سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محکومیت فرد متجاوز به محوطه باستانی «مگرنات» شوش

اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از محکومیت فردی خبر داد که با حفر کانال، به عرصه محوطه باستانی «مگرنات» تجاوز کرده بود.

محوطه مگرنات یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی اسلامی خوزستان است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شهرستان شوش قرار دارد و متأسفانه طی سالیان متمادی از سوی حفاران غیرمجاز بصورت شبانه حفاری می‌شد.

طی چند ماه گذشته قسمتی از عرصه محوطه از سوی یکی از کشاورزان محلی با هویت معلوم تسطیح شد و این کشاورز به حفر کانال در این قسمت اقدام کرده بود که باوجود تذکرات پیش‌گیرانه، متأسفانه شخص خاطی به تذکرات و هشدارهای عوامل میراث توجهی نمی‌کرد.

با توجه به این موضوع، پس از طرح شکایت علیه شخص خاطی در محاکم قضایی و پیگیری‌های مسئولان اداره میراث‌فرهنگی و حقوقی شهرستان شوش، با اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان حکم محکومیت برای شخص یاد شده طی روزهای گذشته صادر و مرتکب به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

محوطه مگرنات علاوه بر ثبت در فهرست آثار ملی دارای ضوابط مصوب عرصه و حریم ابلاغی وزارتخانه است. این محوطه در جنوب شهر شوش و در حوزه استحفاظی شهرستان کرخه قرار دارد و مگرنات در شمار بزرگترین و ارزشمندترین محوطه‌های تاریخی مربوط به دوره اسلامی در جنوب‌ غرب ایران بوده که در فهرست آثار ملی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.