مقامات آمریکایی و انگلیسی بر سر فرستادن تسلیحات دوربرد به اوکراین و صدور مجوز برای استفاده از آنها علیه روسیه به توافق نرسیدند.

به نظر می‌رسد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «کی‌یر استارمر» نخست وزیر انگلیس تصمیم خود مبنی بر لغو محدودیت‌های تسلیحاتی اوکراین و اجازه به این کشور برای حمله به خاک روسیه را به تعویق انداخته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، در حالی که بسیاری از رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده بودند دیدار بین دو طرف در خصوص ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین باشد، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که این جلسه ارتباطی با موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» نداشته است. استارمر همچنین افزود که باید همراه با جو بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل که هفته آینده در نیویورک برگزار می‌شود، در خصوص این موضوع با «گروه وسیع‌تری از افراد» گفتگو کند. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اخیرا به صورت جدی‌تری از غرب درخواست می‌کند که موشک‌های دوربرد خود را به اوکراین فرستاده و اجازه دهند که از آن برای حملاتی به عمق روسیه استفاده کند. مقامات غربی تا کنون این اجازه را صادر نکرده‌اند و می‌گویند چنین تصمیمی جنگ را تشدید خواهد کرد. 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیش از این هم گفته بود که انتظار ندارد پس از دیدار بین رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس، اعلان مهمی در خصوص لغو محدودیت‌های اوکراین ارائه شود. 

موشک‌ «سایه طوفان» که محصول مشترک انگلیس و فرانسه است، یکی از تسلیحات درخواستی اوکراین بوده و می‌تواند به اهدافی در فاصله ۲۵۰ کیلومتری خود اصابت کند. این بدان معناست که اوکراین با این موشک‌ها می‌تواند به خاک روسیه حمله کند. 

اندکی پیش از دیدار استارمر و بایدن، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در هشداری جدی اعلام کرد اگر کشوری به اوکراین اجازه بدهد از تسلیحات دوربرد برای حمله به خاک روسیه استفاده کند، این بدان معناست که کشور مذکور به طور مستقیم با روسیه وارد جنگ شده است.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار