سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پولیتیکو: آمریکا نگران شکست اوکراین در زمستان امسال است

نشریه پولیتیکو می‌گوید نگرانی آمریکا از شکست اوکراین در آینده نزدیک سبب شده درباره محدودیت استفاده کی‌یف از تسلیحات دوربرد بازنگری کند.

نشریه پولیتیکو می‌گوید خطر شکست اوکراین مقابل روسیه در زمستان امسال، واشنگتن و لندن را وادار کرد تا درباره نحوه استفاده کی‌یف از موشک‌های دوربرد غربی تجدید نظر کنند، با این حال آمریکا هنوز هم درباره این تصمیم مردد است و می‌ترسد با صدور مجوز برای استفاده از این تسلیحات در خاک روسیه، تنش‌ها تشدید شود.

در حالی که آمریکا درگیر تردید است و مطمئن نیست که مجوز پرتاب موشک‌های دوربرد به سمت خاک روسیه را بدهد، وضعیت برای اوکراین دشوارتر می‌شود. به نظر می‌رسد که واشنگتن قصد ندارد محدودیت‌های اوکراین را به طور کامل بردارد. هرچند که ممکن است انگلیس این محدودیت را در مورد موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» لغو کند، اما اقدام یک جانبه انگلیس سود چندانی برای اوکراین نخواهد داشت.

کرت ولکر، فرستاده سابق آمریکا در ناتو به پولیتیکو گفت: «من می‌خواهم موضع صریح‌تری از سوی دولت بایدن ببینم. هرچند ممکن است انگلیس چنین اجازه‌ای را برای اوکراین صادر کند، اما بدون صدور مجوز از سوی آمریکا این اقدام کافی نخواهد بود».

اگر عدم صدور مجوز واقعاً نتیجه مذاکرات فشرده چند هفته‌ای بین سران کشور‌های غربی باشد، مقامات اوکراین از جمله کسانی خواهند بود که باید بیش از همه نگران شوند. آنها نگرانند که زمستان آینده نقطه شکست اوکراین در جنگ انرژی باشد. این نگرانی به خاطر آن است که روسیه تاکتیک‌های حمله هوایی خود را با شرایط تطبیق داده و زرادخانه خود را نیز به روز کرده است. 

پولیتیکو می‌گوید در صورت آسیب دیدن ۳ نیروگاه هسته‌ای اوکراین، این کشور جنگ انرژی را خواهد باخت و اقتصاد آن نابود خواهد شد. در این شرایط ظرفیت جنگی این کشور کاهش یافته و حتی در صورت آغاز مذاکرات صلح، موقعیت ضعیفی خواهد داشت. 

به گفته مقامات در کی‌یف، ترس از این اتفاق یکی از عواملی است که دولت بایدن را به بازنگری در خصوص کاهش محدودیت‌های تسلیحاتی اوکراین سوق داده است. 
یخایلو گونچار، کارشناس انرژی اوکراینی به پولیتیکو گفت: ««اگر به ما این فرصت داده نشود تا عمق خاک روسیه را هدف قرار دهیم و به فرودگاه‌های آن شلیک کنیم، شانس ما برای عبور از این زمستان زیاد نیست.»

منتقدان بایدن استدلال می‌کنند که او بیش از حد محتاط و نگران واکنش روسیه است. دونالد بیکن، نماینده کنگره آمریکا و ژنرال سابق نیروی هوایی آمریکا در این خصوص گفت: «کی‌یف در حال آسیب دیدن است. اوکراین باید با هدف قرار دادن اهداف نظامی در روسیه از خود دفاع کند». 

با این حال، به نظر می‌رسد که طرف‌های غربی در حال حاضر تمایل چندانی به کاهش محدودیت‌های تسلیحاتی ندارند. گزارش‌ها حاکی از آن است که آخرین دیدار رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس در این خصوص نتیجه‌ای نداشته است. کی‌یر استارمر، نخست وزیر انگلیس پس از این دیدار تاکید کرد باید با افراد بیشتری در این خصوص گفتگو کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.