سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ساخت قایق‌های برقی با فناوری روز دنیا برای اولین بار در ایران 

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید موتور برقی قایق شده اند که با حجم ۵۰ اسب بخار، واردات این محصول را تمام کرده است.

محمدمهدی آشنا، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به موتور برقی قایق تولیدی این شرکت گفت: شرکت دانش بنیان ما موتور برقی قایق که جزء وسایل برقی دسته بندی می‌شود را برای اولین بار در کشور تولید کرده است. وسایل برقی به دلیل کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از آسیب به محیط زیست در حال حاضر در سطح دنیا در حال گسترش بوده و استفاده بالایی نیز دارند. چالش‌های مهمی که در قایق‌های تفریحی وجود دارد عبارتند از صدای بلند موتور‌های بنزینی - دیزلی و آلودگی آب با ریخته شدن روغن موتور به داخل آب.

او افزود: برای رفع این مشکل راهکاری را ایجاد کردیم که بتوانیم از موتور‌های برقی برای قایق‌ها استفاده کنیم؛ زیرا در دنیا نیز موضوع بسیار مهمی است و تمامی کشور‌ها درصدد رفع این چالش هستند. موتور برقی قایق این شرکت دانش بنیان با توان ۱۵ تا ۵۰ اسب تولید شده و در جزیره قشم در حال استفاده است. این محصول همانند ماشین‌های برقی انرژی خود را از باتری که در داخل آن تعبیه شده است، می‌گیرد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: شناور‌های تفریحی به دلیل سر و صدای بالا و آسیب به محیط زیست در اولویت استفاده هستند. باتری‌های تعبیه شده در این قایق‌ها بین نیم ساعت تا ۳ الی ۴ ساعت قابلیت استفاده دارند. موتور‌های بنزینی کشور در حال حاضر نیز وارداتی هستند؛ اما با این وجود، برای رفع آلودگی‌ها موتور برقی را تولید کردیم. زیرا فناوری‌های دنیا مانند موتور سیکلت و ماشین‌ها نیز به سمت برقی شدن می‌روند. 

به گفته وی موتور‌های برقی قایق تولیدی این شرکت دانش بنیان با قیمت ۳ هزار دلار بهایی به اندازه نصف قیمت نمونه خارجی با قیمت ۶ هزار دلار دارند، اما از نظر کیفیت به دلیل فناوری نوین (موتور براشلس) به کار رفته در آن نسبت به نمونه خارجی خود بهتر هستند. موتور براشلس فناوری جدیدی است که در حجم کمتر توان بالاتری را تولید می‌کند و بازه بسیار بالاتری و مصرف انرژی پایین تری دارد. وزن موتور ساخته شده ۷۰ کیلوگرم است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۲ مهر ۱۴۰۳
حالا که موتور برقی قایق ساخته شده
واسه انرژی هم علاوه بر باتری در هوای آفتابی از پنل های خورشیدی هم میشه استفاده کرد تا مصرف انرژی به پایین ترین حد خود رسیده و محیط زیست کمترین آسیب را ببیند
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۳
درودبرایرانیان خوب ومایه ی افتخارعزیزالبته نه منافقین .دانش اگردر ثریاهم باشد مردمانی از سرزمین پارس به ان دست می یابند همینه نمونه اش