سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خبر داد؛

احداث ۲۲ هتل و مهمانپذیر با سرمایه گذاری ۱۱۹هزار میلیارد تومان در قم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت:۲۲ هتل و مهمانپذیر با ظرفیت ۴ هزار تخت و با سرمایه‌گذاری ۱۱۹هزار میلیارد تومان در حال ساخت است.

 علیرضا ارجمندی  در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری در سالن دهکده گردشگری مجلل شهرستان کهک، ضمن تسلیت شهادت مظلومانه سید حسن نصرالله گفت: امیدواریم به زودی شاهد سرنگونی صهیونیست‌ها باشیم. راه پرافتخار و مقاومت دلیرانه آن شهید عزیز، در تاریخ ماندگار خواهد ماند و همواره الهام‌بخش مبارزان راه حق و آزادی خواهد بود و راه او تا آزادی کامل قدس ادامه دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: در حال حاضر در حوزه گردشگری استان قم ۶۰ طرح در حال ساخت است و ۲۲ هتل و مهمانپذیر را شامل می‌شود که با افتتاح آنها ۴هزار تخت به ظرفیت تخت‌های گردشگری قم اضافه می‌شود که سرمایه‌گذاری آن ۱۱۹هزار میلیارد تومان است. 

او یادآور شد: در حوزه صنایع‌دستی ۷۱۰۰ اشتغال مستقیم داریم و ۷۰ رشته در قم فعال است که البته پاره‌ای از آنها در حال منسوخ شدن است و مهم‌ترین چالشی که در صنایع‌دستی داریم، موضوع بازارچه است.

ارجمندی بیان کرد: استان قم زائرپذیر است و گردشگران مذهبی و زیارت در این استان به صورت میلیونی بدون تبلیغات حضور دارند، اگر چه نیاز است تبلیغات لازم برای معرفی ظرفیت‌های استان از سوی متولیان گردشگری قم انجام شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: نیازمند هستیم، بیش‌ازپیش حوزه رسانه به گردشگری نزدیک شود و اصحاب رسانه را جزو خانواده خود می‌دانیم و خوشحال هستیم که تنی چند از خبرنگاران قمی به صورت تخصصی در حوزه گردشگری کار می‌کنند. 

او افزود: گردشگری، صنعتی است که باید دستگاه‌های مختلفی در آن ایفای نقش انجام دهند و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تنهایی نمی‌‎تواند مسائل گردشگری را حل کند و دستگاهی، چون استانداری در این بین نقش مهمی دارد.

ارجمندی تأکید کرد: در این بین بانک‌ها هم نقش دارند و نقش آنها در توسعه تآسیسات گردشگری زیاد است و با تسهیلات کم‌بهره و توجیه‌پذیر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای تأسیسات گردشگری را حمایت می‌کنند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: شهرداری‌ها هم نقش فوق‌العاده‌ای دارند و در بسیاری کشور‌ها گردشگری تحت متولی‌گری شهرداری‌ها است. در استان قم تعامل بین دستگاه‌ها برای توسعه گردشگری بسیار مهم است و هر چه اهمیت گردشگری توجیه شود، زمینه خوبی برای پذیرش گردشگر ایجاد می‌شود.

او بیان کرد: اعتبارات تملک دارایی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در سال ۹۹، ۷ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان بود که در سال ۱۴۰۳ به ۴۰ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان رسید و رشد بالای پنج برابری نسبت به سال ۹۹ داشت و باعث شد طرح‌های بیشتری دست گرفته شود و عملیاتی بیش‌ترین طرح‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی را شاهد باشیم.

ارجمندی با اشاره به طرح‌های این اداره‌کل در سه سال گذشته گفت: امیدواریم این طرح‌ها ماندگاری بالا و هویت تاریخی شهر را برای گردشگران احیا کنند. سرای ملاحسین شهر قم سه ماه دیگر تحویل ما می‌شود و با همکاری شهرداری، گردشگران از این مکان زیبا بهره‌مند می‌شوند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تأکید کرد: متأسفانه فرهنگ میراثی دراستان قم در پایین‌ترین درجه قرار دارد؛ چرا که میراث‌فرهنگی با زندگی مردم گره نخورده است و باید با درآمد مردم شهر همراه شود. 

او افزود: امیدواریم الگوهایی، چون بازار کهنه، سرای ملاحسین و میدان کهنه بتوانند نمونه‌هایی از عجین شدن زندگی مردم با گردشگری باشند.

ارجمندی گفت: تا سال گذشته بازار کهنه شهر قم ساعت ۱۸ بسته می‌شد، ولی اکنون با مرمت بازار کهنه و بهبود فضای کسب و کار تا ساعت ۲۳ باز است، اگر چه ورود خودرو و موتورسیکلت در آن معضلی برای گردشگران است که باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: امیدواریم بازار کهنه با نورپردازی مناسب در شب‌ها هم احیاء شود و در اطراف بازار کهنه نیز خانه‌مسافر ایجاد شود. اقتصاد گردشگری نیازمند محور‌های گردشگری است که گردشگر نیاز‌های خود را به دست آورد.

او افزود: در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۳ طرح مرمت و ساماندهی از جمله مرمت کاروانسرای منظریه، مرمت و ساماندهی مسجد پاچیان، مرمت خانه تاریخی توکلی، مرمت قلعه دولت‌آباد، گازرسانی به منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت در روستای نایه بخش دستجرد از جمله طرح‌هایی است که در دست اجرا هستند. 

ارجمندی ادامه داد: در زمینه میراث غیرمنقول چهار اثر در سال ۱۴۰۰، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴ اثر، در سال ۱۴۰۲ تعداد شش اثر و امسال نیز تعداد پنج اثر ثبت ملی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خاطرنشان کرد: در استان قم ظرفیت‌های طبیعی زیادی نیز داریم که برخی از آنها به درختان کهن سال باز می‌گردد.

او افزود: هنوز دریاچه حوض‌سلطان به عنوان میراث‌طبیعیِ ملی ثبت نشده؛ اما پرونده آن آماده و در نوبت است، این در حالی است که هزار هکتار زمین برای نیروگاه خورشیدی در جوار حوض سلطان می‌خواهند اختصاص دهند که با این کار، منظر بصری دریاچه از بین می‌رود.

ارجمندی گفت: امیدوار هستیم، مجوز ایجاد نیروگاه خورشیدی در حاشیه دریاچه حوض‌سلطان لغو شود.

او یادآور شد: در مورد ثبت آثار ناملموس استان قم از سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد ۹ اثر ثبت شده است که از جمله‌آن‌ها می‌توان به مراسم ۲۷ رمضان، مراسم فندق‌چینی شهرستان کهک، مهارت بادبادک‌بازی، تیله‌بازی، موسیقی آیینی تاسوعا و عاشورا اشاره کرد و امسال شاهد ثبت گویش قمی، موسیقی قمی زورخانه‌ای، آیین سمنوپزان‌قمی، مهارت طبخ شیرینی برنجی قمی و شیرینی برنجی بخش خلجستان و مهارت گیوه‌دوزی خواهیم بود.

او افزود: دیگر چالش حوزه میراث‌فرهنگی، نداشتن موزه در قم است، اشیای تاریخی زیادی داریم که منبعی مهم برای قم‌شناسی است و استان قم موزه‌ای غنی نیاز دارد؛ ولی مکان ساخت آن را نداریم.

ارجمندی بیان کرد: از شهرداری تقاضا داریم که به ما زمین بدهد و حتی با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان رایزنی کرده‌ایم که آثار تاریخی قم بیش از ۶ هزار قلم است و آمادگی داریم، یک موزه ملی را در قم ایجاد کنیم و استان قم با این سابقه ۷ هزار ساله تاریخی باید یک موزه تاریخی داشته باشد و امید است، با مشارکت شهرداری، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و بخش خصوصی موزه غنی به نام قم ایجاد کنیم. 

او افزود: گام‌های مهمی در ایجاد سایت‌موزه در تپه قلی‌درویش برداشته شد و امیدواریم، در سال ۱۴۰۳ بودجه خوبی گرفته و فاز اول سایت‌موزه را شاهد باشیم و امیدواریم، با مشارکت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه این سایت‌موزه ایجاد شود. 

ارجمندی گفت: از دیگر برنامه‌های میراث‌فرهنگی قم تشکیل موزه‌های خصوصی است، می‌توانیم به مجموعه‌داران تسهیلات بدهیم تا موزه ایجاد کنند، در این بین تاکنون دو موزه دفاع مقدس و موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را مجوز داده‌ایم و ایجاد شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: دو موزه منتسب به آیات عظام را، در حال بررسی هستیم و موزه شیعی نیز به زودی مجوز خود را دریافت خواهد کرد.

او اضافه کرد: اگر مجموعه‌داری به سراغ ما بیاید، حامی مجموعه آنها خواهیم شد و مالکیت آنان نیز مخدوش نمی‌شود. در استان قم پیش‌بینی می‌شود، ۱۰۰ مجموعه را می‌توانیم مجوز دهیم و می‌توانند مستند شوند و برای آیندگان آنها را نگاه داشت.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.