوند. پروتئین از اجزا سازنده استخوان است، بنابراین مصرف کافی پروتئین برای تمام طول عمر افراد توصیه می‌شود. کاهش وزن شانس بروز استئوپروز و شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. افزایش وزن و چاقی نیز خطر ایجاد شکستگی در بازو و مچ دست را زیاد می‌کند؛ بنابراین داشتن وزن مناسب برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان بسیار با اهمیت است.

خوب است بدانید کمبود ویتامین D جذب کلسیم را در استخوان ها مختل می کند، مصرف بیش از حد ویتامین D نیز باعث بروز مسمومیت و مصرف خودسرانه کورتون ها باعث پوکی استخوان می‌شود.

در ادامه، ویدئویی که به توضیحات بیشتر در این باره می‌پردازد را مشاهده می‌کنید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.