سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعهد افزایش ۳۰ درصدی تولید کشت پاییزه در قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در سال ۱۴۰۱، ۵۰۰ هکتار کلزا و در سال گذشته ۱۱۰۰ هکتار کلزا کشت کردیم؛ هدف‌گذاری ما برای سال جدید ۲ هزار هکتار است، زیرا مطالعات ما نشان دهنده‌ی ظرفیت استان برای گسترش این کشت است.

محمدرضا حاجی رضا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در حاشیه گردهمایی کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ که امروز ۲۵ شهریورماه در شهرستان کهک برگزار شد ،گفت: تعهد کردیم که حداقل در سال زراعی جدید در حوزه‌ی تولید گندم، جو و کلزا ۳۰ درصد به تولید استان اضافه کنیم و این مهم را عملیاتی خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم بر لزوم تامین بذر و کود در کشت پاییزه تاکید کرد و گفت: به لحاظ کمیت و کیفیت کود و بذر مورد نیاز کشت پاییزه در شرایط مطلوبی قرار داریم.

حاجی رضا بیان کرد: در حوزه بذر جزء استان‌های پیشتاز هستیم و امسال بیش از صددرصد بذر را تامین کردیم؛ برای افزایش بهره‌وری یکی از گلوگاه‌های ما استفاده از بذر‌های اصلاح شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در سال ۱۴۰۱، ۵۰۰ هکتار کلزا و در سال گذشته ۱۱۰۰ هکتار کلزا کشت کردیم؛ هدف گذاری ما برای سال جدید ۲ هزار هکتار است، زیرا مطالعات ما نشان دهنده‌ی ظرفیت استان برای گسترش این کشت است. 

حاجی رضا اعلام کرد: اعتقاد داریم ۷۰ درصد مباحث تحقیقاتی انجام شده و این ظرفیت آموزش و ترویج انتقال است که باید فعال شود و بتواند انتقال دانش را انجام دهد به عنوان در حوزه کلزا خواهان عملیاتی شدن این موضوع هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم هدف اصلی سازمان جهاد کشاورزی را افزایش بهره‌وری دانست و گفت: توجه به تغذیه گیاهی و همچنین تحقیقات نظام‌مند در حوزه افزایش بهره‌وری بسیار مورد توجه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم استفاده بهینه از منابع آبی در افزایش بهره‌وری را مهم تلقی کرد و افزود: طی برنامه ۶ ساله تعهد کردیم که ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کرده و بیشتر برداشت نکنیم، همچنین باید به دنبال افزایش نفوذ بذر است.

حاجی رضا گفت: مسائل آموزش، ترویج، کشت‌های مکانیزه، ارتباط و تعامل فعالیت‌هایی هستند که انتظار داریم نمونه‌ها و کاربرد هایشان را در کشت‌های امسال استفاده کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی قم در ادامه لزوم ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه کشاورزی را مهم دانست و افزود: تولید دانش، انتقال دانش و کاربرد عملی آن سه محور در عرصه کشاورزی دانش بنیان است.

حاجی رضا یادآور شد: در کشت پاییزه امسال باید در حوزه آموزش یک جریان سازی شکل بگیرد؛ مبنای کار ما باید آمار واقعی و قابل اتکا باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در پایان ضمن تاکید بر لزوم تقویت نگاه کارشناسی بیان کرد: باید با کشاورزان روستایی ارتباط و تعامل داشته باشیم و دانش و نگاه کارشناسی را به آنها منتقل کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.