سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی نقاط بحرانی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: دانشگاه ارومیه با همکاری فائو ۱۰ نقطه بحرانی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را شناسایی کرد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در حاشیه بازدید از آخرین وضعیت نگین فیروزه ای ایران، با اشاره به اینکه نتایج اقدامات مدیریتی و زحمات این ستاد مشهود است، گفت: دانشگاه ارومیه با همکاری فائو طرحی را در جهت بهینه سازی مصرف آب آماده کرده و ۱۰ نقطه بحرانی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شناسایی شده است.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه امسال گرم‌ترین سال را در ۵۰ سال اخیر پشت سر گذاشت و تبخیر آب روزانه بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب بوده، افزود: با وجود این شرایط، با اقداماتی که در سه سال اخیر انجام گرفت، پروژه‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه با حمایت‌های مالی و تلاش‌های وزارت نیرو به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به آب اندازی و رهاسازی آب از سد کانی سیب و انتقال آن از طریق تونل ۳۷ کیلومتری اضافه کرد: همین طور کانال ۴.۵ کیلومتری بادین آباد در کمتر از هفت ماه با پشتکار وزارت نیرو و قرارگاه خاتم به نتیجه رسید.

استاندار آذربایجان غربی به رهاسازی آب در اواخر آذر سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: امروز برکات اقدامات مدیریتی و زحمات مجموعه ستاد احیای دریاچه ارومیه را شاهد هستیم.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اظهار کرد: سال گذشته تراز دریاچه ارومیه یک هزار و ۲۶۹ متر و ۸۰ سانتی متر بود که امروز به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۱۰ سانتی متر رسیده و تراز آن ۳۰ سانتیمتر بیشتر شده است.

معتمدیان با بیان اینکه حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته ۵۸۰ میلیون مترمکعب بود، افزود: حجم آب دریاچه ارومیه امروز حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده و تقریباً به بیش از ۲ برابر رسیده است.

وی به مساحت ۶۰۶ کیلومترمربعی دریاچه ارومیه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امروز وسعت دریاچه ارومیه به ۸۷۰ کیلومتر مربع رسیده است.

وی با بیان اینکه سه شاخص اصلی تراز، حجم و مساحت کنونی نشان از موفقیت آمیز بودن اقدامات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه است، اضافه کرد: سال گذشته از طریق سد‌های حوضه دریاچه ارومیه، رودخانه‌های فاقد سد و پساب تصفیه شده فاضلاب ارومیه، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رهاسازی آب انجام گرفت.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اهمیت اقدامات نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه و مدیریت منابع آبی، ادامه داد: مشارکت مردم، باغداران و کشاورزان در این خصوص بسیار اثرگذار است.

معتمدیان به جلسه اخیر این کارگروه به ریاست معاون اول رییس جمهور پرداخت و اظهار کرد: با توجه به اهتمام جدی دولت چهاردهم به مسائل زیست محیطی، قرار شد جلسه بعدی کارگروه در یک ماه آینده برگزار شود و در این مدت آسیب شناسی اقدامات، پیش بینی لازم برای طرح‌ها و برنامه ها، تامین منابع مالی و ارائه پیشنهادات جهت تقویت کارگروه ملی نجات ارومیه در دستور کار قرار گیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.