سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت ملی ۲ یادمان دفاع مقدس در آذربایجان غربی

شورای ثبت وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دو یادمان دفاع مقدس در آذربایجان غربی را در لیست آثار ملی ثبت کرد.

مدیرکل  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: مکان رویداد بمباران شیمیایی رشه‌هرمه-سردشت و یادمان محل شهادت شهید محمد بروجردی در سه‌راهی محمدیار-نقده از جمله یادمان‌های دفاع مقدس هستند که در جلسه اخیر شورای ثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند. 
 
مرتضی صفری افزود: رش‌هرمه روستایی از توابع بخش مرکزی سردشت و در  نزدیکی‌های مرز ایران و عراق در استان آذربایجان غربی بوده که در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب غرب سردشت واقع شده است، در شمال روستا و چسبیده به آن قبرستان تاریخی به ابعاد ۱۵۰ در ۱۸۰ متر وجود دارد که محل اصابت یکی از بمب‌های شیمیایی عراق قرار دارد. 

 وی افزود: این روستا در روز هفتم تیر ۱۳۶۶، پس از شهر سردشت مورد حمله بمباران شیمیایی قرار گرفت که منجر به شهید شدن ۹ نفر از اهالی این روستا از جمله چهار فرزند خردسال و کودک و همسر قادر مولان پور شد.

صفری گفت: یادمان محل شهادت شهید محمد بروجردی در سه‌راهی محمدیار-نقده نیز به‌مناسبت گرامیداشت این شهید بزرگوار ایجاد شده است که اول خرداد ۱۳۶۲، وقتی برای استقرار تیپ ویژه شهدا راهی مهاباد بود در ساعت ۱۲ ظهر بر اثر انفجار مین در یکی از جاده‌های فرعی جاده مهاباد-نقده (منتهی به روستای شیخ معروف) به شهادت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: شهید بروجردی در راه‌انداری و سازماندهی پیشمرگان مسلمان کرد نقش اساسی ایفا و در جهت امنیت منطقه در ابعاد مختلف تلاش کرد و توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی سرلوحه فعالیت‌های این شهید بزرگوار بود. 

وی تصریح کرد: تاکنون ۶ آثار ثبتی استان مرتبط با میراث دفاع مقدس شامل محوطه عملیاتی نصر ۷ در بولفت و دوپازا سردشت، محل شهادت شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین در سردشت، محل شهادت شهید امینی در مهاباد دهستان موکریان، یادمان شهدای تمرچین پیرانشهر، گلزار شهدای اشنویه و گلزار شهدای پلدشت در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.